Vatten under förargummimattan

Här snackas det plåt, plast och glas
Karlsson
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:17
Ort: S

Vatten under förargummimattan

Inlägg av Karlsson »

Det är blött under mattan förjämnan nästan....blir blötare när man kört i regnet. kan de ha rostat hål i golvet? nån som har erfarenhet av att riva upp mattan?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Låter inte så trevligt.... :?

Det kan inte vara så att det kryper in vatten i listen vid rutan? Är inte hundra på hur det ser ut just nu, men det brukar kunna vara lite rostigt runt rutan och det kan kanske smyga sig in den vägen.
Har du taklucka förresten, på nyare Audisar brukar man väl kunna få lite bekymmer när luckans dräneringskanaler proppar igen.
AudiJohan
GT-intresserad
Inlägg: 24
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:32
Ort: V

Inlägg av AudiJohan »

Undersök först det Edis har beskrivit.
Sedan kan du kolla detta:

Öppna motorhuven.
Ta bort (försiktigt) den stora tunna plastdel som sitter bl.a. över värmepaketet.
Gör rent ordentligt under denna. Brukar samlas en massa löv och annan smuts under denna.
När du sedan sätter tillbaka plasten så sätter du den lite närmare säkringsdosan.
Sedan tar du en vattenkanna och häller vatten på plastskyddet för att se att vattnet dräneras åt rätt håll och inte rinner ner i kåpskyddet till värmepaketet.
Allt vatten ska rinna ner i rännorna som sedan går ut i hålen i framskärmarna.

Testa detta och hör av dig med resultatet.

Lycka till.
Karlsson
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:17
Ort: S

Inlägg av Karlsson »

Edis skrev:Låter inte så trevligt.... :?

Det kan inte vara så att det kryper in vatten i listen vid rutan? Är inte hundra på hur det ser ut just nu, men det brukar kunna vara lite rostigt runt rutan och det kan kanske smyga sig in den vägen.
Har du taklucka förresten, på nyare Audisar brukar man väl kunna få lite bekymmer när luckans dräneringskanaler proppar igen.
ja jag har taklucka och tätningslisten är inte i bästa skick + att de e massa rost innanför luckan, men har kännt med jämna mellanrum i taket o kollat vid rutan som du sa men det är snustorrt. för du kan väl inte mena att det skulle kunna rinna vatten genom takluckan o sen på insidan genom taket sen ner på mattan eller kan det det?? isf lär de va ruttet i hela taket=( det börjar bli problem nu när det börjar bli kallt o man ska köra på morronen alla rutor immar igen pga fukten så man ser inte ett jota.
Karlsson
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:17
Ort: S

Inlägg av Karlsson »

AudiJohan skrev:Undersök först det Edis har beskrivit.
Sedan kan du kolla detta:

Öppna motorhuven.
Ta bort (försiktigt) den stora tunna plastdel som sitter bl.a. över värmepaketet.
Gör rent ordentligt under denna. Brukar samlas en massa löv och annan smuts under denna.
När du sedan sätter tillbaka plasten så sätter du den lite närmare säkringsdosan.
Sedan tar du en vattenkanna och häller vatten på plastskyddet för att se att vattnet dräneras åt rätt håll och inte rinner ner i kåpskyddet till värmepaketet.
Allt vatten ska rinna ner i rännorna som sedan går ut i hålen i framskärmarna.

Testa detta och hör av dig med resultatet.

Lycka till.
Det du säger låter inte alls dumt. har rensat en hel del barr o löv därifrån men aldrig brytt mig om att ta bort plastkåpan. bilen hade nämligen stått avställd i 2 år under en massa träd innan jag köpte den så det låter inte orimligt det du säger. ska prova med det imorgon återkommer med resultat=).
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ang. takluckan så skulle du kunna göra ett enkelt test genom att tejpa igen skarvarna med eltejp, eller något som inte är allt för iögonfallande.

Lättare än att riva loss innertaket iallafall.
AudiJohan
GT-intresserad
Inlägg: 24
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:32
Ort: V

Inlägg av AudiJohan »

Jag hade exakt samma fel.
Trodde också att vattnet kom från takluckan så jag ställde bilen ute i regnet och satte ett plastskynke över taket.
Det rann lika mycket vatten in på golvet som vanligt.

Men när jag tog bort plastskyddet under motorhuven och gjorde enligt beskrivningen ovan så blev det torrt.

Men det bästa är att kolla alla tips i denna tråd.
bj
GT-intresserad
Inlägg: 31
Blev medlem: tor okt 11, 2007 20:12
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av bj »

Köpte min första GT (och första bil) igår. Upptäckte att bilen var extrautrustad med swimmingpool. Jag är total nybörjare på det här med bilar. Men jag antar att det tunna plastskyddet är det som sitt precis under rutan. Eller? Jag upptäckte att det spruckit i detta plus något litet hål innan själva avrinningskanalen. Så det är redan dags att börja meka!
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Det här problemet har gett mig gråa hårstrån.
Jag har testat att täta med silicon,tätmassa och tape lite överallt, men det kommer ändå in vatten i kupén.
Många gånger har jag trott mig ha löst problemet och sedan kommer det in vatten igen.
Jag blir snart tokig.
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

en annan ...

Inlägg av coupesudden »

en annan lösning som jag brukat ta till i mina "blöta" bilar är att helt enkelt göra ett dräneringshål under mattan i golvet på djupaste punkten ... då rinner det ju ut iaf =) .... hade det problemet på min coupe -90 i kofferten ... så det blev ett par hål i den oxå =)

// mvh janne sundin

ps. det sitter 4 slangar från takluckan oxå ... kan va nån av dom som e av !! ds.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Garanterat rutramen. Antingen listen eller rost.
bj
GT-intresserad
Inlägg: 31
Blev medlem: tor okt 11, 2007 20:12
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av bj »

Jag har ju som sagt detta problem. Men hos mig är det passagerarsidan som får fotbad i blött väglag. Jag gjorde efter AudiJohans beskrivning. Utan resultat. Det var en jäkla massa löv och skit därunder men det gjorde ingen skillnad.

Sedan tog jag bort takluckan för att testa dräneringen där och den funkade prima. Dock upptäckte jag att det rostat ett litet (0,5 mm dia) vid listen vid framrutan. Återkommer när jag tätat detta med silicon.

PS. jag plockade bort handskfacket (för att se eventuella läckor bättre) och upptäckte att den förra ägaren haft samma problem som jag.
Hans lösning = tejpa fast en tvättsvamp.
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Har fått för mig att det läcker in vid kupefläkten för min plastskydd är sprucket lite här och var och sisst jag tog bort kupefläkten så snurrade den i vatten pöl som en propeller.

Så jag tror att när tillräckligt mkt vatten sammlas där så rinner det in i paketet och åker ut vid fotöpplingen eller i nån springa nertill av de.

Det är min teori. ska testa tejpa hela plastskyddet i silvertejp eller köpa ett nytt. Nån som vet vad ett sånt skydd kostar?
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Någonstans ringer det en klocka som säger att det plastskyddet inte går att köpa längre. Har för mig att jag har läst det i annonser på ebay...
Jonas
GT-fanatiker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis sep 18, 2007 06:39
Ort: Gefle

Inlägg av Jonas »

Edis skrev:Någonstans ringer det en klocka som säger att det plastskyddet inte går att köpa längre. Har för mig att jag har läst det i annonser på ebay...
Fasiken också. Tycke de ska starta upp tillvärkningen på alla reservdelar till Audi Gt ingen.
Honda Africa Twin XRV750 -01
Subaru Impreza kombi -08

Seat ibiza fr 20vt -05 Såld
Subaru Impreza kombi -02 Såld
Aud A4 Avant -96 Såld
Audi Gt Coupé -85 Såld sugen på Gt igen
Audi 80cc -85 bortbytt mot en 850glt Såld
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jonas skrev:
Edis skrev:Någonstans ringer det en klocka som säger att det plastskyddet inte går att köpa längre. Har för mig att jag har läst det i annonser på ebay...
Fasiken också. Tycke de ska starta upp tillvärkningen på alla reservdelar till Audi Gt ingen.
Det lär de väl tyvärr inte göra :cry:

Har dock mailat till Audi i Tyskland och frågat hur det ligger till med tillverkningen av plastdetaljerna till dessa bilar, typ bakljus och lister. Om de inte har tänkt att starta upp en tillverkning så frågade jag om de inte kunde hjälpa sina entusiaster genom att leta upp sina verktyg och sälja dem så att någon annan kan börja tillverka delar istället. Får se vad det blir för svar, det kan ju vara bra att trycka på lite iallafall *asg*

Här är en annons förresten:
http://cgi.ebay.de/Wasserabweiser-Audi- ... QQihZ022QQ
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Det vore intressant att veta om någon har detta problem med inläckande vatten trots att det inte finns någon rost runt framrutan.
Vore skönt om vi kunde lösa detta problem.
bj
GT-intresserad
Inlägg: 31
Blev medlem: tor okt 11, 2007 20:12
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av bj »

Nu har det regnat och jag har kört med bilen. Det läcker fortfarande in vatten sedan jag tätat med silicon fast nu är det mycket mindre. Så för min del behöver jag nog bara täta lite mer.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

jag har bekymmer med läcka i min audi också nu när det ändå disskuteras men det blir bara blött bakom förarstolen på golvet. och det är det absolut ända som blir.. ser ingenting av att det har runnit någonstans eller så.. någon som har någon idé ? Har provat lite med silicon vid takluckan men dock utan resultat.
Audi GT Quattro -85
bj
GT-intresserad
Inlägg: 31
Blev medlem: tor okt 11, 2007 20:12
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av bj »

Min bil blir fortfarande blöt. Under mattan på passargerar sidan. Snart hämtar jag kniven och skär upp för att få lite klarhet. Verkar som man måste demontera hela karossen för att få bort mattan utan kniv.
Skriv svar