Blåa ljusdioder i extramätarna

Här snackar vi säten, sportrattar och handskfack!
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Blåa ljusdioder i extramätarna

Inlägg av NSX »

För ca två veckor sedan monterade jag in blåalysdioder i dom tre extramätarna.
Jag vart ganska nöjd över resultatet det hade kunnat fått lysa lite kraftigare (lyser inte sämre än orginal i mitt fall). Men om man kan det här med motsånd tror jag det löser sig istället för att seriekoppla fyra lysdioder.
Har tyvär ingen bild på mätarna när dom lyser jag tror inte kameran klarar att ta i mörkt. Men jag kan prova vid ett senare tillfälle.

Bild
Handlade dessa på Clas Ohlson och provmonterade dom små lysdioderna men dom lyste helt enkelt för svagt :( Jag provade även att byta till blåa (vanliga) lampor på den centrala mätartavlan eller vad man ska kalla det men det vart allt annat än blått... Dock så lyser det betydligt bättre än innan.

Bild
Bild
Provar lysdioden med två 1,5v batterier :)

Bild
Här måste hålet tas upp lite grann för att rymma den stora dioden.

Bild
Hålet är nu tillräckligt stort.

Bild
Lysdioden på plats. Sitter så bra att en tång krävs för att få ut den.

Bild
Färdiglött. Nu har jag lött ihop allt hade nog blivit bättre och snyggare om man haft krympslang.

Bild
Här är dioderna och mätarna på plats. Den lilla diden cigg tändaren fäste jag med hjälp av en plastring för lysdider och tog helt enkelt karroseri massa. Kom inte på något bättre sätt.

Men som sagt om jag lyckas ta en någorlunda bra bild på mätarna återkommer jag.
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Verkar ju stiligt dedär *yes*
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Tack jo jag är rätt så nöjd ska försöka fixa blått ljus på värmereglage panelen när jag klurat ut hur jag ska göra det. Skulle haft en extra instrumentpanel så jag kunde testa mig fram och komma på nånting även där...

Problemet med ljusdioder mot vanliga lampor är att dioder i princip bara lyser åt det håll man riktar dioden mot, jämfört mot vanliga lampor som lyser åt alla håll.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag är helsåld på blåa detaljer! Det är grymt snyggt!! :D

Det är bara en sak som jag läste för några veckorsedan och det är rätt tänkvärt... Ögat klarar ju av rött ljus ihop med mörker på ett mycket bra sätt, alla som har gjort lumpen vet att det är rött ljus som gäller om man inte ska sabba mörkerseendet iaf. Däremot är blått ingen höjdare... Tyvärr, för jag hade såååå mycket hellre haft blått ljus i min bil... :?

Hoppas det blir kanooon, jag vill gärna se lite mörkerbilder sedan, då kanske man skiter i mörkerseendet och gör likadant :lol:
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jo jag har hört samma sak angående att blått är dåligt för mörkerseendet man kanske ska passa sig lite för att göra det blåa för kraftigt. Beror på lite vad jag ska göra med bilen om jag ska använda den vintertid eller inte.

Är man riktigt skicklig på el kan man använda lysdioder som ändrar färg, riktigt fränt faktiskt.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Tyvär så verkar det vara omöjligt att få någon rättvis bild på mätartavlorna. Kameran är ca 5 år gammal. Men nu har jag iallafall lärt mig lite hur man får bättre skärpa på närbilder.

Nu har jag påbörjat fläktpanelen som kommer att få blåa och en röd diod (för värme) och eventuellt rött kring fläkthastigheten.

Bild
Här är panelen demonterad från bilen

Bild
Baksidan på panelen

Bild
Alla bitar till panelen demonterade. Lamphållarn var delvist limmad men den gick ganska bra att få isär från panelen med en liten skruvmejsel.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Nu har jag lött färdigt och testat. Men tyvär ville inte dom röda dioderna lysa. Om jag kopplat fel eller bränt dom återstår att se. Bilder när det lyser kommer eftersom detta även syns i dagsljus kommer nog kameran klara att visa det.
Bild
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Riktigt shysst dedär :) Tror det blir väldigt fint..
Har du några problem att se mätare och så nu när de lyser blått?
Jag tror jag har fel på min syn jag för min mobil har blått lyse i knapparna,
Snyggt som tusan men jag har problem att se vad som står på knapparna
när det e lite mörkt...
Men de e nog bara jag de *yes*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

har du kollat om dioderna är vända åt rätt håll? viktigt att alla är vända åt rätt håll. mvh micke
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jag vet inte vad jag gjort för fel. Men alla lysdioder är hela och är rätt kopplat. Men finns det inte nånting som heter att strömmen tar kortaste vägen?
Eller måste jag använda motstånd?
Jag försökte använda motstånd och kom fram till vilket ohm motståndet skulle ha, men förstår inte hur man ser på motstånden vilken man ska välja. Kanske köpt för fel motstånd, köpte ett helt sortiment.

