Original renovering av AUDI GV ALU

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Original renovering av AUDI GV ALU

Inlägg av zlobo »

Har fått i updrag av en vän o renovera hans GV motor.
Detta är en av de första motorerna som gjordes i alu.

så här ser den ut just nu.

Bild

Någon som har bilder på en sånhär motor när de var fabriksnya?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Spännande!! :D

Har nog inga bra bilder liggandes, tyvärr.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

hängde upp den på stativ idag.
Bild
Bild

vilken big mama start motor.
Bild

tappar ut olja ur motorn.
Bild

Denna motor har säkert stått sen 82, syns att det är gammal olja.
Bild
Bild

Bild

som vanligt så hittar man sprickor i dessa grenrör.
Bild

lagom med oxid.
Bild

lite yt rost :O
Bild

hur var det här då?
Bild
Bild

alt utom kolvarna utplockade
Bild

funderar på hur ja skall plocka ur kolvarna.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jisses, den var inte direkt i nyskick inuti :shock:
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Spännande.

Dränk loppen med WD-40 sen tar du gummiklubban.? *yes*
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Ja nog finns det lite jobb, men kan va en utmaning med :)
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Ja dränkte lopen med rostlösning lyckades få ur alla kolvar utom en o det var den som var i botten läge :( Ja är lite orolig för just den kolven då det är mkt rost beläggning på just den cylindern.
Ja fick putsa lite försiktigt på cyl väggarna för att få ut kolvarna o få bort yt rost.

Denna kolv har inte gått många mil.
Bild

kammen ser ut o klarat sig.
den är nästan som ny förutom några små repor o några porer.
Bild
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
warniee
GT-tok
Inlägg: 133
Blev medlem: lör sep 01, 2007 10:56
Ort: Venjan

Inlägg av warniee »

Spännande projekt *yes* Såg ut som den stått ett tag som du skrev.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

den har nog stått sen 82-83. vet någon av er om man kan maila audi tyskland för att få reda på i vilken bil den suttit i?
Det sägs att den suttit i en prototyp som några repotrar crachade.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Du borde kunna gå in på audi och ge dom nr på motorn så kan dom kolla upp det om dom har ork vill säga.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

kanske skulle bli en 20vt ???

Bild
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

zlobo skrev:kanske skulle bli en 20vt ???

Bild
fördel med alu block?
gjutet block håller väl bättre? värme osv?
frän motor!
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Totti skrev:
zlobo skrev:kanske skulle bli en 20vt ???

Bild
fördel med alu block?
gjutet block håller väl bättre? värme osv?
frän motor!
största fördelen är att den väger hälften.
kylningen är bättre.
alu blocken tålde en hel del med kolla bara imsa serien.
nackdelen är att de tål inte överhättningar och är glyckol känsliga.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

okay jag förstår! jo alu å glykol brukar inte gilla varann :(
Hur gåre? coolt motor projekt!

vad kommer motorn från för bil?årsm?
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

ja har inte jobbat så jätte mkt med den har lite nya bilder ja kan posta ikväll.
en kolv sitter fortfarande fast har sprayat in mer lösningsmedel, skall testa om ja kan slå bort den med en gummi hammare.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

Du får testa cola annars! Min förra hade ju stått i 12 år, drog ner cola light i varje cyl å lät stå 1 timme eller något! Den va det inget , de lossnade så lätt...

Väldigt effektivt, vet dock inte på Alu hur de funkar!
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

Fick inget svar från vilken bil den kom från? Tidiga Audi 100 turbo?
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Totti skrev:Fick inget svar från vilken bil den kom från? Tidiga Audi 100 turbo?
Den kommer från en prototyp urq sägs det utav förra ägaren.
Storryn lyder att några jornalister voltade med en prototyp urq på 80 talet.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

oxiderat som fn. kommer behövas lite tid här.
Bild

någon som inte dragit stiftet fullt ut.
Bild

Bild

ventilerna urplockade, dessa behöver ligga i lite avfettning sen behöver de mkt kärlek.
Bild
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Markku/Sekakola
Inlägg: 4
Blev medlem: tor sep 04, 2008 18:33

Inlägg av Markku/Sekakola »

Har blocket följande cood GV000546 ?
Skriv svar