Projekt - urquattro -83
Projekt - urquattro -83
Jaha, de flesta har väl sett på FB att jag skaffade ett objekt i förra veckan... Ibland dyker man på saker som är HELT oplanerade, men om jag inte hade slagit till, så hade jag ångrat mig för all framtid...
Såååå, efter moget övervägande (kort, men moget övervägande ) så slog jag till på en 83:a som behöver lite omvårdnad. Den har varit ett projekt under ganska lång tid, men känns som ett väldigt bra utgångsobjekt.
Här kommer lite bilder på kärran.
Så här såg den ut i garaget där den stod
Varför sålde jag den rostfria, dessutom röda, takluckan för några årsedan... Man SKA uppenbarligen aldrig sälja något
Började med att köra hem alla lösa delar i mitten på förra veckan, blev en hel del...
Två kit med fälgar, både smala och breda
Äntligen fredag, gick smidigt att lasta, de väger inte så mycket utan motor, låda och inredning
Var ju tvungen att låta silverpilen hälsa på sin storasyster
Så nu står de och går igenom gamla minnen i garaget
Det jag håller på med nu är att klura ut hur jag ska ha bilen.
Det blir inget sportquattrobygge, men det jag funderar på är om den ska bli strikt original, eller om det ska bli en lite förbättrad variant med modernare inredning (inget eftermarknads, utan original från en nyare GT/uris), helst i skinn, om jag ska ha originalmotorn med originalsprut, eller om jag ska montera in ett MS3X eller liknande...
Är ju en hel del kvar innan det är dags att avgöra det, finns ju lite norskt krom att bearbeta... Blir nog ett par dagar med blästern och svetsen skulle jag tro
Såååå, efter moget övervägande (kort, men moget övervägande ) så slog jag till på en 83:a som behöver lite omvårdnad. Den har varit ett projekt under ganska lång tid, men känns som ett väldigt bra utgångsobjekt.
Här kommer lite bilder på kärran.
Så här såg den ut i garaget där den stod
Varför sålde jag den rostfria, dessutom röda, takluckan för några årsedan... Man SKA uppenbarligen aldrig sälja något
Började med att köra hem alla lösa delar i mitten på förra veckan, blev en hel del...
Två kit med fälgar, både smala och breda
Äntligen fredag, gick smidigt att lasta, de väger inte så mycket utan motor, låda och inredning
Var ju tvungen att låta silverpilen hälsa på sin storasyster
Så nu står de och går igenom gamla minnen i garaget
Det jag håller på med nu är att klura ut hur jag ska ha bilen.
Det blir inget sportquattrobygge, men det jag funderar på är om den ska bli strikt original, eller om det ska bli en lite förbättrad variant med modernare inredning (inget eftermarknads, utan original från en nyare GT/uris), helst i skinn, om jag ska ha originalmotorn med originalsprut, eller om jag ska montera in ett MS3X eller liknande...
Är ju en hel del kvar innan det är dags att avgöra det, finns ju lite norskt krom att bearbeta... Blir nog ett par dagar med blästern och svetsen skulle jag tro
Jag har ju alltid resonerat så också, men det är alldeles för många tokar i min omgivning som bygger grymma projektbilar så man faller ju nästan in i deras jakt efter pulver. Lillebrorsans S2:a som går som ett skållat troll gör ju inte suget efter något lite vassare mindre heller.
Original står närmast till hands för mig just nu...
Original står närmast till hands för mig just nu...
Jaha, de som redan har det gott ställt får det oftast ännu bättre..
En annan får drömma vidare.. Nog med självömkan!!
GRATTIS! Till (ännu) en trevlig bil, ser verkligen fram emot att följa detta projekt och se vilken riktning det tar..
En annan får drömma vidare.. Nog med självömkan!!
GRATTIS! Till (ännu) en trevlig bil, ser verkligen fram emot att följa detta projekt och se vilken riktning det tar..
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Audi coupe quattro -87
Hehe, tackar!
Det ska bli en 10V, det är solklart!
Kommer att börja med att laga karossen och plocka isär och blästra/lacka/galva så mycket löst som möjligt. Risken är dessutom stor att man behöver shoppa på sig en massa delar också, så den som har 10V-prylar liggandes får gärna höra av sig.
