Jag har fått många frågor om hur jag har byggt belysning i min växelspaksknopp så därför har jag gjort denna guide. Jag har en GT coupé och denna guide är förstås anpassad till den men kan nog användas till andra modeller. Knoppen jag använder är en äldre variant av plast. Min originalspak med skinn eller imitation har en metallkärna och kräver lite mer våld. Här är hur jag gick till väga.
Först tog jag bort plastlocket växelschemat från knoppen med hjälp av en liten skruvmejsel och sedan borrade jag ett hål underfrån i knoppen för att hitta centrum.

Jag borrade ett större hål från ovansidan med en hålsåg. Sen rensade jag hålet och målade vitt. Observera att jag sparade kanterna så att växlingsschemat kan vila över hålet.

Jag använder en lysdiod från Biltema art nr: 43-870 med hållare och motstånd. Med lite borrning i toppen av växelspaken så passar den.

Jag borrade ett litet hål långt ner på spaken och där släppte jag ut kablarna. Ju lägre ju bättre.

Jag skarvade kablarna lödde fast dom i lampan till belysningen i askkoppen. Observera att dioden är polkänslig och måste vändas rätt. Röd till Grå-blå, Gul till Brun. Jag fick anpassa hylsan till skinndamasken för att den inte ska klämma kablarna.

Här är knoppen monterad ovanpå lysdioden. Jag borrade lite för djupt. Växelspaken är av ett mycket lättborrat material.

Jag skrapade bort cromet från texten från växlingsschemat men det kan ha varit onödigt. Jag tror att det hade lyst igenom iallafall. Testa får ni se först. Det är dess utom mycket pilligt då det är mycket smått. Jag använde ett förstoringsglas och fick fylla i med hobbyfärg för jag slant lite. Jag lade ett vanligt vitt papper över hålet för att få vit färg bakom mitt växlingsschema.

Klart!