Dompers spq-projekt... ett steg närmare drömmen!

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Tjena du har lite att göra det ser jag,ska du lacka bilen i orginal färgen?eller ska du byta till en annan färg.
väntar med glädje att få se den i trafik det är ju inte mer än 4-5 mil till mjölby,
Håller själv på med att polera upp insugen men det är ett jä... jobb, all aluminiun ska poleras upp på motorn.

mvh
Rallytobbe
http://kent.lundin.dinstudio.se
Användarvisningsbild
Bowser
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:20
Ort: Motala

Inlägg av Bowser »

Hallåj Dompers det är klart att jag hjälper dig med lite bollar...(bilens bollar alltså) ;)

Nu i Mars har jag fullt upp med Bågskyttet (SM i E-tuna den 17-18:e) men du har ju fått en nyckel till garaget så du är varm välkommen om jag skulle vara borta.

Jag saknar flaskan du var här och "lånade" av mig (ur barskåpet) men du fyller ju snart 30 så jag säger som Hasse GT "vi ska inte bara dricka dricka" :lol: hehe vi höres hadet så gött.
HASSE GT
GT-fanatiker
Inlägg: 185
Blev medlem: fre jun 17, 2005 00:01
Ort: Kolb

dddddricka

Inlägg av HASSE GT »

Håller på dej.Rikard *yes* *yes* *yes* *yes* *yes*




MVH HASSE GT
GT Four ever
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Färg!

Inlägg av Dompers »

2007-03-14: Då har man "pillat" med bilen igen, men det blev den kortaste "stunden" hitills!
Skrapade bort en hel del silicon på takluckesargen + gnodde lite mera i motorutrymmet.
Vet ej när nästa "etapp" blir men hoppas på fredag. :)

2007-03-15: Se där, se där... idag han jag med ett antal timmar med bilen.
Torkarplåt borttagen + lite lackering och mera "gno'andes" i m-utrymme. :)

Rallytobbe: Färgen kommer att förbli vit, alla "synliga" platser där originalfärgen huserar ska täckas över med nämda färg. :)
Kewl att se att du också har lite att göra. *yes*

Bowser: Låter finfint :)
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Resan, sisste delen!

Inlägg av Dompers »

Resa England del 3 (sista delen)


Vi har nu en hall framför oss som vi väntar på att portarna ska öppnas i.
Efter en lååååång stund åker dom upp och vi får börja "tåga" in....... pass, stämpelkort för båten och bilen visas.
Efter detta kommer vi ut på "in-linen" för alla fordon som ska ombord på båten, här får vi nu vänta ett BRA tag igen, för att sedan äntligen kunna köra ombord.
Just vid denna "in-line" så minns jag att jag lade märke till en kille som hade hämtat sig en MG(hunchback, v-åtta) jämnter oss, jag "vevar" rutan och säger till honom(medans han tar foto på sin bil från alla vinklar).. NICE CAR(jag visste inte om han var Engelsman
eller om han var Svensk), - ja, visst är det... svarar han(på svenska)! Hhhrrmmmmm, nåja, vidare i berättelsen, hehe.
En lite klurig parkering på båten (högerstyrt och in bland en massa stolpar och bilar överallt kan krångla till saker), sedan tar vi hissen upp till däck 6 där hytten väntar på oss, äntligen på båten igen!
Vi sätter oss på sängarna och ler år varandra med en stor suck av lättnad. Det hela verkar flyta på smidigare än vi hoppats på…
Efter en liten andhämtning på någon timma så korkar vi upp (igen).
Eddie Meduza ljuder ur stereon (som Rikard/bowser hade med sig i väskan).
Båten lägger ut ur Newcastels hamn och alla passagerare hittar sina hytter.
15 minuter senare så bultar det på hytt dörren. Efter 3 minuters bultande går Dompers fram till hyttdörren och öppnar. Utanför dörren står en Svensk gubbe på ca 55-60 år och är allmänt tjurig, ”Kan ni sänka den där jävla musiken?” ryter han, vilken följs av
kommentaren ”lite grann” innan dörren stängs mitt i nyllet på den nyss nämnda gubben.
-Vad fan ska han göra åt det frågar vi oss, flinande och sänker ytterst lite.
Vi beger oss efter några stadiga till resturangen för att äta den middag som vi väntat på sedan vi kom ombord (4 timmar sedan), SAMMA mat som kvällen tidigare.
Vi beställer varsin öl till maten och hugger in.(som en kommentar till detta så "tjater" dom så in i norden om att man ska ta en snaps till allt man äter!!! ).
Efter vi blivit någorlunda mätta på den torra maten så ber vi om notan… Efter 10 minuter kommer kyparn tillbaka.... med varsin ÖL TILL!
Vi säger till en kvinnlig servitris att detta är j* underligt och begär åter igen notan och att få ta med oss ölen till hytten.. vilken hon går med på(men vi var tvungna att betala ölen.. men men den var god he he).
Vi återvänder till hytten för lite musik och skitsnack.
(För att reflektera lite så kom vi in på att Kevin visade en tidning med ett naket fruntimmer i för mig(Dompers)…). Bowser informerar:

