Projekt: Rullande renovering Urquattro

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Projekt: Rullande renovering Urquattro

Inlägg av Fladdermusen »

Har sedan ett tag tillbaka en tråd på g.org men tänkte nu även lägga upp den här, stundvis händer det inte så mycket men rätt som det är så blir det ett litet ryck.
Detta är fixalistan:
Färdigt/Monterat[X] Inköpt/Beställt[/] Listan ändras efterhand när saker blir klara eller om det kommer in någon ny punkt.

-Nya bakljus+bakljusramp[X]
-Nya eller bättre strålkastare/hel-ljus reflektor[X]
-Vita blinkers fram, Osram Diadem[X]
-Vita skärmblinkers, silvercoat-lampor[X]
-Byta till kromat grill-emblem[X]
-Ledlampor 1xSMD 6000K nummerskylt o 1xSMD 4000K positionsljus[X]
-Xenonkonvertering av helljus alternativt 3 stora extraljus[ ]
-Större fälgar, 16 eller 17(har ej bestämt ännu vad jag vill ha)[ ]
-Montering av AC(AC:n demonterad av tidigare ägare)[ ]
-Original avgassystem[ ]
-Uppgradera bakbromsarna med EBC-belägg(Greenstuff)[X]
-Rostlagning+lackering[ ]
-Bygga ljud, slutsteg samt bättre högtalare(funderar även på retro originalstereo Audi Bose)[ ]
-Laddtrycksmätare Omori[X]
-Byta ut det ej kompletta larmet mot nytt larm[X]
-Reparation eller byte av förarstol eventuellt halvskinn eller skinninredning(Letar skinn/halvskinninredning, eventuellt syr en kompis upp skinninredning till bilen)[ ]
Hade grått halvskinn från en årsmodell -90 i min förra som jag tyvärr skickade med vid försäljning :(
Kommer säkert på mer att fixa :)

Har även lite fel/problem med bilen att fixa:
-Motorn varvar inte över 4000/rpm förutom på fullgas[ ]
-Tempmätaren fungerar inte riktigt[X]
-Diffspärren fungerar inte(avslagen slangkoppling)[ ]
-Bromsvarning(Bremssystem defekt)[ ]

Tråd om vad som är gjort av förra ägaren på: irry.com
Detta är länken till tråden med hur långt det är gånget på: g.org
Detta är bilprofilen på: g.org
Senast redigerad av 13 Fladdermusen, redigerad totalt 0 gång.
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Gött!! :D

Alltid roligt att se vad som händer i garagen!! Kan ju behövas lite heja-rop ibland för att höja inspirationen när det känns jobbigt. *yes*
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Edis skrev:Gött!! :D

Alltid roligt att se vad som händer i garagen!! Kan ju behövas lite heja-rop ibland för att höja inspirationen när det känns jobbigt. *yes*
Tackar :D Det mest akuta på bilen är att få den att sluta varna för defekta bromsar, få ordning på motorn som inte riktigt vill varva ur förutom på fullgas samt få ordning på kylsystemet(troligen givarfel) innan det roliga med renoveringsarbetet tar vid men det jobbiga är att finna tiden till att arbeta framåt våren när man hellre vill börja använda bilen :)
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Omori turbomätare

Inlägg av Fladdermusen »

Fick igår tag i en Omori turbomätare till bilen så nu skall jag bara bestämma var den skall sitta:)