Bild
Så här ser kopplingschemat ut.

Bild
Bild
Tog bilder lite snabbt. Så här ser det ut under dagslus. Ursäktar den dåliga skärpen glömde ändra till närbilder.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

jag skulle nog satsat på att antingen koppla alla dioder i serie som du gjort med dom blå. eller då köra dom blå i serie + egen ström källa och dom röda i serie med en egen ström källa dom med. har du tillgång till en multimeter så kan du kolla olika motsstånd vad du har ut för spänning ifrån dem. du har ju www.elfa.se med att kolla in ohmslag. där har du formler hur man ska räkna ut vilken resistans du skall ha. hoppas detta är till nån hjälp. "friskt kopplat hälften brunnit"/micke
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Tack för tipsen.
Hade tänkt koppla egen källa till dom röda men tyckte jag detta skulle fugera.
Jag försökte ohm mäta motstånden men ohm mätaren uppförde sig så konstigt visade ingenting ibland och när den visade, hoppade siffrorna som dom ville. Kanske är batteriena som börjar vara dåliga.

Tyvär pajjade ELFA sidan när jag var in på den, typiskt nog

Men på lådan jag köpte motstånden finns det ett schema som jag inte förstår... Kanske inte motståndet jag behöver finns
Bild
Alla tips är välkomna.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

oki. ajdå det va inte bra att den pajade. jo multimetrar kan uppföra sig konstigt när batterierna börjar ge upp.vilket i schemat är det du inte förstår?/micke
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jag kom fram till att jag behöver ett motstånd på 170 ohm.
Diodens specifikationer 2,3 v 30mA och ska använda tre dioder i serie.

Genom att ta spänningen (12v) minus vad alla dioders tar tillsamans 2,3v x 3=6,9v. Och sedan dividerade jag talet med strömmen som dioderna ha 30mA.
Altså 12v - 6,9v = 5,1v / 0,030 A = 170 Ohm

Och nu vet jag inte hur man tar reda på vad motståndet är i Ohm.
Förstår mig inte på pappret som följde med (bild finns längre upp).

Ser ni något fel på uträkningen får ni gärna rätta mig.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

aha ok då ska vi se jag har ju gått el ska kunna detta*ler* som du ser på bilden ska du ha första färgen brun = 1 andra färgen violett= 7 den tredje ska vara brun = x10 alltså 17x10 =170 ohm och den fjärde färgen är tolerans guld = + - 5% tolerans. hoppas jag inte krånglade till det alltför mycket/micke
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Ok tack så mycket.
Edit :Nu förstår jag allt tror jag. :D
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

vad bra bara att skrika till om det är något/micke
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Inlägg av Sammy »

NSX skrev:Bild
Så här ser kopplingschemat ut..
Är det kopplat sådär får de röda dioderna ca 1,5V styck, vilket helt enkelt kan vara för lite för att de skall lysa.

Bättre att då att koppla till 12V och köra med en resistor.

Läckert projekt! Blir grymt snyggt! :)
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Tackar Sammy. Haha jag lyckades se misstaget nu när du säger det..

Nu är jag i full gång att löda in motstånd.
Om någon annan liksom jag är sugen på att göra några grymma lysdiod byggen men saknar kunsakap är dessa sidor ett tips.
http://www.electrokit.se/download/ef001%20-%20led.pdf

Och För att räkna ut motstånd tog ett tag innan jag hittade... tack för länken gt_87
http://www.elfa.se/se/faq-3.html

Nu ska jag lyckas med allting *yes*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

set va så lite du. det tänkte jag inte heller det där med att lysdiderna bara får ca 1,5 v. en vanlig lysdiod börjar ju öppna vid ca 1,6 volt så. har själv lite planer på ett diod bygge till reflexrampen där det står coupe skulle va en kul grej att ha röda där till bromsljuset. men det gillar förmodligen inte besiktningen eller pappa blå...
Skriv svar