Toning
Toning
Har en -84:a som jag nu tänker tona bakrutan och de två bakre sidorutorna på.
Hur jobbigt är de att tona själv och få e snyggt?
Kollade upp vad de skulle kosta att få de gjort och de skulle gå på 2500:- rätt saftigt pris om man har dåligt me pengar. Han sa att de är krångligt att tona den bakre rutan pga att de är trångt och sluttar mkt och att listerna man ska in under kan de vara mkt smuts. Han hade tydligen gjort de på en annan GT där jag bor.
Hur har de gått för er att tona, har ni gjort sjäv, lämnat in han lr helt enkelt skippat toningen?
Tacksam för tips!
Hur jobbigt är de att tona själv och få e snyggt?
Kollade upp vad de skulle kosta att få de gjort och de skulle gå på 2500:- rätt saftigt pris om man har dåligt me pengar. Han sa att de är krångligt att tona den bakre rutan pga att de är trångt och sluttar mkt och att listerna man ska in under kan de vara mkt smuts. Han hade tydligen gjort de på en annan GT där jag bor.
Hur har de gått för er att tona, har ni gjort sjäv, lämnat in han lr helt enkelt skippat toningen?
Tacksam för tips!
Re: Toning
Bakrutan är riktigt jobbig att tona!
Jag och en kompis hjälptes åt på min GT, och det var bland det värsta jag har gett mig in på. Fördelen med bakrutan är att den är relativt rak, den är inte lika böjd som andra rutor. Nackdelen är att det är sjukt trångt att komma åt.
Börja med att lyfta ur baksätet, tvätta sedan rent noga! Vi använde diskmedel i en sprayflaska. Sedan är det bra om du har en luddfri trasa att torka rent med.
Vi gjorde ju ganska fel om man tänker på det nu i efterhand. Vi tänkte försöka lägga i toningen som en hel bit, utan någon skarv. Det slutade med att det blev en sjuhelsikes med luftbubblor. Dagen efter skar vi bort 2 delar och gjorde om det, mittendelen fick sitta kvar. Det vi gjorde fel då var att skarven som blev överlappande, så cirka 1 cm över rutan blev mörkare än resten. Ska tillägga att jag har toning med 43%(tror jag) insläpp. Ju mörkare man har desto mindre syns överlappningar.
Hade jag gjort om bakrutan hade jag gjort som när man tapetserar, skär i överlappningen innan det har torkat. Sedan drar man bort det överflödiga och lägger skarven omlott. Det som kanske blir svårt då är att trycka ut vattnet.
Sidorutorna var enklare. Vi höftade ut en bit och skar den någorlunda på utsidan. Sedan tog vi in den och klistrade fast den, den var då medvetet några centimeter för stor på varje sida. När man hade klistrat fast den skar man längs listerna för att få bort det överflödiga.
Filmen jag använde kostade kanske 150-200 kronor sammanlagt. Då tonade jag hela bilen och det blev över. Har hört att Biltemas film inte blir repig och är ganska lätt att lägga på.
Att tänka på: Ha ett vasst rakblad.
Trä gärna en trasa utanpå skrapan när du ska fästa filmen. Har du otur kan det bli fula repor annars.
Spruta på rikligt med vatten när du ska lägga på filmen! Glöm inte att tillsätta ett par droppar diskmedel också för att få filmen att fästa bättre.
När du skrapar så skrapa från mitten och utåt. Börjar du från kanten kommer du få luftbubblor i mitten som är i princip omöjliga att få ut.
Det var vad jag kom på nu.
Lycka till! Fråga gärna om det är något mer du undrar över.
Jag och en kompis hjälptes åt på min GT, och det var bland det värsta jag har gett mig in på. Fördelen med bakrutan är att den är relativt rak, den är inte lika böjd som andra rutor. Nackdelen är att det är sjukt trångt att komma åt.
Börja med att lyfta ur baksätet, tvätta sedan rent noga! Vi använde diskmedel i en sprayflaska. Sedan är det bra om du har en luddfri trasa att torka rent med.
Vi gjorde ju ganska fel om man tänker på det nu i efterhand. Vi tänkte försöka lägga i toningen som en hel bit, utan någon skarv. Det slutade med att det blev en sjuhelsikes med luftbubblor. Dagen efter skar vi bort 2 delar och gjorde om det, mittendelen fick sitta kvar. Det vi gjorde fel då var att skarven som blev överlappande, så cirka 1 cm över rutan blev mörkare än resten. Ska tillägga att jag har toning med 43%(tror jag) insläpp. Ju mörkare man har desto mindre syns överlappningar.
Hade jag gjort om bakrutan hade jag gjort som när man tapetserar, skär i överlappningen innan det har torkat. Sedan drar man bort det överflödiga och lägger skarven omlott. Det som kanske blir svårt då är att trycka ut vattnet.
Sidorutorna var enklare. Vi höftade ut en bit och skar den någorlunda på utsidan. Sedan tog vi in den och klistrade fast den, den var då medvetet några centimeter för stor på varje sida. När man hade klistrat fast den skar man längs listerna för att få bort det överflödiga.
Filmen jag använde kostade kanske 150-200 kronor sammanlagt. Då tonade jag hela bilen och det blev över. Har hört att Biltemas film inte blir repig och är ganska lätt att lägga på.
Att tänka på: Ha ett vasst rakblad.
Trä gärna en trasa utanpå skrapan när du ska fästa filmen. Har du otur kan det bli fula repor annars.
