Hur ta bort dekorklister?

Här snackas det plåt, plast och glas
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Hur ta bort dekorklister?

Inlägg av oldtimer »

Tjohoo!

Första inlägget från en nybliven gt-pappa! :D

Gav mig upp till Dalarna i går kväll och lastade en riktigt mossig (både bildligt och bokstavligt) 82:a på ett släp. Hade stått ute i 6 år utan kärlek och omtanke.

Röd är den, men undrar om det fanns flera röda kulörer på 82:orna eftersom jag kommer sikta på att polera upp den och köpa 2-komp-färg på sprayburk för renovering. En ev hellack får komma senare i så fall.

Idag blev det en rejäl första avblåsning. Följde med lite av varje med högtrycken. Bl a färg och spackel på sina ställen, och resterande delar av gamla stripes och klisterdekoren på nederdelen samt den mattsvarta på bakluckan...
Men, pallar det inte en tvätt ska det ändå bort tänkte jag. :wink:

Detta forum verkar givet för en novis som jag, och verkar vara bra stil här. Hoppas alltså att nybörjare också är välkomna!

Så, nu till min första fråga:
När jag blåste bort gammal dekor med tvätten så blev klistret kvar. Hur fagerlund får man bort det?
Varmluft och gummiskrapa?
Kemikalier typ förtunning? Limborttagning som finns att köpa?


Kan tillägga att jag redan börjat dokumentera med bilder och siktar på ett originalprojekt eftersom jag hunnit fylla 40... :D
Lägger kanske upp en projekttråd så småningom...

Tack på förhand för svar!

Mvh

Oldtimer
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Grattis och välkommen hit!! :D

Jag ska erkänna att jag är lite dålig på färgerna på de tidiga GT-bilarna, men om du kikar här så ser du att det finns några olika röda nyanser:
http://www.gtcoupe.se/fakta_fargkombo.asp
Men om jag har fattat det rätt i olika kataloger så var de ofta tvåfärgade, dels en röd nyans och sedan en mörkare längre ned. Men kolla i skuffen, har du tur hittar du en klisterlapp där färgkombinationen står.

När det gäller klisterrester så kan det vara tjurigt på så gamla dekaler, men det finns medel för det, finns bl.a. på Biltema, kallas ofta "Label Off". Det luktar lite citron, typ och brukar fungera hyfsat. Biltema har även någon gummitrissa som ska vara bra att ta bort klisterrester med, men en sådan har jag aldrig vågat använda. Om jag har haft jobbiga klisterrester kvar så har jag ibland tagit en klassisk (liten) målarpensel i trä och kapar av den snett i bakänden, så man får en liten skrapa, brukar inte repa på samma vis som plast eller metall.

Välkommen ner i GT-träsket och vi ser helt klart fram emot bilder! *asg*
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Inlägg av oldtimer »

Hej, och tack!

Jo, de är tvåfärgade, men den mörkare nedtill är klisterdekor, och det var den som blåste av vid tvätten... :wink:

Tänkte försöka få bort klistret och låta den vara enfärgad i den ljusare nyansen. Men då måste framspoiler och nedre bakplåt lackas om. Därav färgfrågan. Ska kolla i bilens papyrus och se om man hittar färgkod där.

Eller om det som sagt står nånstans på bilen? I skuffen sa du? Får leta.

Sitter nu med "projektlistan" och det får börja med en sväng till biltema och autoexperten i morgon för batteri och nya vätskor. Antar att man kör med mineralojla i en sådan motor?

Måste byta alla andra vätskor också, men vad gäller bromsvätska, glykol och sådant. Men sånt kan man köpa standardsortiment av antar jag?


Ja, har snöat in på många andra projekttrådar så snart är det väl dags att bjuda på en egen...

Hälsn

Oldtimer
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jo, Biltemas prylar duger gott till dessa fordon, även om jag brukar beställa olja från Tyskland istället. Märkesoljorna är sjukt mycket billigare där nere, snoka runt på ex.vis www.mapodo.de . Frakten är inte speciellt dyr med tanke på vikten om man kör "full dos".

När det gäller val av olja så brukar jag försöka hålla mig till helsyntetiska oljor i de flesta fall (Castrol nuförtiden), men det beror på hur motorn verkar vara i skick. Har man hydrauliska lyftare brukar de kunna låta f-n ibland om man har helsyntetisk olja. Delsyntet eller mineralolja fungerar säkerligen ypperligt och då blir det ju inte så dyrt att byta olja lite tätare i början av bilägandet, för det är ju aldrig fel att köra ett par täta oljebyten på en bil man har köpt nyligen.

Färgkods-lappen brukar sitta på insidan av bakluckan, och på urisen sitter de på undersidan av "hatthyllan".

Det är inte fel att byta alla vätskor, det är något man borde göra oftare än vad man gör... Bromsvätskan brukar bli bytt "av sig självt" eftersom bromsoken bak brukar strula med några års mellanrum :lol: Eller just det, du har väl trummor på din? Säga vad man vill om det, men det strular nog inte lika ofta som bromsoken och framförallt inte handbromsfunktionen...

När det gäller glykol, bromsvätska och annat liknande är Biltema min bästa vän. Köper mycket sådant där till maskinerna på gården och även en hel del till bilarna. *yes*

Visst var det så att du har dubbel-ljusen fram på denna? Misstänker att det var den röda jag såg på Blocket. Är de lyktorna och framförallt sargerna fräscha så är de värda någon eller upp till ett par tusenlappar :D
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Gott att se att det är fler grabbar än jag som passerat 40 :D Och som fortfarande uppskattar formerna hos GT.
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Inlägg av oldtimer »

Japp, röd 82:a. Fint melerad av grön och vit mossa...
Köapte den av en kille i Hedemora som typ fått den på köpet när han köpte en gård.

Trummor bak på denna och jag märkte i går att det rann fram bromsvätska på fälgen. Kan vara så att jag skadade bromsröret med spännremmarna...

Vi drog igång den en snabbis och gick förvånansvärt rent och fint med tanke på att den stått i 6 år.

Alla vätskor ska bytas, och man får fundera på kamrem efter så många år i skogen antar jag??

Oldtimer
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Inlägg av oldtimer »

Dagens utflykt till Biltema och autoexperten blev lyckade och nu har delprojekt nedmontering och genomgång börjat.

Steg ett verkar bli att få tag i en ny generator eftersom den gamla verkar ha fått en smäll och inte går att rubba...

Självklart blev det en hel del "absolut nödvändiga" inköp på verktygsavdelningen också... :D

Hmm, riktigt kul att sätta tänderna i en klassiker så det får nog bli en projekttråd snart i alla fall...

Vi hörs!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Härligt..

En projekttråd blir trevligt att följas. :D
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Har för mig att evil tweety kunde fixa nya generatorer! Lr?
Skriv svar