Läckande tanklock

Här snackas det plåt, plast och glas
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Läckande tanklock

Inlägg av bruzze »

Halloj!

Igår när jag tankat fullt och gav mig ut för att åka lite kände jag den otrevliga doften av bensin. Det visade sig att tanklocket inte höll tätt. Låset och bajonettlåsningen funkar utan problem så jag funderar på om det är nått annat som är fel. Jag hittade en avgången gummiring som satt längst in runt tankröret. Det verkar som om den är till för att hålla gummitutan mellan kaross och tankrör på plats. Det finns små spetsiga nabbar runt tankröret där denna skulle kunna passa men jag är osäker på det. Kan den komma från tanklocket? Gummitätningen i tanklocket är OK men ändå skvimpar han ut. Jag ska krypa lite ikväll och se om jag hittar nått fel. Luftningen till tanken är hel iallafall.

Någon som varit med om detta fenomen?
Finns det någon övertrycksventil i mitt tanklock som har häktat sig?
Det vore vänligt om någon som takar kan kröka rygg lite och se om gummiringen finns på era bilar!

Bruzze
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

tjenare. jag hade samma problem med min första gt jag hade. testade att byta tanklock men det hjälpte inte. kollade även luftningen i tanken och det funkade med. så det slutade med att jag byte tanken sen vart det inga problem. kunde även använda mitt gamla tanklock utan problem. mvh micke
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ok Känns lite overkill att byta tanken! Jag satsar nog pengarna på att hitta varför det luktar först. Det är ju om det sitter något i luftningen så att övertrycket går ut fel väg eller nått sånt.

Bruzze
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Här är lite bilder på eländet. Det vore chyst om någon kunde glutta lite på sin egen och se om det ser likadant ut.

Här är locket. Det har gummipackningen intakt.
Bild

Här är den mystiska trasiga gummiringen. Den hittade jag nere utanpå röret. Vart kan den komma ifrån? Jag är ganska säker på att det är den som så orsaken till att det luktar. Helt klart är det när det skvimpar upp i röret som det luktar.
Bild

Här syns hur det har runnit ut bensin i skvimpröret. En fundering som jag har är om gummiringen ska sitta innanfär nabbarna på gummidamasken som syns på denna bild. För att spänna åt s.a.s. Om den saknas finns risken att det rinner in bensa denna väg om det läcker. Sitter det en sådan på din bil? Tacksam för svar!
Bild

Nu vet jag! Jag kan ju låsa in en polare i kofferten med ficklampa som kan titta när jag tar snabba vänsterböjjar!!!!.... eller inte.

Posta eller maila gärna en bild på ditt hål. Missförstå mig gärna rätt tack!

Bruzze
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

En sån där gummi ring har jag också som sitter på mitt tank rör, men den har också gått av och det läcker inte, så jag vet inte vad den är till för.


//Audimannen2
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Här är lite bilder, på och i "mitt hål"... ::

Bruzze, har du du dubbel tätning på din gummiring som på min?

Bild

Bild

Bild


*Förminskade inga bilder så du kan se tydligt.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Det skulle inte kuna vara en spricka i plasthöljet på insidan av röret då? Att det då tränger igenom förbi gummiringen på yttersidan. Min gummiring va ju oxå slut, även om den sitter ihop...
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Tack för dom tydliga bilderna. Tur att du inte missförstod mig... *yes*

Om plasten innuti skulle vara spräckt skulle det väl inte lukta. Tanken är ju av metall så det skulle inte komma ut. Mitt tanklock är låsbart och ser tjockare ut än ditt. Plasten alltså. Jag ska kolla när jag kommer hem om jag har dubbla packningar men jag tror inte det.

Nu har jag fått bekräftat var gummiringen ska sitta. Tack för det. Nu ska jag terrorisera min kontakt på VAG! Jag tror att det är så att om den gummiringen släpper så kan bensin som skvimpar ut rinna utmed tankröret och in i kupen. Det blir säkert ett övertryck där av fartvinden som trycker in det och alldeles så lite verkar räcka.

Återkommer med resultatet.

Bruzze
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Om det inte är så att platsgrejen på insidan av röret fungerar som länk och en spricka i den gör att det kommer ut på sidan av tanklocket, där gummiringen sitter som "backup" typ. Bara en tanke. Man skulle haft en sprängskiss... Hade det bara varit gummiringen så borde det lukta läcka i min oxå, så sprucken som den är. Vart går avrinningsröret under locket?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Plasten är nog mest för att tankmunstycket ska ligga still och inte klinga metall mot metall. Det kan vara en luftning också från skvimputrymmet längst upp i tanken. Din gummiring är fortfarande intakt så den håller nog. Sen tror jag att gummit vulkar fast lite mot röret. Om du tittar på min bild så tror jag att det säkert är en springa under som bensan kan rinna ner i. Avrinningsröret borde gå ut under bilen. Har inte kollat ikväll för garaget är byggarbetsplats och babyn står ute i regnet!

Bruzze

Bild
Skriv svar