Rostlagning i bagaget

Här snackas det plåt, plast och glas
Användarvisningsbild
Kirreno
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: tis apr 27, 2010 20:28
Ort: Uppsala

Rostlagning i bagaget

Inlägg av Kirreno »

Hejsan! Har gått och blivit GT ägare, Har denna rostskada i skuffen:
Bild

Har ingen erfarenhet av rostlagning så skulle vilja ha svar på hur jag till att börja med sätter stopp på rostangreppet steg för steg vad jag behöver lägga på för roststopp eller andra produkter så det inte fortsätter sprida sig.

Sen eftersom att det är hål så förstår jag att jag måste byta ut plåten men har inte tillgång till sån svets för tillfället.

Tack för svar/ Erik
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Hur fort kan du få tag i svets?

Annars så får du kapa ur hålet och litet till runt om till du hittar färsk plåt. Där grundar du med en rostskyddsprimer. Lägger på valfri färg och sen popnitar dit en plåt med underredsmassa imellan plåt och kaross. Så ska det hålla tätt ett tag men svets är att rekommendera.
Sen kladdar du på den tjockare versionen av underredsmassa underifrån och lägger på färg över plåten om du inte ska byta den inom snar framtid med svets.
Användarvisningsbild
Kirreno
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: tis apr 27, 2010 20:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Kirreno »

Ska försöka få tag i svets innan vintern. Därför vill jag nu vara säker på att det inte sprider sig och blir värre.
Hålet sitter ju rätt nära tanken så är rädd för att kapa för mycket. Vad ska jag ha för nitar när jag popnitar?
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

ett tips som jag kan komma med är att använda karosserikitt mellan orginal-plåten och den nya plåten du sätter dit. det gör så att det inte kommer in fukt mellan plåtarna. funkar ypperligt, men är rätt kladdigt att hålla på med.
en bra (läs tjock) underredsmassa undertill bör du också använda som någon sa :)

personligen så är jag ganska mycket emot att popnita plåtar på en bil. hade jag varit du så hade jag väntat med rostlagningen tills du hittat en svets. och som sagt, kapa en bit utanför hålet för att hitta den fina plåten igen.
tigersåg kan du använda ifall du är rädd för gnistor nära tanken. är det jobbigt att komma åt så kan jag rekommendera att krångla till det lite, typ att ta bort tanken och/eller andra saker som är i vägen. visst, det tar ju en stund extra att skruva bort saker och få dit dom igen, men kan vara guld värt i många fall. :)


MVH Phille
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

tanken sitter med 4 bult i skuffen och några slangar underifrån, och en lås ring ute vid påfyllningen, sen är det bara till att lyfta ur det. Inte så kul om det tar sig i tanken.
Skriv svar