Vatten under förargummimattan

Här snackas det plåt, plast och glas
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Kom fram till en sak idag att det inte alltid är takluckan, vindrutan och via värmepaketet det kan läcka in vatten. Det kan även vara rost vid torpedväggen upptäkte jag idag när jag undersökte med vattenslang.

Bilder på det stället där det kom in vatten syndes inte att de kunde komma in vatten där för de såg tätt och fint ut. Men med hjälp av en skruvmejsel så förstod jag direkt att det måste vara där vattnet kommer in i min bil.
Bild
Bild

Kanske hjälper någon att tänka i andra banor.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
pashans
GT-intresserad
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 26, 2009 08:13

vatten under mattan

Inlägg av pashans »

Hej. Jag körde till Gävle idag i hällande regn och märkte då att mattan blev väldigt blöt. :( Tack för tråden, jag skall göra en inrinningsanalys i helgen. Misstänker dock det lilla hålet vid A-stolpen. Måste åtgärda detta under semestern samt köra kupévärmaren på förarsidan så det torkar ordentligt.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Vilken sida blir blöt?
Användarvisningsbild
pashans
GT-intresserad
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 26, 2009 08:13

Inlägg av pashans »

Det blir blött på golvet vid förarplatsen. Det verkar inte komma in något på passagerarsidan. Jag har tråcklat loss plastskyddet över fläkten och tejpat ihop de lösa fragmenten det bestod av och avrinningen ut åt sidorna verkar fungera. Då återstår det mikroskopiska hålet vid vänster A-stolpe. Det kanske blir någon slags kapillärverkan som får vattnet att rinna in. Inget verkar komma från torpedväggen heller utan snarare från sidan vid huvöppningen. Äventyret fortsätter. ;-) Hälsningar Hans.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Kan ju vara så att du har lite rost under gummilisten vid vänstra A-stolpen som gör att listen buktar lite uppåt och inte tätar ordentligt mot vindruten. Testa lite provisorisk tätning i rundningen på gummilisten mot rutan och häll sedan på vatten för att se om det tätar.

Blev lite rörigt där men du kanske förstår hur jag menar. :wink:

Kolla också tätningen kring säkringsboxen.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

jag hade samma problem som ni har fast på min 80:a. en grej jag gjorde var att lägga lite silicon runt säkrings lådan märkte att det kunde fukta in lite där med. sen kan man ju kolla upp alla genomföringar på torped vägen. har hänt att det läcker in där med.
Användarvisningsbild
mrknopfler
GT-fanatiker
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48

Inlägg av mrknopfler »

På min var det listen i vindrutan som hade krympt så pass mycket att den inte höll riktigt tätt
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

mrknopfler skrev:På min var det listen i vindrutan som hade krympt så pass mycket att den inte höll riktigt tätt
På insidan vid hörnen va?
Användarvisningsbild
mrknopfler
GT-fanatiker
Inlägg: 233
Blev medlem: tis feb 19, 2008 14:48

Inlägg av mrknopfler »

Jojjan skrev:
mrknopfler skrev:På min var det listen i vindrutan som hade krympt så pass mycket att den inte höll riktigt tätt
På insidan vid hörnen va?
Exakt där *yes*
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

lånar tråden lite, bytt till mig en GT coupe idag med "lite" små fel.

Bla så läcker det in vatten, och när jag kollade under huven så saknades plasten över fågelbadet. misstänker att det kan vara anledningen, någon som vet något provisoriskt att sätta över?
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Detta verkar vara ett vanligt fel på GT. Jag har nyss köpt mig en GT -85, och där läcker det in vatten på förarsidan.

Jag har lokaliserat läckan till någonstans runt säkringslådan framför framrutan, och tryckt i silikon i en kabelgenomföring. Sitter nu och väntar på att det ska torka så att jag kan prova igen...

Hur har det gått för er andra?
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

jag hittade mitt fel iaf som vissa nog har sett i projekt tråden


Bild

Bild
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Ser ju inte så kul ut dedär :? Min läcka sitter nog på nåt annat ställe, för jag har ingen synlig rost alls runt rutan... eller kan det vara där ändå?..
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Erre skrev:Ser ju inte så kul ut dedär :? Min läcka sitter nog på nåt annat ställe, för jag har ingen synlig rost alls runt rutan... eller kan det vara där ändå?..
Lyft på listen överallt? hålet som var mitt på syntes inte förens man började knacka lite.

Är fixat nu iaf :)
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Ajdå, då är det säkert där iaf.. Vågar inte ta bort listen, är rädd att den ska gå sönder om man börjar dra i den :shock:
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Erre skrev:Ajdå, då är det säkert där iaf.. Vågar inte ta bort listen, är rädd att den ska gå sönder om man börjar dra i den :shock:
Säkert är det väl kanske inte men ^^.
Och jag menade inte att du tar bort listen, du bara lyfter lite försiktigt i kanten där den ligger imot plåten.
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Aha, det var ju en annan femma :) Det ska kollas till helgen *yes*
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Skriv svar