Skärmbreddning?!

Här snackas det plåt, plast och glas
Användarvisningsbild
Pekka
GT-intresserad
Inlägg: 39
Blev medlem: fre feb 24, 2006 01:01

Skärmbreddning?!

Inlägg av Pekka »

undrar om nån vet om det är ett stort projekt att byta/bredda skärmarna....sett sidor som säljer bredade skärmar....om man byter hela skärmen eler om man måste svetsa å kapa slipa å spackla?? mvh peter
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är ju glasfiberkit så det blir nog mycket spacklande och slipande.

Kolla här så ser du lite:
http://www.garmic.nu/spq/index.html
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Att SPQ-bredda är inte ett stort projekt, det är monumentalt. Alla bilar är ju lite olika så det är mycket kapa, prova, kapa prova, plasta, spackla, kapa, svetsa osv...

Framskärmarna är ju "typ bolt-on" det är bak och runt ändarna det är spännande på riktigt.

Kapade ur i stort sett hela hjulhusen på pihlblads Quattro i måndags då vi konstaterade att det nog var lättare att börja om från början med nya hjulhus i plåt därbak. Det blir klart till sommaren, men den bilen ska köra race. Skulle vi putsa på den i samma takt och med samma krav som min GT vet jag inte när eller om den skulle vara ute ur garaget.

Sen får det visa sig hur lacken kommer att hålla, det är ju egentligen vansinnigt att spackla ihop glasfiber med plåt efterssom det är så olika material. Lätt att det spricker om man inte bara trailar bilen mellan elmia och vallåkra.... :lol:

mvh

/Christian
Gr B
GT-intresserad
Inlägg: 25
Blev medlem: fre mar 03, 2006 21:43

Inlägg av Gr B »

tips.När ni sätter dit plastbreddare mot plåt.Använd 2 k lim.Inget spackel.Rugga upp ytan stryk på limmet och använd några självborrande skruv,som borttages när limmet torkat.
Limmet köper/beställer ni i en välsorterad biltillbehörsfirma.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Tack för tipset! :D

Att man ska limma och att montageskruv är lösningen medans man testmonterar eller limmet torkar hade vi nog redan listat ut, men man måste ju fortfarande spackla en del i skarven. Egentligen borde man väl falsa in plåten först, men det känns lite väl pilligt efterssom SPQ-breddarna bak är så stora och sitter runt hörnen.

Vi tänkte använda 1k PU lim, fick tipset av en bilplåtis att använda 1k PU lim eller PL 400 sättlim. PU limmet skulle dock vara helt riskfritt att måla över om man råkar kladda lite på fel ställe.

Eller tänker jag fel nu?

mvh

/Christian
Gr B
GT-intresserad
Inlägg: 25
Blev medlem: fre mar 03, 2006 21:43

Inlägg av Gr B »

Så länge man inte använder silicon,så är alla limmer/spackel välkomna.
Om du råkar få lite xtra lim på karossen är inte hela världen.Så länge som det är övermålningsbart så är risken för spackel/färgsläpp liten.Använd glasfiberspackel när du bygger upp mellan kaross och plasten.Dels är glasfiberspacklet förstärkt med glasfibertrådar dels är det fyllnadsmedel i.Går inte åt så mkt.
Men detta vistte du redan.Men för dom som inte vet,så kanske tipsen kan komma till nytta.
Skriv svar