Engelsmännen har lite svårt att koppla att två killar kan åka ihop på resor och liknande utan att vara ett par. (Min far hade vart i England "en sväng" med en jobbar kompis och det blev en hel del snack även då).
Detta kom naturligtvis som en mindre chock/nyhet för oss som tar det för givet att man kan åka med sin bästa polare utan att man ska tas för att vara GAY.

Domper forts:

Nu var det dags att kolla om vi kan hitta en bar för kvällen…
I fören på båten satte vi oss ned och kollade på menyn. Det kom fram en liten nätt flicka på 19-20 år och frågade vad vi vill ha att släcka törsten med.
Vi tänkte som så att vi provar något med ett roligt namn, så en "Icebear" blir bra sa vi.
In kom hon med ett litet glas med en vit/ljusblå sockerlösning och 2 cl sprit i.(78 skr)
Bowser roppar till servitrisen, förklarar att vi vill ha något med mera klös i…
Dompers fyller på : Vad kostar en 50/50 grogg i ölgas? (50cl)
Flickan står som ett fråge tecken och vet inte riktigt vad hon sa säga, efter en liten stund frågar hon vad är det?
Då rycker Bowser in…

Hälften sprit och hälften cola!!!

Men det hade hon aldrig hört talas om så gick för att fråga bartendern.
Efter ytterligare 3-5 minuter kommer hon tillbaka och meddelar att det skulle kosta oss 148 kr för en sådan drink, 25 cl cola och 25cl sprit.(MANLIGT)
Med den informationen gick vi "glada i hågen" ner till hytten för att grunda lite till (länge leve taxfree).
Senare på kvällen begav vi oss till baren och beställde in varsin 50/50 grogg och satte oss ned och NJÖT.
När vi suttit där en stund ”hittade” vi en Australiensare vid bordet intill.
Han luffade runt i europa lite med modellen "vind för våg" utan något mål…(mysko kille).
Vi kom in på snacket om valutor och sedlar och vi jämförde svenska "pappers-pengar" mot hans australiensiska pund som tydligen var gjorda i tun plast…
3 groggar senare så hittade vi ett äldre engelskt par (man och hustru, 65+) vid det andra bordet bredvid vårat. En tant som snackar så mycket har vi aldrig stött på tidigare!!!
(vi undrar än idag när hon andades). Gubben sa däremot inte så mycket men dom var allmänt trevliga.
Vi förklarade för henne vad det var vi drack och hon kunde inte tro sina öron ”You are crazy!!”. Vi log och förklarade att detta var vad vi svenskar dricker!.
När Dompers fått i sig x antal groggar och bowser x+x, så tyckte bowser att det var dags att sova. Dock tyckte dompers inte lika dant… vilket medföljde att Bowser tog nyckeln till hytten
och somnade där, vilket ledde till att Dompers inte kom in i den, då han "fann" det lagom att sova… hehe.
MEN som tur är finns det nattpersonal som fixar reservnycklar så det hela löste sig någorlunda smidigt.
Morgonen kom och vi vaknar till.


Vi ligger och "drar" oss ett bra tag och kurerar oss efter att vi har "slirat runt lite".
Då.... plötsligt börjar det gnissla lite (det var mycket vanligt att det gnisslade om denna båt) - Dom gökar i hytten bredvid!!! -utbrister Bowser.
-Nä det tror jag inte manar Dompers.

Gnissel….. gnissel…. Gnissel…gnissel..ginssel gnisselgnisselgnissel…………..gnissel.

Och sedan tyst och en duch som sätts på…

VI GARVAR GÖTT!!!!
Bowser: Humm, vem hade rätt???
Dompers: Du hade rätt, du hade rätt!

Vår färd börjar nu närma sig sitt slut och några mil(sjömil?)från Göteborg börjar vi vandra lite högst uppe på "däck" längs relingen.
Sakta, sakta, sakta börjar vi skymta hamn, nu sjunker "knopen" ytterliggare och till följd av detta(som ni säkert förstår) så tar det ännu längre tid att komma in i hamn,
men ack så skönt att se Sverige igen.
Väl i hamn beger vi oss ner till bildäck och hoppar in, vänta, vänta.. och vi far(typ sisst mer eller mindre).
Nu börjar tankarna sväva fram till hur krångligt det kommer bli för att komma in i Sverige(med bil och allt)igen, men det visar sig vara problemlöst, det var bara att köra rakt igenom utan tull eller nått,
bara allmänt visa pass :)
Lite yrandes i Göteborg blir det innan vi kommer på rätt väg mot Borås och vägen hem!
Ett snabbt stopp på en mack för att tanka, sen var det bara att gasa hem (Lite knepigt att köra högerstyrt i högertrafik, så Bowser fick växla åt Dompers)
Lite trötta och slitna närmar vi oss Östergötland och vi svänger av i Gränna för att käka lite mat på en kebabbar som dompers kände till, Men stängd sedan 10 minuter…
Vi åker vidare på småvägarna och strax söder om Ödeshög kommer vi fram till en avlägsen mack. (kolsvart överallt förutom mackens dunkla ljus).
I macken står det en ung kille på ca 17 år och blir mycket impad av vad det är vi kommer i:

- Är det en UR Quattro ni åker i???

Han sneglar mycket intresserad ut igenom rutan mot parkeringen och det är nära att vi säger till honom att han kan ju komma ut och kolla på den, men vid det här laget är vi
ganska trötta och slitna så vi köper våra "baguetter", går ut, äter upp dom med lite dricka till.
Sedan så sätter vi oss till rätta i bilen och drar vidare till slutmålet på vår resa!
Efter att bytt bil(hemma hos Dompers i Mjölby) så tar vi en sista tur till Bowsers hus i Motala(så även han kom hem för att "snutta kudde"),
Nu så kunde jag med mycket nöjd "min" (men ack så TRÖTT) åka hemåt dom sissta 3 milen av vår/min resa för att själv kunna "lura på kudden" i min sköna säng.

Våra eftertankar om resan har mer eller mindre varit, ......... . ... OTROLIGT ATT VI VARIT I ENGLAND... OCH GJORT DETTA!!!!

Slutet gott, allting gott!!!!!
Senast redigerad av 4 Dompers, redigerad totalt 0 gång.
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Härlig historia, man känner ju nästan att man har varit med :D

Klart roligare sätt att handla bil på än att shoppa bil hemomkring *yes*
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Fler bilder!

Inlägg av Dompers »

Då tar vi och åter igen "kör" lite bilder! :D

Bilderna tog's bort....

Nästa del blir att få fram färger, slipmaterial och framför allt all plåt som jag behöver, till's dess.... . simma lungt! *yes*
Senast redigerad av 4 Dompers, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Härligt att det rör på sig :D

Lurigt att det var så rostigt runt rutan, gött att slipa till och fixa det innan det får för mycket fäste! *yes*
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Rost!

