Sida 3 av 3

Postat: tor okt 17, 2013 16:25
av Nosliwe
Håller med dig, känns alltid bra att få lite små saker man irriterar sig på fixade ;)

Postat: ons jul 22, 2015 12:43
av Fladdermusen
Länge sedan uppdatering på detta projektet nu. Det går sakta framåt men lite händer det dock ibland. Bilen är besiktigad för året, det krävdes dock fix med bromsarna bak så nu är allt nytt bak ok, skivor samt klossar(EBC grennstuff). Har även hunnit med en fordonsträff med bilen här hemma i Oskarshamn skulle dock vilja åka på lite mer Audi-inriktade träffar men det är en bra bit att åka uppåt landet så vi får se när det blir av men tanken är att göra det någon gång iaf.

Bild från fordonsträffen.
Bild

Postat: lör apr 02, 2016 23:19
av Fladdermusen
Länge sedan det hände något här men nu skall jag försöka komma igång med projektet igen :)
Idag har bilen tagits ut för att luftas lite o fick en välbehövd tvätt så nu är vinterns garagedamm borta o till veckan har jag tänkt besiktiga henne.

Bild

Bild

Postat: mån apr 04, 2016 21:18
av Audimannen2
Myycket trevligt :D Hoppas hon går igenom med vitt papper :D

Postat: ons apr 06, 2016 00:07
av Fladdermusen
Audimannen2 skrev:Myycket trevligt :D Hoppas hon går igenom med vitt papper :D
Tackar :) Besiktningen blir på torsdag 7/4 o det borde gå utan några större otrevligheter, under de åren jag har ägt henne så har det i stort sett bara varit bakbromsarna som det anmärkts på men det skall inte kunna vara några större problem nu med helt nya ok, skivor o klossar :D

Postat: tor apr 07, 2016 23:57
av Fladdermusen
Då var quattron besiktigad för året, gick igenom med blankt papper 👍
För första gången sedan jag köpte denna quattron utfördes bromsprovet på väg istället för i bromsprovaren.
Jämförde besiktningsprotokollen från då jag köpte bilen o såg att jag har under dessa år endast kört ca 550mil 😁

Bild

Bild

Postat: sön apr 24, 2016 17:05
av Fladdermusen
Har lite problem med att motorn går varm då jag långkör o satt här om dan o diskuterade med en polare om möjliga problem som kan leda till överhettning o efter en stunds diskuterande kom vi fram till att det kan vara bra att kolla kompressionen för att se om topplockspackningen är okej så det inte kan trycka in kompression i kylsystemet o på så sätt orsaka överhettning. Sagt o gjort nu i helgen har vi kollat kompressionen o kom fram till följande.

Kall motor - Varm motor
Cyl 1: 7,9 - 8,5
Cyl 2: 7,8 - 8,5
Cyl 3: 8,6 - 8,8
Cyl 4: 8,3 - 8,3
Cyl 5: 7,7 - 8,5

Som synes inga jätteskillnader mellan cylindrarna dock lite underligt att 4ans cylinder ha samma värde kall som varm o även att 3ans cylinder har ganska små skillnader jämfört med resten. Skall på något sätt försöka se om det går in avgaser vi kylsystemet för att se om den trycker över kompression i kylsystemet så vi måste lyfta toppen o byta packning.

Postat: sön apr 24, 2016 21:56
av Edis
Har varit med om att det har varit tempvisningen som har varit själva problemet på ett par olika bilar. Testa att mäta med en IR- eller lasermätare!

I övrigt så när det gäller gamla bilar så är det ju inte fel att skölja igenom hela systemet ordentligt samt byta termostat och vattenpump.