Audi Coupe GT ska väckas till liv efter tolv års dvala..
Postat: mån maj 21, 2012 00:48
Hej på er!
Jag har ägt Audi GT:s i över 10 år och är nu inne på min tredje bil.
Min första bil var en vit 82:a, jag lyckades dock volta med den efter att ha haft körkort i tre veckor.
Därefter köpte jag en svart 88:a, som då var i mycket fint skick och som har varit min trotjänare i tio år. Den börjar dock gå på sista versen och rosten har börjat ta övertaget.
Tanken var att jag skulle köpa en reservdelsbil och renovera upp 88:an.
Idag har jag dock köpt en 85:a som gör att 88:an istället kanske blir reservdelsbil.
Bilen jag köpt idag har endast haft tre ägare och gått drygt 14000 mil. Vartenda kvitto och besiktningsprotokoll finns sparat. Dessutom har bilen fullstämplad servicebok!
Kruxet är att den har stått bortglömd i en car-port i tolv år. Killen jag köpte den av, köpte den i december med tanken att helrenovera den, men det blev aldrig av pga av flytt.
Den tidigare ägaren som hade den i sin car-port har helt sonika bara struntat i att bilen har förfallit. Killen jag köpte bilen av såg bilen varje dag när han åkte till jobbet och bestämde sig för att fråga om den var till salu. Ägaren ville först (konstigt nog) inte sälja den, men efter lite övertalning fick killen köpa den, tillsammans med fågelbon, höstlöv och mossa.
Det tråkiga är att killen var lite hetsig när han skulle frakta hem den. Bromsarna hade rostat fast fullständigt och för att försöka få dem att släppa knöt han fast bogserlinan i U-balken i bakvagnen och försökte dra loss den. Detta resulterade i att U-balken vek sig och ryckte i princip sönder bakvagnen...
Ägaren som sålde bilen till killen hade slarvat bort nycklarna. Så istället för att beställa en nyckel på VAG för typ 150:- och vänta några dagar, så bestämmer sig killen för att bryta sönder tändningslåset(!?)
Trots detta så tror jag att jag har gjort världens fynd idag. Jag la ett skambud på 3000:- och fick den!
Den är i bra skick för att ha varit så neglierad i så många år. Den är rak i plåten och lacken är fin. Invändigt är den som "ny". Det luktar lite mögel bara...
Bilderna är tagna av killen jag köpte bilen av.
Bilen är endast avtvättad på bilderna, ej vaxad eller polerad.
Jag har absolut inte försökt starta den än och jag hoppas att killen jag köpte den av inte gjort det heller. Jag tömde nämligen tanken på bensin när jag kom hem. Jag kan säga som så att den var svart som kaffe och luktade vidrigt. Hade inte varit skoj att få in det i insprutningen.
Nu är alltså tanken att jag ska få igång bilen och besiktiga den och jag hade tänkt dela med mig av erfarenheterna med er.
Jag tar tacksamt emot idéer och synpunkter om vad som kan vara bra att göra och tänka på.
Jag har hafsat ihop en liten kort To-do-list:
Innan uppstart av motor:
-Ta ur tanken
-Rengöra tanken. Med vad? fått tips om fosforsyra el. citronsyra
-Ta ur bränslepump och testa kondition, byt bränslefilter
-Kontrollera skicket på insprutningen
-Tömma motorn på vatten och olja
-Byta olja, filter, tändstift, vätskor och övrig motorservice
-
-
-
Innan besktning:
-Ta bort plastlådorna framför trösklarna och kontrollera rost
-Ringa VAG om nya lås och nycklar till tändning och dörrar
-Kolla om det går att spraya på reflexlack på halvljusreflektorerna.
-Byta glödlampor och kolla kablar
-Plocka ner bakvagnen
-Kontrollera rost under bilen
-Ta bort plastlådorna framför trösklarna och kontrollera rost
-Byta rostiga bromsrör och bränslerör
-Svetsa eventuell rost
-
-
-
Jag har ägt Audi GT:s i över 10 år och är nu inne på min tredje bil.
