Sida 1 av 2

Original renovering av AUDI GV ALU

Postat: fre nov 09, 2012 21:19
av zlobo
Har fått i updrag av en vän o renovera hans GV motor.
Detta är en av de första motorerna som gjordes i alu.

så här ser den ut just nu.

Bild

Någon som har bilder på en sånhär motor när de var fabriksnya?

Postat: lör nov 10, 2012 22:05
av Edis
Spännande!! :D

Har nog inga bra bilder liggandes, tyvärr.

Postat: lör nov 10, 2012 22:51
av zlobo
hängde upp den på stativ idag.
Bild
Bild

vilken big mama start motor.
Bild

tappar ut olja ur motorn.
Bild

Denna motor har säkert stått sen 82, syns att det är gammal olja.
Bild
Bild

Bild

som vanligt så hittar man sprickor i dessa grenrör.
Bild

lagom med oxid.
Bild

lite yt rost :O
Bild

hur var det här då?
Bild
Bild

alt utom kolvarna utplockade
Bild

funderar på hur ja skall plocka ur kolvarna.

Postat: sön nov 11, 2012 00:35
av Edis
Jisses, den var inte direkt i nyskick inuti :shock:

Postat: sön nov 11, 2012 01:26
av blueman83
Spännande.

Dränk loppen med WD-40 sen tar du gummiklubban.? *yes*

Postat: sön nov 11, 2012 21:55
av Audimannen2
Ja nog finns det lite jobb, men kan va en utmaning med :)

Postat: mån nov 12, 2012 10:23
av zlobo
Ja dränkte lopen med rostlösning lyckades få ur alla kolvar utom en o det var den som var i botten läge :( Ja är lite orolig för just den kolven då det är mkt rost beläggning på just den cylindern.
Ja fick putsa lite försiktigt på cyl väggarna för att få ut kolvarna o få bort yt rost.

Denna kolv har inte gått många mil.
Bild

kammen ser ut o klarat sig.
den är nästan som ny förutom några små repor o några porer.
Bild

Postat: fre nov 16, 2012 17:01
av warniee
Spännande projekt *yes* Såg ut som den stått ett tag som du skrev.

Postat: fre nov 16, 2012 19:14
av zlobo
den har nog stått sen 82-83. vet någon av er om man kan maila audi tyskland för att få reda på i vilken bil den suttit i?
Det sägs att den suttit i en prototyp som några repotrar crachade.

Postat: lör nov 17, 2012 14:41
av evil.tweety
Du borde kunna gå in på audi och ge dom nr på motorn så kan dom kolla upp det om dom har ork vill säga.

Postat: sön nov 18, 2012 20:40
av zlobo
kanske skulle bli en 20vt ???

Bild

Postat: sön nov 18, 2012 22:46
av Totti
zlobo skrev:kanske skulle bli en 20vt ???

Bild
fördel med alu block?
gjutet block håller väl bättre? värme osv?
frän motor!

Postat: sön nov 18, 2012 23:07
av zlobo
Totti skrev:
zlobo skrev:kanske skulle bli en 20vt ???

Bild
fördel med alu block?
gjutet block håller väl bättre? värme osv?
frän motor!
största fördelen är att den väger hälften.
kylningen är bättre.
alu blocken tålde en hel del med kolla bara imsa serien.
nackdelen är att de tål inte överhättningar och är glyckol känsliga.

Postat: mån dec 17, 2012 12:51
av Totti
okay jag förstår! jo alu å glykol brukar inte gilla varann :(
Hur gåre? coolt motor projekt!

vad kommer motorn från för bil?årsm?

Postat: mån dec 17, 2012 14:17
av zlobo
ja har inte jobbat så jätte mkt med den har lite nya bilder ja kan posta ikväll.
en kolv sitter fortfarande fast har sprayat in mer lösningsmedel, skall testa om ja kan slå bort den med en gummi hammare.

Postat: mån dec 17, 2012 15:12
av Totti
Du får testa cola annars! Min förra hade ju stått i 12 år, drog ner cola light i varje cyl å lät stå 1 timme eller något! Den va det inget , de lossnade så lätt...

Väldigt effektivt, vet dock inte på Alu hur de funkar!

Postat: mån dec 17, 2012 15:15
av Totti
Fick inget svar från vilken bil den kom från? Tidiga Audi 100 turbo?

Postat: mån dec 17, 2012 15:22
av zlobo
Totti skrev:Fick inget svar från vilken bil den kom från? Tidiga Audi 100 turbo?
Den kommer från en prototyp urq sägs det utav förra ägaren.
Storryn lyder att några jornalister voltade med en prototyp urq på 80 talet.

Postat: mån dec 17, 2012 15:42
av zlobo
oxiderat som fn. kommer behövas lite tid här.
Bild

någon som inte dragit stiftet fullt ut.
Bild

Bild

ventilerna urplockade, dessa behöver ligga i lite avfettning sen behöver de mkt kärlek.
Bild

Postat: mån jan 14, 2013 12:04
av Markku/Sekakola
Har blocket följande cood GV000546 ?