Det ultimata rostskyddet..?

Här snackas det plåt, plast och glas
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Det ultimata rostskyddet..?

Inlägg av dagg »

Tänkte höra efter lite om de finns någon som är insatt i frågan.

Hur rostskyddar man bilen bäst med dagens alla olika produkter?
Tänkte mest på Underredet då jag ska ta bort min gammla behandling å på med ny.

Hur ska jag bära mig åt när jag applicerar den nya? vore kanon om nån kunde göra en liten steg för steg beskrivning! :D
Die for metal!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

det finns ju lite olika varianter på marknaden. tektyl är väl en variant tuffkote dinol en annan jag har kört med tuffkote funkar bra alla märken är väl mer eller mindre samma. det ända du behöver göra är väl att tvätta underedet ordentligt med en högtryckstvätt. sen finns det ju olika varianter på hur du vill få på det på din bil. 1 alternativ är ju pensel kladigt som fan men funkar i hjulhusen. 2 spruta på det med tryckluft. se oxå till att inte måla in avgassystemet med detta då det kan ta eld och luktar satan i bilen när det blir varmt.måla/spruta inte heller på drivaxlarna då det blir obalans i dom. lite tips jag kan ge dig.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

evil.tweety skrev:det finns ju lite olika varianter på marknaden. tektyl är väl en variant tuffkote dinol en annan jag har kört med tuffkote funkar bra alla märken är väl mer eller mindre samma. det ända du behöver göra är väl att tvätta underedet ordentligt med en högtryckstvätt. sen finns det ju olika varianter på hur du vill få på det på din bil. 1 alternativ är ju pensel kladigt som fan men funkar i hjulhusen. 2 spruta på det med tryckluft. se oxå till att inte måla in avgassystemet med detta då det kan ta eld och luktar satan i bilen när det blir varmt.måla/spruta inte heller på drivaxlarna då det blir obalans i dom. lite tips jag kan ge dig.
okej kanon tips=)
jag tänkte ta bort den gamla underredsmassan, men det kanske inte är nödvändigt? men känns ändå som att man vill göra det så man vet att de är nytt.
detta gör jag när karossen är rensad.. så de kommer inte på nått annat än karossen!

kom gärna med mer tips =)
Die for metal!
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

det bästa tipset flytta till gotland så slipper ni det förbannade saltet haha
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

gt_87 skrev:det bästa tipset flytta till gotland så slipper ni det förbannade saltet haha
men på gottlant har du salt i luften ;)
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Henke_GT85
GT-fanatiker
Inlägg: 195
Blev medlem: lör apr 28, 2007 00:52
Ort: Bor

Inlägg av Henke_GT85 »

zlobo skrev:
gt_87 skrev:det bästa tipset flytta till gotland så slipper ni det förbannade saltet haha
men på gottlant har du salt i luften ;)
haha ja om inte annat så har de också en jävla massa alger i vattnet där med :wink:
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

tjenna

köpte dessa idag:
Bild
Tänkte köra det som rost skydd vid motorfästena å i balkarna, va tror ni om det? börja me flaskan till vänster på plåtrent, sen köra vidare me de högra? nån som har erfarenhet av dessa?
Die for metal!
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

våra bilar rostar inte för det mohahaha
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

själv använder jag klisterasfalt som man klistrar takpapp/tjärpapp med ... en tjock massa (bitumen baserad) som jag späder ut med förtunning så det blir sprutbart med fotogensprutan =) 5kg för runt 200 kr blir ung 10 - 15 liter fördig blandning =)
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

ja man kan ju göra så.men med tanke på att det blir som gummi efter ett tag så skulle jag ju inte ta det. men håller länge.dom burkarna funkar kalas bra men räker inte långt under bilen.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

evil.tweety skrev:ja man kan ju göra så.men med tanke på att det blir som gummi efter ett tag så skulle jag ju inte ta det. men håller länge.dom burkarna funkar kalas bra men räker inte långt under bilen.
okej ja har kört dom burkarna i balkarna nu, tror det kan bli bra =)
Die for metal!
Skriv svar