Imma på insidan av glaset.

Här snackas det plåt, plast och glas
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Imma på insidan av glaset.

Inlägg av Dajjmen »

Tjabba. Har problem med imma på insidan av glaset på min gt. Har testat "torrboll" men det funka inte, finns det nått medel, typ anti fog eller nått man kan köpa.

//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Imma på rutorna?

Låter som ett vanligt problem i dessa regniga tider. Du har inget som läcker in? Kolla under mattorna och dylikt.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:Imma på rutorna?

Låter som ett vanligt problem i dessa regniga tider. Du har inget som läcker in? Kolla under mattorna och dylikt.
Har inte hittat nått vatten i bilen så det tror jag inte, mycket fin undertill också så där är nog inga hål.
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kör man korta sträckor och hoppar in och ut i bilen när man är blöt så drar man med sig en massa fukt in i bilen. Nu har det ju regnat konstant i flera månader, så de flesta bilar råkar ut för detta... I nyare bilar så torkar klimatanläggningarna upp luften (dock inte alla som går om det är för kallt ute), så där blir det inte lika markant.

Fuktiga bilmattor, blött hår, utandningsluft och annat är ett elände...
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:Kör man korta sträckor och hoppar in och ut i bilen när man är blöt så drar man med sig en massa fukt in i bilen. Nu har det ju regnat konstant i flera månader, så de flesta bilar råkar ut för detta... I nyare bilar så torkar klimatanläggningarna upp luften (dock inte alla som går om det är för kallt ute), så där blir det inte lika markant.

Fuktiga bilmattor, blött hår, utandningsluft och annat är ett elände...
Okej. Men finns det inget medel man kan ta på insidan av rutorna??
Bild
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Du har inget problem med läckande värmepaket eller så?
Så det inte är "glykol-imma" på rutorna som binder kvar fukten?

Annars är väl en kupévärmare ett av de bästa alternativen till att få bort fukten.
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

det finns massor av sådana medel, men det som brukar fungera bäst är att helt enkelt hålla rutan ren och tvätta dem ofta och noggrant.
Det är min erfarenhet i alla fall... *yes*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jag hade läckage på ett värmepaket och det immade som aset. Annars kan det mycket väl vara så att det är fett på rutorna. Du får sluta ragga för det blir imma av flåset :D

Porsche 924:an hade ett helt smörpaket på rutorna så den immade som tusan. Hon hade testat massa tvättdukar och sånt skit men jag fick ta vatten och lite t-röd. Det funkade kanon! Ett tips!

Ett par dl vatten och en skvätt t-röd, tvätta med svamp och torka efter med ett bra papper.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Var nyss på biltema för att köpa T-röd och då hitta jag denna produkt, Säger bara en sak, upp till bevis.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83009
Bild
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Dajjmen skrev:Var nyss på biltema för att köpa T-röd och då hitta jag denna produkt, Säger bara en sak, upp till bevis.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83009
Säger bara en sak: Skyll själv om du smetar på feltemas produkter ;)
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Dajjmen skrev:Var nyss på biltema för att köpa T-röd och då hitta jag denna produkt, Säger bara en sak, upp till bevis.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83009
Skulle nog inte smeta på nått dundermedel utan försöka hålla rutan ren istället. Testa t-röd:en först!
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

bruzze skrev:
Dajjmen skrev:Var nyss på biltema för att köpa T-röd och då hitta jag denna produkt, Säger bara en sak, upp till bevis.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83009
Skulle nog inte smeta på nått dundermedel utan försöka hålla rutan ren istället. Testa t-röd:en först!
Jag gjorde så att jag tvätta insidan med vatten blandat med t-röd och torka av noga, sen spruta jag på medlet och polera bort det som tusan. och testade att andas på glaset och det kom ingen imma så problemet är nog löst, vi får se. Dock råka jag slå till backspeglen så den lossna, är det nån som kan ge mig mått på var den ska sitta?? Hur långt från överkant av glaset och om den sitter i center av rutan, men det gör den väl?

För övrigt så tvätta jag rutona på utsidan av bilen med t-röd och torka av sen polera jag in i två omgångar med Rain Off från biltema, har använt det några gånger innan och kan varmt rekomendera det, regnet runner av direkt när det träffar glaset.
//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Härligt. Får se hur det blir. På Porschen kunde jag rita gubbar i fettet, fota det och skicka som MMS när jag frågade ägarinnan om jag skulle fixa det med!

Har inte testat rainoff från biltema men däremot har jag testat en röd vätska från shell som ska ge bättre sikt. Man häller den i spolarvätskan och det ger skillnad. Ska testa rainoff. Rutan är dålig och torkarna som jag köpte för ett år sedan börjar också bli sunkiga, trots att jag köpte bosch.
Skriv svar