Golvmattan i bilen?

Här snackas det plåt, plast och glas
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Golvmattan i bilen?

Inlägg av Christian_J »

Hejsan!

Någon som har koll på hur man plockar ur golvmattan ur bilen, och hur många delar det är, hur den sitter fast etc...

Jag begriper att alla stolar måste ur, att mittkonsolen måste bort och att listerna innanför dörrarna måste skruvas bort, men sen då? Är den limmad eller ligger den bara på plats? Jag antar att det är flera delar, någon som provat att tvätta dem i maskin? (har tillgång till stor grovtvättmaskin) Jag undrar om den håller formen om man kör fintvätt 30 grader och något (tyskt) tvättmedel...? :roll:

Har nämligen enorma mängder slipdamm i bilen och vill få helt rent... :)

Kan alltid prova på bagagerumsmattan som jag inte tänkte använda sen, men har någon provat är det ju onödigt att göra något korkat.

mvh

/Christian
Morke
GT-diggare
Inlägg: 82
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:58
Ort: Borl

Inlägg av Morke »

Jag tycker du ska prova så att du kan berätta för oss sen så inte vi gör samma misstag som du kanske gör ;)
AudiJohan
GT-intresserad
Inlägg: 24
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:32
Ort: V

Inlägg av AudiJohan »

Prata med någon bilrekondare hur dom brukar göra.
Dessutom finns det ju en massa olika typer av dammsugare idag som även går att hyra.
Tips om dessa kan man få på närmaste städfirma.

Personligen skulle jag nog undvika att tvätta golvmattorna.
Inte för att det inte går, utan för att det blir rätt mycket bök.
Jag skulle nog först testa en "industridammsugare".
Det finns ju sådana som använder vatten m.m.
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

hmmm

Inlägg av black_driver »

jadu jag skulle nog inte knöla in mattan i en tvättmaskin!! det sitter som ett gummilager på undersidan av mattan.....den brukar torka å lossna i miljoner småbitar...... :roll:

den sitter med ett par plåtflikar under baksätet så det måste tas bort,den är tvådelad så den är smidig att ta ur

jag hade bort mattan i min bil,den luktade snusk så jag tog loss den å tvätta den med en högtryckstvätt....men alla dessa småbitar tog kål på mig för de fanns överallt sen :evil:

menmen det vart ett underbart resulat det är väll det som räknas *yes*
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Aha, det låter ju som en plan. Bäst att smula ned hemma hos föräldrarna då... *asg*

/Christian
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

hehe jo *yea*
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Ok.. mattan i min GT 85 är inte tvådelad vad jag kunde se.. (Måste hem o kika nogrannare) ::

Men frågan var, Är mattan limmad??
Och finns det flera färger på dem... Har kasst ljus där jag mekar men jag tror att min har en brun nyans i sig och jag vill ha mörkgrå nästan svart jag.. :?:
HASSE GT
GT-fanatiker
Inlägg: 185
Blev medlem: fre jun 17, 2005 00:01
Ort: Kolb

Inlägg av HASSE GT »

Ta det lungt ta nu. Ur med mattorna i alla gt bilar iSVERIGE åååååå tvätta dom med högtrykstvätt så blir dom som nya MVH HASSE GT
GT Four ever
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

De här e fränt, Min Gt-85 hade brunaktig matta som inte var tvådelad, Men den nya mattan jag köpte från en Gt-85 eller 86 tror jag de va... Den e svart och den är tvådelad :) Plus att på den e bara den främre delen gummibelagd, Den bakre är bara tyg...

Grönsåpa och en rotborste ska jag prova.. Va tror ni om de??
Skriv svar