Min Quattro projekt.
Postat: lör jul 07, 2012 19:23
Som utlovat några bilder på mitt projekt bil.
Heres lite bakgrundsinformation för att ställa scenen.
Jag blev först medveten om bilen tillbaka i slutet av 2008, ITD funnits ett tag och hadnt säljs.
Den tillhörde en amerikansk servicetekniker som baseras på en flygbas i Sussex England som köpte den förmodligen i avsikt att få igång tillräckligt bra för att tävla runt i den.
Tyvärr tog alla hans pengar och lämnade honom torr, men att vara rättvis till bilen, det var inte allt ner till den.
Så jag gjorde några förfrågningar, gjorde HPI grejer (fordon historia check), fick en kopia av V5 antalet och kontrolleras och kunde inte avgöra.
Då jag vaknade upp en morgon och sa "bugger det", arrangerad för att gå och se den och göra ett erbjudande om det var vad jag ville.
Såg det, såg sig omkring den, hörde det köra och fastän jag visste att det behövde mer pengar än det var värt vid den tidpunkten för att sätta det rätt, var det perfekta projektet för att göra långsiktigt och få tillbaka i gott skick, så med att jag arrangerade en pickup datum och fick det släpvagn hem.
Efter det tillbaka och hoppas att det inte var för långt borta att fixa ...
Avlastas.
Allt jag trodde att det skulle behöva det så småningom skulle behöva ha.
Jag tänkte att till fullo ersätta allt under den som var som misstänks vara slitna.
Föga anade jag inse att det skulle innebära så mycket av delar och tillhörande kostnader du alltid får med dessa saker.
Fyra av det mesta faktiskt.
Den slutliga listan (inte uttömmande på något sätt såg ut lite som detta).
Brake calipersx4, bultar och discsx4 shocksx4 och springsx4 och strut bästa mountsx4, chock rör sköldar smuts och stötar stannar x4, hjul bearingsx4, CV jointsx1, CV bootsX4, broms flexisx4, främre vindruta, taklucka panel, Kopplingssats, svänghjul, 20valve turbo motor ( redan att ... som köper en motor innan bilen? jag!) bromsservo och huvudcylinder, dragstänger ...... för att nämna lite av allt.
Det var en del ganska djupgående reparationer av skalet behövs som ITD hade slarvigt kapade upp som skadade underredet beläggningen vid något tillfälle mening rost hade sitt eget sätt alldeles för länge.
Mer att följa ...
Heres lite bakgrundsinformation för att ställa scenen.
Jag blev först medveten om bilen tillbaka i slutet av 2008, ITD funnits ett tag och hadnt säljs.
Den tillhörde en amerikansk servicetekniker som baseras på en flygbas i Sussex England som köpte den förmodligen i avsikt att få igång tillräckligt bra för att tävla runt i den.
Tyvärr tog alla hans pengar och lämnade honom torr, men att vara rättvis till bilen, det var inte allt ner till den.
Så jag gjorde några förfrågningar, gjorde HPI grejer (fordon historia check), fick en kopia av V5 antalet och kontrolleras och kunde inte avgöra.
Då jag vaknade upp en morgon och sa "bugger det", arrangerad för att gå och se den och göra ett erbjudande om det var vad jag ville.
Såg det, såg sig omkring den, hörde det köra och fastän jag visste att det behövde mer pengar än det var värt vid den tidpunkten för att sätta det rätt, var det perfekta projektet för att göra långsiktigt och få tillbaka i gott skick, så med att jag arrangerade en pickup datum och fick det släpvagn hem.
Efter det tillbaka och hoppas att det inte var för långt borta att fixa ...
Avlastas.
Allt jag trodde att det skulle behöva det så småningom skulle behöva ha.
Jag tänkte att till fullo ersätta allt under den som var som misstänks vara slitna.
Föga anade jag inse att det skulle innebära så mycket av delar och tillhörande kostnader du alltid får med dessa saker.
Fyra av det mesta faktiskt.
Den slutliga listan (inte uttömmande på något sätt såg ut lite som detta).
Brake calipersx4, bultar och discsx4 shocksx4 och springsx4 och strut bästa mountsx4, chock rör sköldar smuts och stötar stannar x4, hjul bearingsx4, CV jointsx1, CV bootsX4, broms flexisx4, främre vindruta, taklucka panel, Kopplingssats, svänghjul, 20valve turbo motor ( redan att ... som köper en motor innan bilen? jag!) bromsservo och huvudcylinder, dragstänger ...... för att nämna lite av allt.
Det var en del ganska djupgående reparationer av skalet behövs som ITD hade slarvigt kapade upp som skadade underredet beläggningen vid något tillfälle mening rost hade sitt eget sätt alldeles för länge.
Mer att följa ...