Nu är det ingen återvändo... Renovering!

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Nu är det ingen återvändo... Renovering!

Inlägg av Sammy »

Efter ha haft bilen inom familjen i ca 4 år och den har gått som en klocka hela tiden, har beslutet komma till att renovera GT:n. Jag får så dåligt samvete att se den lida med rost osv.
Bilen kommer totalt rostlagas (ett hål vid a-stolpen, resten är ytrost) och sedan lackas. Alla bussningar i chassiet ska bytas ut. Nytt redan nu är sportavgas.

Är det någon som har en framruta till salu? Är mycket intresserad då min gamla gick åt pepparn när jag var tvungen att plocka ur den för att laga rosten vid a-stolpen.
Är också på jakt efter en taklucka! Någon?! :wink:

Hålet vid a-stolpen. Hade tänkt svetsa dit ny plåt. Någon som har bättre förslag?
Bild

Bild

Så här ser det ut för närvarande.
Bild
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

ser ju lite ut som mitt projekt där vid a stolpen. fast jag har ej plockat ur rutan ännu på min. var rutan limmad eller gick det lätt att få loss den? det bästa är am du svetsar dit en ny bit plåt och kapa bort det gamla annars kommer rosten att krypa fram igen. mvh micke
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Inlägg av Sammy »

gt_87 skrev:ser ju lite ut som mitt projekt där vid a stolpen. fast jag har ej plockat ur rutan ännu på min. var rutan limmad eller gick det lätt att få loss den? det bästa är am du svetsar dit en ny bit plåt och kapa bort det gamla annars kommer rosten att krypa fram igen. mvh micke
Rutan sitter med gummilist, så den är "bara" att försöka lirka ut. Hade jag vetat hur jag skulle göra från början hade inte behövt bli några sprickor i rutan. Jag satt i slutändan och petade loss gummilisten från insidan. Och till slut gick det att lyfta bort rutan.

Precis som du säger, så ska jag kapa bort att rostig plåt och ersätta den med fräsch plåt. Blir lite meck, men det blir fint i slutändan :)
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

aha ok. har hört att rutan sitter limad på gt:n men det är bra om den inte gör det.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Kul projekt!

Kapa ur ordenligt runt hålet vid a-stolpen och lägg tid på att forma till den nya plåtbiten/plåtbitarna ordentligt. Du ser bara toppen på isberget, förmodligen är plåten mycket tunn på ett ganska stort område runt skadan och då tenderar det liksom att brinna hål när man svetsar... :roll:

Att plocka ur rutorna är lätt bara man har tålamod att "vika" undan gummilisterna med en stor skruvmejsel eller liknande. *yes*

Snacka med Hasse här på forumet om delar, han har en hel del. Takluckor finns det faktiskt nya också, men dom kostar en slant (runt 8000:-).

Lycka till!

/Christian
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är väldigt roligt att se att fler och fler renoverar sina GT:s :D

Posta bilder och frågor kontinuerligt så ska vi försöka hjälpa till och peppa dig på vägen plus att fler får inspiration att göra som du :D
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Inlägg av Sammy »

Christian_J skrev:Kul projekt!
Kapa ur ordenligt runt hålet vid a-stolpen och lägg tid på att forma till den nya plåtbiten/plåtbitarna ordentligt. Du ser bara toppen på isberget, förmodligen är plåten mycket tunn på ett ganska stort område runt skadan och då tenderar det liksom att brinna hål när man svetsar... :roll:

Att plocka ur rutorna är lätt bara man har tålamod att "vika" undan gummilisterna med en stor skruvmejsel eller liknande. *yes*
/Christian
Hehe. Har minsann tänkt att massera plåten ordentligt med kapen innan. När jag nu väl håller på ska det minsann bli ordenligt gjort!

Det där med rutorna och vika undan dom med skruvmejsel upptäckte jag EFTER rutan hade spruckit... menmen, den var ganska blästrad faktiskt, så om jag inte hittar någon bättre begagnad blir det en ny.

Lär köpa ett par 15" av samma typ av fälgar jag har på bilen och sätta på sedan också. Eller så snor jag mina 16" från min Audi 90 och hivar på. Öka på blingfaktorn lite :)

Fler bilder kommer när jag hunnit lite längre! Pluggar och jobbar samtidigt nu, så tiden är knapp, men lite GT-fixande får det allt bli ändå :) Borde väl klara mig utan att sova ett par dagar i veckan?! :-P
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Uppdatering!

Inlägg av Sammy »

Ojoj! Har fixat en hel del nu i veckan! Bilen har stått och samlat damm ett bra tag sedan förra uppdateringen.
Har nu kapat bort den gamla plåten, svetsat dit ny plåt och sedan börjat spackla för att få den där riktigt fina finishen.

Notera att all svetsning är gjord med gassvets. Ett hemskans meck att försöka undvika att elda upp bilen :D

Jaja... ett par bilder säger ju ganska många ord, så här kommer dom:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Bra bilder! :D

Det är inget roligt ställe att laga rost på... Ser rätt knivigt ut, men det ser ut som du lyckades bra :D
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Det ser ju bra ut det där. Jag känner att det snart är dags att göra likadant :cry:
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Igång igen :)

Inlägg av Sammy »

Därja!
Nu är jag igång med älsklingen igen! :)
Lade på lite lack på stället där jag rostlagat. Blev faktiskt inte helt fel! Har grejat med högersidan och ytrosten som varit där också. Skall spacklas fler ggr, så det blir bra slutfinish på det!

Någon som kan rekommendera något bra sprutspackel?

Och har någon en vindruta liggandes? Behöver en ny nu! Men det lutar åt att betala självrisken och få en fräsch ruta och dessutom utbytt.

Lite lack gjorde susen! Blev inte alltför dåligt.
Bild

Rutan på plats också... Dock ska den bytas.
Bild

Försökte dokumentera om lackningen blev hyffsad.
Bild

För att vara garagelackad, så är det inte alltför dåligt!
Bild

Hela schabraket. Tagen precis innan jag tvättade av bilen. Ungefär ett år sedan senaste tvätten :)
Bild

Projektet fortskrider!
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Projekt!

Inlägg av Dompers »

Tummen upp! *yes*
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Skriv svar