Projekt "Original i fint bruksskick!" 82:a

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Projekt "Original i fint bruksskick!" 82:a

Inlägg av oldtimer »

Hej alla!

Så var det då dags att starta upp en projekttråd även för mig. Om inte annat så kan det ge inspiration och kanske nån spark i arslet att komma vidare om nån hejar på! :D

Har släpat hem en 82:a som stått ute i väder och vind i 6 år nånting... Känns lite oöverstigligt men också kul!

Alltid velat renovera en klassiker, men det är mitt första projekt så ni får ha lite tålamod och förståelse för att jag är nybörjare och att det kommer ta tid. Tanken är ju att lära sig nåt på resans gång också!

Gör ingen särskild projektlista utan jag tänkte börja med att få den att funka på ett trafikdugligt sätt, köra den till besiktningen och få med mig en "att-göra-lista" från sbp, fixa det viktiga, och sen använda den samtidigt som jag gör en rullande renovering till schysst "original-bruks-skick".

Viss demontering och översyn har redan börjat, och steg ett blir att hitta ny generator. När den är på så blir det nya vätskor och remmar, samt en genomgång av elsystemet.

Inser snabbt att det kommer behövas massor av delar, men siktar på att använda begagnat där det går, och att först försöka laga/renovera delar och detaljer innan man köper nytt.

Nåväl, måste först begripa hur man lägger upp bilder för att komma vidare... Hur man nu gör det..??

Ser fram emot glada tillrop och frhoppningsvis lite goda råd när man kör fast!

Vi hörs!

Oldtimer
Senast redigerad av 3 oldtimer, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

HaHa verkar vara en Generationsfråga det här med bilder :) jag frågade Edis det samma för någon vecka sedan ( fast jag var lite blygare och PMade) . Kolla under bilder i Forum indexet där finns en klistrad rad om hur man gör , måste lägga upp dem på nätet någon annanstans först och sedan länka.
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Inlägg av oldtimer »

Vadå? Man var ju i alla fall torr bakom öronen när våra pärlor rullade av bandet en gång i tiden!! :lol:

Tack för svaret! Ska mickla lite med detta i kväll så hoppas jag kunna visa upp min oslipade diamant på bild inom kort... :)


/Oldtimer
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Inlägg av oldtimer »

Nu ska vi se...
Försöker lägga ut några bilder... går mindre bra...

Varför får jag bara webadressen och inte de fina bilderna tråden?? Trodde jag gjorde enl instruktion.

Funkar det inte från pixbox eller är det jag som gör fel? Klistra in länken, markera den och klicka på "Img". Fel eller?

Nån som vill hjälpa mig på traven?? Tack på förhand!!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Inlägg av oldtimer »

Nu då??

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

forumbilder.se verkar funka ok, men kanske finns bättre tips?

Anyway, så här ser min projekt-gt ut än så länge...

Vi hörs!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Härligt. *yes*

Detta projekt ska följas..
Sitter det 115 eller 130hk motorn idenna 82:a?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nice!! :D

Den ser ju faktiskt inte farligt rostig ut och det brukar gå att göra underverk med en polermaskin, så det kan nog bli en rejäl "overhauling" relativt snabbt! *yes*
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Inlägg av oldtimer »

Det är 115 hk-motorn i den. Men det är mest ljudet av den tidiga audi-femman jag vill åt. :D

Hoppas och tror att det går att få igenom den hos sbp utan att behöva laga nån rost. Då kan man ta rosten typ en sektion i taget rullande.

Men man börjar ändå känna att det blir massor med jobb att få ordning på den. Inget vettigt garage, begränsad erfarenhet och verktygslåda. Men, jag har gett mig f--n på att få ordning på den!

Till helgen fortsätter äventyret och då blir det nån fler bild också.

Vi hörs!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Första ordet som ploppa upp i huvet på mig när jag såg bilderna var "jösses".
Du lär få roligt med polermaskinen, kul när man ser rejält resultat :)
Skriv svar