Inlägg av Dompers »

Edis: Jo, det är redan fixat, bara att jag inte har bilden/bilderna på det. :)

Mer bilder kommer!
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Tjena ser att det går framåt med skönheten *yes* nu är den lite renare i motor rummet så du kan ha en vit tröja igen.
Är allt lite nyfiken på´n
Rallytobbe
http://kent.lundin.dinstudio.se
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Projekt!

Inlägg av Dompers »

RallyTobbe: Roligt att du finner det intressant, hur går det för dig själv då, några nyheter? :)
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Det går väl sakta men säkert,har svetsat färdigt golvet så det är färdigt iallafall håller nu på med kardan tunnel med växelspaken och handbromsen som satt på audi 90n ,det satt en annan låda mycke electronik mm.... Jag börjar väl kunna gå nått sådär.ramlade ner från en stege i september uppe i garaget och bröt fotleden på 6 ställen så det blev ett helt skrot upplag i foten 12 skruv och en skena. går som en Jä... anka,började jobba idag som först men bara 2 tim.
"Måste bara få komma och titta pån om det är möjligt nån gång"
mvh
Rallytobbe
http://kent.lundin.dinstudio.se
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Titta!

Inlägg av Dompers »

Rallytobbe: Låter inge "kewl" det där med skruvar och grejer, krya på dig!

Visst, kom över, bara att du hör av dig innan. :)
Senast redigerad av 2 Dompers, redigerad totalt 0 gång.
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Tjenare!

Vad var det för "kladd" du använde? Såg på Weelers and Dealers på discovery när dom fixade till rostskador på en Toyota MR2. Då målade dom på nått på rosten som skulle neutralisera järnoxiden och få rosten att bli hård. Vad är det för nått?

B.t.w. är det du som håller på i garaget till vänster när man precis kommer in i motala från Fornåsa???

/Bruzze Linköping
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Rost!

Inlägg av Dompers »

Bruzze 1: Hmm, det är inte något sådant som jag använder ialla fall.
Det dom använder låter som någon "penselbar" form av ROST MASTER.. ..
eller så, vet ej. :)
Det jag använder är vanligt "roststopp", stoppar det mesta..
*yes*

Bruzze 2: Jupp!
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Bilder!

Inlägg av Dompers »

Då "gasar vi'la igen då".. som det heter.. eller så.. eller.. hmm, ja.. här kommer flera bilder ialla fall. :D


Bilderna tog's bort....

Som bilden förtäljer så rör det sig om den nya-VS-gamla kuggväxeln till takluckan.
Skulle inte tro att luckan har varit i "drift" på ett bra tag(efter att kuggen slitigt sönder sig), rost, rost, f-n vad du "kost"!


Sådär.... efter ett j-a borrandes med "punk-borret" så kom den bort, ett problem mindre,.... check.
Senast redigerad av 4 Dompers, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ok tack för infon. Jag kommer att ställa på min audi snart och då finns risken att jag stannar förbi när jag åker hem från kneget. Bara jag inte blir av med delar på den på köpet!! :D

/Bruzze
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Mötas!

Inlägg av Dompers »

Bruzze: Visst, ett möte går att ordna.. fast du får nog höra av dig innan, själv så bor jag inte där, så vi behöver allt bestämma tid! :D
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Styrväxel fäste!

Inlägg av Dompers »

Idag så blev det en hel del "meck" med Bowser's 945'a, så det ända jag han med är detta:

Bilden togs bort....

Men som långben säger "... sakta och säkert, va?" :wink:
Senast redigerad av 2 Dompers, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

En lugn dag!

Inlägg av Dompers »

Idag har det blivigt lungt, frugan jobbar kväll så jag är hemma med barnen, spel, dator, tv är vad som förgyller denna kväll. :lol:
Hoppas på att kunna "meckla" lite i helgen och vill sig allt väl så har jag dom sissta "plåtbitarna" då. :D
Det börjar allt närma sig för svets och håltagning i karossen, efter detta så "bör" allt vara basic bolt on. *yes*
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Låst