Tips för att få bort sidolisterna?

Här snackas det plåt, plast och glas
Matte
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jan 04, 2006 14:46
Ort: Pite

Tips för att få bort sidolisterna?

Inlägg av Matte »

Har sett att folk gäller på att det är svårt att få bort sidolisterna...Någon GT-guru som har nåt smart sätt? Värma?

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Re: Tips för att få bort sidolisterna?

Inlägg av NSX »

Matte skrev:Har sett att folk gäller på att det är svårt att få bort sidolisterna...Någon GT-guru som har nåt smart sätt? Värma?

Mvh Mattias

Det är nog bus enkelt. Man tar en en mjuk plast kil eller skrapa ex såna som brukar förlja med när man köper solfilm, för att inte skada lacken.

Värma behövs inte. Tror T-röd ska vara bra på att lösa upp limmet.
Tänker du montera tillbaka får du vara försiktig när du drar lös listen så att den inte blir krokig.
Matte
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jan 04, 2006 14:46
Ort: Pite

Inlägg av Matte »

Ska testa med T-röd och lite vilja till helgen, då ska den bli fri från lister och få lackade stötfångare!
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Listerna är inga problem så länge det är orginalim, men många GT är omlackade eller reparerade någon gång i tiden efterssom de börjar bli till åren, rostar och har körts hårt (och ibland krockat).

Min såg orginal ut men visade sig senare vara smälld, hellackad och med åtminstonde en dörr utbytt. (Smart köp! :oops: ) Av listerna satt två eller tre bitar med orginallim resten var limmade med PU-lim (Polyuretan) som inte släpper i första taget. Då blir det duktig åverkan på plåten när de ska loss... (åtminstonde om man är glad amatör)

Min metod var värme och spackelspade och sedan bortslipning av limmet med 3M grovrengörare (lila), dessvärre innebär det plåtrent och buligt... :cry:

mvh

/Christian
Matte
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: ons jan 04, 2006 14:46
Ort: Pite

Inlägg av Matte »

Vet att en dörr är omlackad och där håller listen på att släppa av sig själv =P Sen tror (hoppas) jag resten av listerna sitter med originallim...
Skriv svar