Metalliclack - Hur gör man?

Här snackas det plåt, plast och glas
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Metalliclack - Hur gör man?

Inlägg av Erre »

Håller på och lagar rost på GT:n, och nu börjar det närma sig lackering av höger bakskärm :)
Var in och köpte en burk lack enligt färgkoden, och skulle provmåla på en plåtbit. Provade dels som vanligt (spraya på ordentligt så det täcker bra) och mer försiktigt, men det verkar inte som att jag gör rätt.. Antingen blir det prickigt för att färgen inte täcker, eller rinner metallic-effekten så att det blir randigt och konstigt under klarlacken.

Är det någon vänlig själ här som har erfarenhet av att lacka med metalliclack, som skulle kunna ge mig några tips?

//Erre
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Vad är det för lack? Billack nerpressat i burk, eller vanlig som går att köpa på vilken mack som helst? Är klarlacken av samma märke?

Det är svårt att få något bra med sprayburk, speciellt metallic och det är viktigt med munstycken, temperatur, hastighet och allt man kan tänka sig...

Svårt med tips när man inte vet hur du har lackat. "Duttar" du, eller trycker du ner munstycket och lackar sakta och svepande?
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Tack för svaret :) Ska försöka förklara så gott jag kan.

Färgen i fråga är billack i sprayburk, färg och klarlack i samma (köpt på Mekonomen). Jag försökte "dutta" färgen men det blev helt åt #%€/£, så jag trycker ner munstycket och sprayar tunna skikt.
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Då är det nog inte äkta billack, de på sprayburk som man köper "över disk" innehåller ingen riktig härdare och det är svårt att få bra resultat överhuvudtaget med sådan färg.

När jag har kört med sprayburk så börjar jag att trycka så att man börjar spruta utanför objektet man ska lacka, sedan kör jag tunna lager med sakta och svepande rörelser. Håller flaskan 20-25cm från det som ska lackas.

Torrt och runt 20 grader varmt ska det vara också. Glöm inte att skaka burken MYCKET innan du lackar, gärna ett par minuter så färgen och framförallt "flakesen" i lacken blandas ordentligt.
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

å metallic spray med klarlack blir aldrig så bra som om du sprayar riktig metallic å lägger klarlack på efteråt ... å det funkar skapligt även med sprayburkar om man är nogrann och som Edis sa skaka länge ...

//mvh janne sundin
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Tack för tipsen :)

Otålig som jag är var jag ute igår kväll och lackade, och resultatet blev faktiskt inte så dumt. Övergången mellan det nylackade och originallacken blev ju inte den hetaste precis, men resten är jag ganska nöjd med efter omständigheterna :)
Återstå att se hur det ser ut i direkt solljus... Vill inte ens tänka på hur annorlunda det kan se ut..

Får väl se om några år om det blir omlackering av hela bilen, för riktigt bra blir det inte så länge det är jag som håller i färgsprutan *hehe*
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Skriv svar