Spruta på rikligt med vatten när du ska lägga på filmen! Glöm inte att tillsätta ett par droppar diskmedel också för att få filmen att fästa bättre.
När du skrapar så skrapa från mitten och utåt. Börjar du från kanten kommer du få luftbubblor i mitten som är i princip omöjliga att få ut.
Det var vad jag kom på nu.
Lycka till! Fråga gärna om det är något mer du undrar över.
Tack!
Jag kommer oxå välja en toning som inte är helt mörk och är medveten om den där omlotten. Däremot syns den väl mest från insidan vad jag fått veta!?
Man kan ju skära ut bitarna från utsidan ch mäta där hur mkt man behöver. Men går de inte att slippa den där omlottn med tanke på att bakrutan faktiskt är rätt rak? lr blire omöjligt att få dem att ligga jämns med varandra?
Jag kommer oxå välja en toning som inte är helt mörk och är medveten om den där omlotten. Däremot syns den väl mest från insidan vad jag fått veta!?
Man kan ju skära ut bitarna från utsidan ch mäta där hur mkt man behöver. Men går de inte att slippa den där omlottn med tanke på att bakrutan faktiskt är rätt rak? lr blire omöjligt att få dem att ligga jämns med varandra?
Skarven syns helt klart mer inifrån än vad den gör utifrån. Här är en bild på hur det ser ut med min skarv. http://upl.silentwhisper.net/uplfolders ... an1024.jpg
Den syns bara bra utifrån om det är ljust ute, eller speciellt ljust inne i bilen. Det är alltså den översta skarven jag pratar om nu. Om du sedan tittar någon decimeter ovanför torkaren ser du att det är bubbligt. Det var därför att vi la den skarven omlott. Tyvärr gjordes det när filmen hade torkat så vi fick den ine att fästa så bra igen. Men där finns det ingen skarv som man ser inifrån. Det är en smaksak med vilket man vill leva med. Personligen gillar jag det nedersta bättre eftersom det speciellt inte syns inifrån. Men jag stör mig inte på nåt av dem så jag ändrade inget mer. Med tanke på att det var så billigt kan man nog itne kräva så mycket bättre resultat.
Vi mätte också filmen på utsidan av rutan. Men minsta felet du gör då när du skär ut exakt kommer synas direkt när du sätter dit filmen. Därför kan det vara bättre att vara på den säkra sidan å ta ett par centimeter till godo runt om, som du enkelt skär bort när du är färdig.
Hade jag varit du hade jag skurit ut filmen på bakrutan med ett par centimeter till godo runt om. Sedan hade jag delat upp den i 3 bitar. Blir mycket enklare att fästa den då.
Den syns bara bra utifrån om det är ljust ute, eller speciellt ljust inne i bilen. Det är alltså den översta skarven jag pratar om nu. Om du sedan tittar någon decimeter ovanför torkaren ser du att det är bubbligt. Det var därför att vi la den skarven omlott. Tyvärr gjordes det när filmen hade torkat så vi fick den ine att fästa så bra igen. Men där finns det ingen skarv som man ser inifrån. Det är en smaksak med vilket man vill leva med. Personligen gillar jag det nedersta bättre eftersom det speciellt inte syns inifrån. Men jag stör mig inte på nåt av dem så jag ändrade inget mer. Med tanke på att det var så billigt kan man nog itne kräva så mycket bättre resultat.
Vi mätte också filmen på utsidan av rutan. Men minsta felet du gör då när du skär ut exakt kommer synas direkt när du sätter dit filmen. Därför kan det vara bättre att vara på den säkra sidan å ta ett par centimeter till godo runt om, som du enkelt skär bort när du är färdig.
Hade jag varit du hade jag skurit ut filmen på bakrutan med ett par centimeter till godo runt om. Sedan hade jag delat upp den i 3 bitar. Blir mycket enklare att fästa den då.
Biltematoningen är värdelös enligt mina erfarenheter! Man kan få tag på seriös toning för priser i biltemas klass men mest seriöst är ju spraytoning om man är hyffsad på att hålla i en sprayburk och inte har allt för grova Parkinson-störningar...
Sist jag tonade ruta åt en polare så plockade vi helt enkelt ut rutorna och tonade dom, bäst resultat då kan jag säga av helt andra erfarenheter.
Sist jag tonade ruta åt en polare så plockade vi helt enkelt ut rutorna och tonade dom, bäst resultat då kan jag säga av helt andra erfarenheter.
Bara en liten fundering. Då jag läste igenom instruktionsboken igår natt, i brist på annan lektyr, såg jag att man inte skulle ha dekaler i bakrutan pga värmeslingorna som då kan skadas. Gäller det här även toning med det skiktet som man lägger på?
Iofs är det väl bara att aldrig köra med "defrosten" i baken (eh... ?) efter en toning.
/ Kim
Iofs är det väl bara att aldrig köra med "defrosten" i baken (eh... ?) efter en toning.
/ Kim
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: sön jun 11, 2006 06:16
- Ort: Stockholm
Du har väl sett bilderna? kvaliten är superXara skrev:Min kompis har beställt färdigskuren solfilm till mina rutor vilket förhoppningsvis ska göra de lite enklare när man slipper skära dem själv. Vet dock inte vad för kvalite det är ännu.
Med spraytoning är de inte lätt att få de ojämnt?
Volvo 745 GLT 16v - True etanol power