Min första bil var en vit 82:a, jag lyckades dock volta med den efter att ha haft körkort i tre veckor.
Därefter köpte jag en svart 88:a, som då var i mycket fint skick och som har varit min trotjänare i tio år. Den börjar dock gå på sista versen och rosten har börjat ta övertaget.
Tanken var att jag skulle köpa en reservdelsbil och renovera upp 88:an.
Idag har jag dock köpt en 85:a som gör att 88:an istället kanske blir reservdelsbil.
Bilen jag köpt idag har endast haft tre ägare och gått drygt 14000 mil. Vartenda kvitto och besiktningsprotokoll finns sparat. Dessutom har bilen fullstämplad servicebok!
Kruxet är att den har stått bortglömd i en car-port i tolv år. Killen jag köpte den av, köpte den i december med tanken att helrenovera den, men det blev aldrig av pga av flytt.
Den tidigare ägaren som hade den i sin car-port har helt sonika bara struntat i att bilen har förfallit. Killen jag köpte bilen av såg bilen varje dag när han åkte till jobbet och bestämde sig för att fråga om den var till salu. Ägaren ville först (konstigt nog) inte sälja den, men efter lite övertalning fick killen köpa den, tillsammans med fågelbon, höstlöv och mossa.
Det tråkiga är att killen var lite hetsig när han skulle frakta hem den. Bromsarna hade rostat fast fullständigt och för att försöka få dem att släppa knöt han fast bogserlinan i U-balken i bakvagnen och försökte dra loss den. Detta resulterade i att U-balken vek sig och ryckte i princip sönder bakvagnen...
Ägaren som sålde bilen till killen hade slarvat bort nycklarna. Så istället för att beställa en nyckel på VAG för typ 150:- och vänta några dagar, så bestämmer sig killen för att bryta sönder tändningslåset(!?)
Trots detta så tror jag att jag har gjort världens fynd idag. Jag la ett skambud på 3000:- och fick den!
Den är i bra skick för att ha varit så neglierad i så många år. Den är rak i plåten och lacken är fin. Invändigt är den som "ny". Det luktar lite mögel bara...
Bilderna är tagna av killen jag köpte bilen av.
Bilen är endast avtvättad på bilderna, ej vaxad eller polerad.
Jag har absolut inte försökt starta den än och jag hoppas att killen jag köpte den av inte gjort det heller. Jag tömde nämligen tanken på bensin när jag kom hem. Jag kan säga som så att den var svart som kaffe och luktade vidrigt. Hade inte varit skoj att få in det i insprutningen.
Nu är alltså tanken att jag ska få igång bilen och besiktiga den och jag hade tänkt dela med mig av erfarenheterna med er.
Jag tar tacksamt emot idéer och synpunkter om vad som kan vara bra att göra och tänka på.
Jag har hafsat ihop en liten kort To-do-list:
Innan uppstart av motor:
-Ta ur tanken
-Rengöra tanken. Med vad? fått tips om fosforsyra el. citronsyra
-Ta ur bränslepump och testa kondition, byt bränslefilter
-Kontrollera skicket på insprutningen
-Tömma motorn på vatten och olja
-Byta olja, filter, tändstift, vätskor och övrig motorservice
-
-
-
Innan besktning:
-Ta bort plastlådorna framför trösklarna och kontrollera rost
-Ringa VAG om nya lås och nycklar till tändning och dörrar
-Kolla om det går att spraya på reflexlack på halvljusreflektorerna.
-Byta glödlampor och kolla kablar
-Plocka ner bakvagnen
-Kontrollera rost under bilen
-Ta bort plastlådorna framför trösklarna och kontrollera rost
-Byta rostiga bromsrör och bränslerör
-Svetsa eventuell rost
-
-
-