Tobias > Jag har minst en uris till att köpa också, vill ha en 85-88 också, man blir aldrig nöjd
Det ska bli en 10V, det är solklart!
Kommer att börja med att laga karossen och plocka isär och blästra/lacka/galva så mycket löst som möjligt. Risken är dessutom stor att man behöver shoppa på sig en massa delar också, så den som har 10V-prylar liggandes får gärna höra av sig.
Tobias > Jag har minst en uris till att köpa också, vill ha en 85-88 också, man blir aldrig nöjd
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Nä nu haha!
Kör på bara, det är såklart bättre att en riktig entusiast som verkligen vill äga bilen som du får tag på såna här klenoder än att de som bara skor sig på andra köper dom som kan dyka upp billigt i enda syfte att sälja dyrt (läs: t.ex. den gröna 10v som låg ute på blocket nyss).
Glöm inte bort att uppdatera så ofta du kan så det blir lite liv här i projekt-forumet igen!
Kör på bara, det är såklart bättre att en riktig entusiast som verkligen vill äga bilen som du får tag på såna här klenoder än att de som bara skor sig på andra köper dom som kan dyka upp billigt i enda syfte att sälja dyrt (läs: t.ex. den gröna 10v som låg ute på blocket nyss).
Glöm inte bort att uppdatera så ofta du kan så det blir lite liv här i projekt-forumet igen!
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Audi coupe quattro -87
Nej, jag är ju inte riktigt känd för att sälja saker, så det här är inte en affär för att tjäna pengar, räknar med att det blir precis tvärtom... Är ju egentligen alltid bättre att handla färdiga bilar, men ska man renovera en kärra någon gång i livet, så kan det lika gärna vara en urquattro
Jo, såg den gröna till salu förra året och det var en "rätt" rejäl prisökning på ett år. Men jag antar att det bara är riktiga entusiaster som köper bilarna nu för att behålla de för alla framtid, det är därför priserna sticker rejält nu. Ska man få en entusiast att sälja sin drömbil får man övertala med en rejäl hög med pengar. Ta 20V som exempel, det senaste året så har ju priserna blivit helt galna, innan låg de på 3-400000kr på Mobile, nu finns det bara en till salu och den rackaren ligger på 70000Euro...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =206429363
Ska försöka uppdatera med lite bilder, om inte annat för att ha lite press på mig
Beställde hem alla utdrag från Svenskt Fordonsarkiv i veckan, det kostar 10kr/sida att få utdragen, får kopior på alla ägarbyten, av- och påställningar m.m. Alltid roligt att se hur den har studsat runt i landet.
Jo, såg den gröna till salu förra året och det var en "rätt" rejäl prisökning på ett år. Men jag antar att det bara är riktiga entusiaster som köper bilarna nu för att behålla de för alla framtid, det är därför priserna sticker rejält nu. Ska man få en entusiast att sälja sin drömbil får man övertala med en rejäl hög med pengar. Ta 20V som exempel, det senaste året så har ju priserna blivit helt galna, innan låg de på 3-400000kr på Mobile, nu finns det bara en till salu och den rackaren ligger på 70000Euro...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =206429363
Ska försöka uppdatera med lite bilder, om inte annat för att ha lite press på mig
Beställde hem alla utdrag från Svenskt Fordonsarkiv i veckan, det kostar 10kr/sida att få utdragen, får kopior på alla ägarbyten, av- och påställningar m.m. Alltid roligt att se hur den har studsat runt i landet.
- Fladdermusen
- GT-tok
- Inlägg: 114
- Blev medlem: tis jul 13, 2010 08:49
- Ort: Oskarshamn
- Kontakt:
Han med den gröna gjorde sig nog en slant ja men han verkade förstå att det gick att nästintill dubbla pengarna på bilen, enligt vad jag har hört gav han runt 80k och sedan satte han först ut bilen i slutet av februari för 199k men sänkte till 179k och tog sedan bort annonsen för att nu här om dagen lägga ut den igen för 165k så säkerligen lyckades han nog dubbla pengarna på bilen. Jag skulle kunna göra en skaplig förtjänst på min nu men jag är inte så dum att jag säljer en uris en gång tillEdis skrev:Nej, jag är ju inte riktigt känd för att sälja saker, så det här är inte en affär för att tjäna pengar, räknar med att det blir precis tvärtom... Är ju egentligen alltid bättre att handla färdiga bilar, men ska man renovera en kärra någon gång i livet, så kan det lika gärna vara en urquattro
Jo, såg den gröna till salu förra året och det var en "rätt" rejäl prisökning på ett år. Men jag antar att det bara är riktiga entusiaster som köper bilarna nu för att behålla de för alla framtid, det är därför priserna sticker rejält nu. Ska man få en entusiast att sälja sin drömbil får man övertala med en rejäl hög med pengar. Ta 20V som exempel, det senaste året så har ju priserna blivit helt galna, innan låg de på 3-400000kr på Mobile, nu finns det bara en till salu och den rackaren ligger på 70000Euro...
