Audi 80/90 fjäderben/coilovers? Passar de?

Här snackas det plåt, plast och glas
Hedkvist
Inlägg: 8
Blev medlem: sön feb 02, 2014 14:00

Audi 80/90 fjäderben/coilovers? Passar de?

Inlägg av Hedkvist »

Tänkte beställa coilovers till min audi gt coupe 83, men det finns ju inga coilovers till dom... Så nu är min fråga. Passar coilover till audi 80 eller 90?

Mvh Philip
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Det enkla svaret är nej, tyvärr.

En GT är egentligen en 90 fast med lite annan bakdel och en 90 är egentligen en 80 med lite annan front, bakdel, kjolpaket och större motor (snabbt förklarat).

Varför coilovers inte finns till våra bilar (jag har hittat coilovers för 14-15.000 men då var det endast till fram) förstår jag inte. Visst, en stel bakaxel blir ju lite mer jobb att sänka eftersom den skjuts ut åt ena hållet tack vare panhardstaget, men omöjligt är det inte. Coilovers finns till bl.a. Opel Kadett C, och dessa har också stela bakaxlar med panhardstag så varför det inte finns till våra bilar har jag dålig koll på.
En bekant till mig köpte sig ett par billiga coilovers som han modifierade med att svetsa nya fästen på bl.a. till hans bil som var en Audi 80 5E, men där hade han bytt både fram och bakvagn till S2-prylar om jag inte minns helt fel.

Jag hoppas att du fått lite mer klarhet i ditt sökande iaf :)

MVH Phille
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Det finns ju universal byggsatser som man kan bygga om fjäderbenen så man får "coils" och jag har för mig att man kan ta typ golf 3 eller 2 ans coils bak. Gäller dock inte quattro, Då blir det byggsats som gäller. Så allt går om man vill, Men som phille säger så finns det inga billiga coils till dom modellerna. om man inte special beställer från k&w eller öhlins. Med det kostar ju apfläsk.
Skriv svar