Bild
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Ett måste :D har också ladd mätare på min men har inte heller bestämt vart den passar bäst :/ så just nu ligger den på instrument brädan :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har satt min mätare i handskfacket på passagerarsidan, inte helt lyckat egentligen, men jag tycker inte om lösa mätare till höger och vänster.
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Audimannen2 skrev:Ett måste :D har också ladd mätare på min men har inte heller bestämt vart den passar bäst :/ så just nu ligger den på instrument brädan :D
ja det är inte helt lätt att hitta en bra plats, funderar på eventuellt montage i a-stolpen om det finns något mätarhus som kan tänkas passa.
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Edis skrev:Jag har satt min mätare i handskfacket på passagerarsidan, inte helt lyckat egentligen, men jag tycker inte om lösa mätare till höger och vänster.
Min polare på www.qtd.se som sålde den till mig föreslog handskfacket då han tyckte att jag inte skall borra eller såga i paneler för att montera den vilket iofs är vettigt men jag vet inte om jag tycker att handskfacket är någon bra plats. Jag funderar på montage i a-stolpen om jag hittar ett vettigt mätarhus samt en a-stolpe panel jag kan modifiera då jag vill ha min original kvar oförstörd :D
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Inte helt lätt det där, är inte så förtjust i handsfacket måste jag säga, vill nog att man ska kunna se den bättre men vette f_n vart man ska sätta den för att det ska se bäst ut o man kan även se den när man kör :D
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Audimannen2 skrev:Inte helt lätt det där, är inte så förtjust i handsfacket måste jag säga, vill nog att man ska kunna se den bättre men vette f_n vart man ska sätta den för att det ska se bäst ut o man kan även se den när man kör :D
Ja det är inte helt lätt, får väl prova mig fram men jag vill inte göra allt för stora ingrepp på bilens paneler o.s.v då inte vill ha en massa fula borrhål :D
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Menart :D
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Laddtrycksmätarens placering blir nog på vänstersidan i facket under ratten när jag hittat ett bra mätarhus eller en vettig monteringspanel som passar i facket att montera den i. Vill egentligen ha den i a-stolpen men hittar inget mätarhus som verkar fungera något vidare för montage i a-stolpe så det får nog bli i facket under ratten.
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Har ju som tidigare nämnt tänkt sätta turbomätaren i facket under ratten o hade tänkt sätta den i ett mätarhus som skulle monteras lite snyggt. Nu till problemet var på Biltema o köpte ett mätarhus med håldiameter 52mm för att sedan när jag tänkt montera mätaren upptäcka att Omoris mätare bara har diameter 44mm :(
Så nu måste jag tänka om eller försöka hitta ett mätarhus med håldiameter 44mm vilket inte verkar vara det lättaste, någon som har någon idé vart man kan hitta ett passande mätarhus?
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Löste problemet genom att hålsågs borrat ett 44mm hål i mätarhusets bakstycke o monterade mätaren i bakstycket för att sedan montera mätarhuset i facket under ratten o resultatet vart skapligt tycker jag :)

Bild

Bild
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Nu är talsyntesen urkopplad, bromsarna kollade så att det inte är anliggning samt ljuset justerat så nu är hon redo för att ställas på o besiktas. Talsyntesen kopplar jag ur för att besiktningsmannen skall slippa höra "Achtung bremssystem defekt" vid besiktningen, skall börja grotta i det o se vad som orsakar larmet när jag får lite mer tid men jag misstänker kabelbrott eller ärgade kablar ut till slitagevarnarna på framhjulen som för övrigt är byglade då beläggen inte har slitage varnare.
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Gott! Blir fint med besiktning så du kan ut och gasa lite :D

Det finns tyvärr ingen talsyntes i bilarna med rött instrumenthus, hade gärna haft det i min, är ju helt klart coolt, åtminstone för att flasha lite. Skulle dock tro att man tröttnar rätt snabbt om hon blir gnällig ofta :lol:
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

ja det skall bli riktigt gutt att få ut henne på vägarna o få gasa lite igen:) jo talsyntesen är rätt kul att ha men som sagt ibland blir hon lite tjatig, har fått höra väldigt mycket "achtung bremssystem defekt" o så är "bitte tanken" ganska frekvent åxå:)
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Fladdermusen
GT-tok
Inlägg: 114
Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av Fladdermusen »

Nu är hon äntligen i trafik igen efter vinterns tristess, ställde idag på henne samt var o besiktade utan anmärkning o sedan en tur till tvätthallen för att snygga till henne. Skall nu när jag börjar köra henne kolla ladd-trycket med hjälp av den nya turbomätaren o se om jag kan få bilen att gå som hon skall genom att prova med att sänka ladd-trycket till standardtryck.
Projekt rullande renovering Urquattro

Audi Sport // /
Skoda V//RS

Quattro 4-ever
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Härligt!! :D
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Härligt med vitt papper från besiktningen :D Bara tuta o köra nu då. Man blir sugen, men jag ska besikta min nästa vecka så är inte så långt kvar :D
Skriv svar