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =206429363
Ska försöka uppdatera med lite bilder, om inte annat för att ha lite press på mig
Beställde hem alla utdrag från Svenskt Fordonsarkiv i veckan, det kostar 10kr/sida att få utdragen, får kopior på alla ägarbyten, av- och påställningar m.m. Alltid roligt att se hur den har studsat runt i landet.
Det här med fordonsarkivet, går det att se bilens historia även i tex Tyskland genom någon "briefkopia" eller någon som har en idé om hur man får tag i det.
Haha, bra att ha erfarenheten att man ångrar sigFladdermusen skrev:Jag skulle kunna göra en skaplig förtjänst på min nu men jag är inte så dum att jag säljer en uris en gång till
Det här med fordonsarkivet, går det att se bilens historia även i tex Tyskland genom någon "briefkopia" eller någon som har en idé om hur man får tag i det.
Nej, man ser inget från Tyskland. Jag har inga bra tips på hur, eller om det går att få tag i något där. Någon annan kanske har bättre koll på det?
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Jäkla fint med shoppingen Edis det där får du fart på Det gäller ju o ta vara på dom få som finns kvar o sen är den ju röd också som min o det är sött Angående historik så beställde jag också till min 86:a o då kan man se gamla ägare osv. i Sverige men tyskland vette fasen hur det blir. Min är 86 o kom till Sverige i Maj 88 med 52 mil på mätaren så kanske stått hos nån bilhandlare elr nåt
Har inga roliga bilder att visa, det har inte skett några stora framsteg ännu.
Har skruvat isär motorn och den kändes helt OK, så kartlägger lite vilka delar som behövs. Lutar åt att bilen byggs lite förbättrat, men väldigt "original-ish". Vill kunna åka till besiktningen utan att behöva bygga om...
Men har blivit rätt mycket Audi i sommar ändå, idag fick jag ju till och med pris för "Årets Rallybil" på Halmstad Sports Car Event, så inspirationen är på topp nu
Har skruvat isär motorn och den kändes helt OK, så kartlägger lite vilka delar som behövs. Lutar åt att bilen byggs lite förbättrat, men väldigt "original-ish". Vill kunna åka till besiktningen utan att behöva bygga om...
Men har blivit rätt mycket Audi i sommar ändå, idag fick jag ju till och med pris för "Årets Rallybil" på Halmstad Sports Car Event, så inspirationen är på topp nu
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Naturligtvis gick en pinnbult av till grenröret. Köpte en skruvutdragarsats på Biltema med borr och allt, men det gick inte att få loss pinnbulten, lyckades nog mest att sabba Biltemaprylarna... Då över till klassikern, banka in en Torx och vrid runt. Det gjorde jag... Smack sa det bara, så gick Torxen av i bulten
Försökte på alla möjliga olika vis, men Torxen är ju så hårda så det går ju inte att borra bort en sådan med mina skitborr jag hade hemma. Till slut fick Abenen jobba lite istället!
Räddaren i nöden!! Lyckades få bort resterna av Torxen!
Ska borra upp ett större hål och sätta Helicoil istället... Var lagom förbannad på mig själv när Torxen gick av... Anade att det skulle hända, hade varit bättre att borra i fräsen direkt...
Försökte på alla möjliga olika vis, men Torxen är ju så hårda så det går ju inte att borra bort en sådan med mina skitborr jag hade hemma. Till slut fick Abenen jobba lite istället!
Räddaren i nöden!! Lyckades få bort resterna av Torxen!
Ska borra upp ett större hål och sätta Helicoil istället... Var lagom förbannad på mig själv när Torxen gick av... Anade att det skulle hända, hade varit bättre att borra i fräsen direkt...