Bygga belysning i Växelspaksknoppen.

Här snackar vi säten, sportrattar och handskfack!
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Bygga belysning i Växelspaksknoppen.

Inlägg av bruzze »

Edit: fixade språket lite:

Bild

Jag har fått många frågor om hur jag har byggt belysning i min växelspaksknopp så därför har jag gjort denna guide. Jag har en GT coupé och denna guide är förstås anpassad till den men kan nog användas till andra modeller. Knoppen jag använder är en äldre variant av plast. Min originalspak med skinn eller imitation har en metallkärna och kräver lite mer våld. Här är hur jag gick till väga.

Först tog jag bort plastlocket växelschemat från knoppen med hjälp av en liten skruvmejsel och sedan borrade jag ett hål underfrån i knoppen för att hitta centrum.

Bild

Jag borrade ett större hål från ovansidan med en hålsåg. Sen rensade jag hålet och målade vitt. Observera att jag sparade kanterna så att växlingsschemat kan vila över hålet.

Bild

Jag använder en lysdiod från Biltema art nr: 43-870 med hållare och motstånd. Med lite borrning i toppen av växelspaken så passar den.

Bild

Jag borrade ett litet hål långt ner på spaken och där släppte jag ut kablarna. Ju lägre ju bättre.

Bild

Jag skarvade kablarna lödde fast dom i lampan till belysningen i askkoppen. Observera att dioden är polkänslig och måste vändas rätt. Röd till Grå-blå, Gul till Brun. Jag fick anpassa hylsan till skinndamasken för att den inte ska klämma kablarna.

Bild

Här är knoppen monterad ovanpå lysdioden. Jag borrade lite för djupt. Växelspaken är av ett mycket lättborrat material.

Bild

Jag skrapade bort cromet från texten från växlingsschemat men det kan ha varit onödigt. Jag tror att det hade lyst igenom iallafall. Testa får ni se först. Det är dess utom mycket pilligt då det är mycket smått. Jag använde ett förstoringsglas och fick fylla i med hobbyfärg för jag slant lite. Jag lade ett vanligt vitt papper över hålet för att få vit färg bakom mitt växlingsschema.

Bild

Klart!
Senast redigerad av 3 bruzze, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Finurligt! Mycket bra guide *yes* :D
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Guiden finns nu även på www.nordicaudi.com :-)
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Uppdaterade språket lite.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Här är en interiörbild från Bruzzes pärla, jag kan intyga att det blev RUGGIGT bra även när man ser det IRL också *yes*
Bild
Användarvisningsbild
Matzioni
GT-diggare
Inlägg: 82
Blev medlem: ons jun 25, 2008 10:39
Ort: Siljansn
Kontakt:

Inlägg av Matzioni »

Edis skrev:Här är en interiörbild från Bruzzes pärla, jag kan intyga att det blev RUGGIGT bra även när man ser det IRL också *yes*
Bild

Jaha så han har stoppat i urquattro-intrument från en 90a, är det mycket jobb att få in det i en vanlig coupe?
Audi quattro for life

http://www.garaget.org/Matzioni
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Matzioni skrev:
Edis skrev:Här är en interiörbild från Bruzzes pärla, jag kan intyga att det blev RUGGIGT bra även när man ser det IRL också *yes*
Bild

Jaha så han har stoppat i urquattro-intrument från en 90a, är det mycket jobb att få in det i en vanlig coupe?
Det är från en USA-importerad vanlig GT 87:a. Det är lite pulande. Man måste ha elektrisk hastighetsmätare och alla knappar och sånt. Kontakten är olika så den får man också plocka över. Antingen flytta stiften eller löda in den i befintliga kontakter. Det gjorde jag så att jag kan få tillbaka det gamla instrumentet om jag vill. Sen för att få få färddatorn att funka måste man ha en bränslemängdsmätare på bränslefördelaren. Det tog några kvällar att fixa det!

Som tur är har ju alltid någon annan hunnit före: http://www.kvquattro.com/digiDashConversion.html
Hans beskrivning stämmer dock inte riktigt till 100% men bra nära. Jag har inte hunnit men ska maila korrigeringarna till honom.
Användarvisningsbild
Matzioni
GT-diggare
Inlägg: 82
Blev medlem: ons jun 25, 2008 10:39
Ort: Siljansn
Kontakt:

Inlägg av Matzioni »

bruzze skrev:
Matzioni skrev:
Jaha så han har stoppat i urquattro-intrument från en 90a, är det mycket jobb att få in det i en vanlig coupe?
Det är från en USA-importerad vanlig GT 87:a. Det är lite pulande. Man måste ha elektrisk hastighetsmätare och alla knappar och sånt. Kontakten är olika så den får man också plocka över. Antingen flytta stiften eller löda in den i befintliga kontakter. Det gjorde jag så att jag kan få tillbaka det gamla instrumentet om jag vill. Sen för att få få färddatorn att funka måste man ha en bränslemängdsmätare på bränslefördelaren. Det tog några kvällar att fixa det!

Som tur är har ju alltid någon annan hunnit före: http://www.kvquattro.com/digiDashConversion.html
Hans beskrivning stämmer dock inte riktigt till 100% men bra nära. Jag har inte hunnit men ska maila korrigeringarna till honom.

Okej tack för din beskrivning, ska kolla vidare på det! :)
Audi quattro for life

http://www.garaget.org/Matzioni
Användarvisningsbild
Kungen
GT-diggare
Inlägg: 76
Blev medlem: fre jan 02, 2009 13:48
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Kungen »

Riktigt tjusig guide. Ska sätta igång så snart som möjligt!

Angående dioden och det. Får man med allt som behövs när man köper den på biltema? Motstånd och hållare och det.

Tack på förhand för svar : )

// Kungen
Skriv svar