Har du nåt bra tipps på lim?

Här snackas det plåt, plast och glas
Audi_Henke
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis dec 04, 2007 12:58
Ort: Huskvarna

Har du nåt bra tipps på lim?

Inlägg av Audi_Henke »

Hej!

Ska limma dit mina skärmar till helgen och behöver ett bra 2K lim eftersom SFRO kräver att de är just 2K :(
Jag har kollat runt men har inte hittat nåt.. bara dom vanliga Sikaflex, Wurth mm..

Har du nåt bra tipps? Ska fästa mot glasfiber - plåt!

Mvh Henke
:)
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

p400 brukar ju funka på det mesta. men jag vet inte hur de håller för ändamålet,, men i övrigt så är det förbannat starkt.. ersätter ju spik i vissa lägen
xe0n
GT-tok
Inlägg: 105
Blev medlem: lör jan 12, 2008 16:58

Inlägg av xe0n »

Polyester? :D
Audi_Henke
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis dec 04, 2007 12:58
Ort: Huskvarna

Inlägg av Audi_Henke »

dagg skrev:p400 brukar ju funka på det mesta. men jag vet inte hur de håller för ändamålet,, men i övrigt så är det förbannat starkt.. ersätter ju spik i vissa lägen

P400, nu blev jag nyfiken! Vad är det för lim? Har aldrig hört talas om de! Vem säljer det? Är de 2K?

Enormt tacksam för mer info :)

Jo, Polyester skulle funka, men de känns lite klabbigt, sen vet jag inte hur pass de håller heller.. :)

Mvh Henke
:)
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Audi_Henke skrev:
dagg skrev:p400 brukar ju funka på det mesta. men jag vet inte hur de håller för ändamålet,, men i övrigt så är det förbannat starkt.. ersätter ju spik i vissa lägen

P400, nu blev jag nyfiken! Vad är det för lim? Har aldrig hört talas om de! Vem säljer det? Är de 2K?

Enormt tacksam för mer info :)

Jo, Polyester skulle funka, men de känns lite klabbigt, sen vet jag inte hur pass de håller heller.. :)

Mvh Henke
p400 är ocså på tob men sämre än sikaflex.

polyester biter inte så bra på plåten,,

blev rekomenderad epoxy..
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Audi_Henke skrev:
dagg skrev:p400 brukar ju funka på det mesta. men jag vet inte hur de håller för ändamålet,, men i övrigt så är det förbannat starkt.. ersätter ju spik i vissa lägen

P400, nu blev jag nyfiken! Vad är det för lim? Har aldrig hört talas om de! Vem säljer det? Är de 2K?
2k? ingen aning :P snickare använder det.. å de borde finnas på de flesta affärer som säljer skruv å sånt =P järnhandlaren här har de t.ex
de finns PL200, PL400 å PL600 vad jag vet,, vet inte skillnaden har bara använt pl400 å de var starkt så in h-vete å elastiskt
åå PL ska de va kom ja på =)
Audi_Henke
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis dec 04, 2007 12:58
Ort: Huskvarna

Inlägg av Audi_Henke »

zlobo skrev:
Audi_Henke skrev:
P400, nu blev jag nyfiken! Vad är det för lim? Har aldrig hört talas om de! Vem säljer det? Är de 2K?

Enormt tacksam för mer info :)

Jo, Polyester skulle funka, men de känns lite klabbigt, sen vet jag inte hur pass de håller heller.. :)

Mvh Henke
p400 är ocså på tob men sämre än sikaflex.

polyester biter inte så bra på plåten,,

blev rekomenderad epoxy..

Nej, Polyester biter inte så hårt på plåt, kom på de också :)

Epoxy tror jag på också, men frågan är var man kan köpa lite större förpackning?
Jag kollade i en affär på epoxy, men då fanns de bara sånna där små tuber som sitter ihop, dom kostade 200kr ock räcker inte mer än till 30-40cm kanske! Blir ju ganska dyrt om man ska köpa sånna :)
:)
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

borde gå o köpa i liter förpackning tycker jag..


tänkte ja skall testa till helgen o limma glasfiber med metall o se hur hårt det sitter.. om ja hinner dvs
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Finns det flexibel epoxy? Bilar flexar ju gärna lite.

Duger 1k kan jag varmt rekomendera Biltema Vindrutetätning. Ett 1k Polyuretan lim - svart och vääldigt likt Sikaflex för en bråkdel av pengarna. På min GT sitter Riegerfronten ihop med stötfångarhornen med hjälp av det och på Quattroden är alla Glasfibergrejor monterade med det. Det är vidare utmärkt att montera grillnät med också! :D

Finns det inte 2k lim som glasmästare använder för att montera rutor, det måste väl kunna röra på sig?

Mvh

/Christian
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Christian_J skrev:Finns det flexibel epoxy? Bilar flexar ju gärna lite.

Duger 1k kan jag varmt rekomendera Biltema Vindrutetätning. Ett 1k Polyuretan lim - svart och vääldigt likt Sikaflex för en bråkdel av pengarna. På min GT sitter Riegerfronten ihop med stötfångarhornen med hjälp av det och på Quattroden är alla Glasfibergrejor monterade med det. Det är vidare utmärkt att montera grillnät med också! :D

Finns det inte 2k lim som glasmästare använder för att montera rutor, det måste väl kunna röra på sig?

Mvh

/Christian
stämmer det finns rut lim som är 2k den e snor dyr o tuberna är små... Sika flex är det som gäller tror ja
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Audi_Henke
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis dec 04, 2007 12:58
Ort: Huskvarna

Inlägg av Audi_Henke »

zlobo skrev:
Christian_J skrev:Finns det flexibel epoxy? Bilar flexar ju gärna lite.

Duger 1k kan jag varmt rekomendera Biltema Vindrutetätning. Ett 1k Polyuretan lim - svart och vääldigt likt Sikaflex för en bråkdel av pengarna. På min GT sitter Riegerfronten ihop med stötfångarhornen med hjälp av det och på Quattroden är alla Glasfibergrejor monterade med det. Det är vidare utmärkt att montera grillnät med också! :D

Finns det inte 2k lim som glasmästare använder för att montera rutor, det måste väl kunna röra på sig?

Mvh

/Christian
stämmer det finns rut lim som är 2k den e snor dyr o tuberna är små... Sika flex är det som gäller tror ja


Japp, Sikaflex är kanon, men de innehållerSilikon tyvärr :(

Men kolla på Wurth´s Lim & Täta som de heter. Där snackar vi ett extremt 1k lim som dessutom är övermålningsbar, ingen silikon..
Tror jag tar de faktiskt, de fyller lite också tillskillnad från epoxin, sen är det lite billigare också.
Men å andra sidan så går det inte åt några enorma mängder, för man limmar ju bara en sträng och sen tar skruv eller popnit.
:)
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

ja körde med sikaflex när ja limmade dit breddningen på abten efter renoverat den.. enligt specen så innehöll den ingen silikon.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar