Var får man tag på Grupp B vinge?

Här snackas det plåt, plast och glas
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Nice! *yes*

En sån kanske man skulle sätta upp på shoppinglistan...

/Christian
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Va tjock den vingen såg ut att vara... Och ser inte vinkeln på den ut att vara negativ? (Den kommer lyfta istället för att pressa)
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Jo precis det tänkte jag också på. En äkta Grupp B vinge är inte rak utan lite vinklad däruppe så den gör så att luften pressar bilen nedåt. Den från GUP är rak och gör så att bilen pressas uppåt.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Man får hissa bilen bak :D
Gjorde jag på en gammal Audi 100 -80 samt breda högprofilsdäck. Skitfränt!
Gr B
GT-intresserad
Inlägg: 25
Blev medlem: fre mar 03, 2006 21:43

Inlägg av Gr B »

Vingen påminner lite om stora vingen till S2:an.
I alla fall.
Försök att använda popnutt dvs muttrar som nitas fast i vingen.
På S2:an är en vajer inbyggd och skall fästas i karossen.I fall vingen skulle släppa.
Blir ett högt tryck/lyft på vingen.
Lycka till med vingen.
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Hur menar du nu Gr B? Det finns inga som helst fästen på vingen och själva bottendelen där man ska fästa vingen är inte gjord i världens tjockaste material, 2-3 mm högst. Jag har tänkt på om man kunde sätta i en plåt bit på insidan och sen fästa i det kanske. Man får väl göra nåt snitt på smalsidan och sen laga hålet med nåt. Det hade inte varit fel med färdiga fästen.
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Jag gissar att han menar ungefär såna här nitar:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80858

Borde nog sitta som berget, men är man orolig kan man fylla hålen i glasfibern med epoxi eller polyester innan man nitar så lär dom inte snurra i första taget... :)

/Christian
Gr B
GT-intresserad
Inlägg: 25
Blev medlem: fre mar 03, 2006 21:43

Inlägg av Gr B »

Precis.
Men enklast är att skicka tillbaka vingen och beställa en riktig.
Det jag menar är att,speciellt seriösa kan man inte vara om man gör en vinge utan en chans att kunna skruva fast den.
Ungefär som att släppa ut någon krake i en roddbåt utan åror i östersjön,med orden:det här får du fixa.Finland ligger på andra sidan.
Sedan är det som en tidigare medlem skrev.Trycket på vingen är fel.Syftet med vingen är att trycka ned bakändan med bättre grepp som följd.
Bara tanken att bilen kan lyfta är skrämmande.
Tänk dig en situation där du kommer in i en kurva i relativt hög fart,och bakänden inte genererar något tryck nedåt.Inte kul.
Obs ta inte detta som någon kritik mot dig.Utan jag tänker på din säkerhet.
Om du ändå väljer att behålla vingen.Kolla om du inte kan skära upp den på sidan och vinkla ned planet så att det lutar ned mot luckan.Sedan vid hopmontering får du fräsa ur lite material så att du kan plasta fast en glasfiber remsa.Blir max 1 mm tjock.Sedan spacklar du över med gelcoatspackel eller glasfiberspackel.Efter detta borrar du hål i bakkant och fyller med byggskum/fogskum.Kom dock ihåg att skummet expanderar 30 ggr.Så det räcker med ett ltet tryck på flaskan.Likadant om du vill sätta in mutterstycken i botten skär upp vingen med en liten kapskiva 1 mm och plasta fast muttrar i botten på vingen.Eller ett plattjärn som du gängar markerar ut var du vill ha den.Borrar hål,stoppar in plattjärnet,skruvar fast det och plastar fast det.Enklast är polyester och mata men är du inte van med den sortens material så kan du använda något starkt 2 k lim typ epoxi.Lycka till med vingen.
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Det är väl samma sak som med vingen på Peugeot 405 Mi16, vingen är "felvinklad" så den lyfter baken och därmed gör att bilen uppför sej mer som en bakhjulsdriven vid sladd, dvs bra väggrepp fram men sämre bak så styrning och drivning ligger på... Har man dessutom beställt vingen för bara 990 kr så kan jag gå med på att det är lite "gör det själv" kvar på den... Ett par fästen är inga problem att kränga på... Är mer intresserad av hur deras kit ser ut, så allt passar någorlunda vettigt där för en vinge är inga problem att smida till så den blir bra, har man bara grunden som sagt...
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Jag har tänkt att göra ungefär som du säger Gr B, med plattjärn på insidan och nån sorts lim. Jag hade även tänkt på att försöka luta vingen lite till framåt men bilderna på vingen är nog lite missvisande vinkeln är inte så fel som det ser ut på dom.
Tack för alla komentarer och fina tips. *asg* *yes*
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Användarvisningsbild
Pekka
GT-intresserad
Inlägg: 39
Blev medlem: fre feb 24, 2006 01:01

Inlägg av Pekka »

Den billiga "gr.B vingen" är de något att sattsa på eller är de bara smeck??
ur_quattro
GT-intresserad
Inlägg: 45
Blev medlem: fre maj 26, 2006 17:04
Ort: Lycksele

Inlägg av ur_quattro »

hallå. hur går de för er han ni hitta någon bra gr b vinge ?
Gr B
GT-intresserad
Inlägg: 25
Blev medlem: fre mar 03, 2006 21:43

Inlägg av Gr B »

Ja inte skulle jag satsa på någon kopia som ser ut som en S2 vinge.
Bättre att lägga ut lite mer stålar och köp en riktig vinge.
Snålheten bedrar visheten.
Och snacket om att man hellre betalar 1000:- och fixar fästen mm köper jag inte.Om man inte har stålar att köpoa en riktig vinge.Vänta och spara pengarna.
Varför inte limma ihop plywood,spackla upp eländet så har man en billig vinge.Men lägga pengar på fälgar och däck utan att ens muttra,det förstår jag inte.
Det är vingen som folk glor på.Inga fälgar eftersom det är så vanligt med häftiga fälgar idag.
Och har man glott på en Cadillac med kromade 22" fälgar är dom flesta andra rätt så vanliga.
Nej köp en riktig vinge som bara är att skruva dit.
Glad sommar på er.
JohnOlsson
GT-intresserad
Inlägg: 38
Blev medlem: fre nov 11, 2005 19:08
Ort: Vetlanda\Hultsfred
Kontakt:

Inlägg av JohnOlsson »

vad är det för skilnad på EVO1 grupp B och EVO2 Grupp B vingen?
Skriv svar