Coupé-ramp

Här snackas det plåt, plast och glas
Kenta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jan 06, 2005 23:16
Ort: Gotland

Coupé-ramp

Inlägg av Kenta »

Hej!
Är det nån som har nåt bra tips hur man får en matt och sliten "coupé-ramp" att skina igen?
Man kan knappt se att det står coupe på den, men när man tvättar bilen så syns det lite bättre...
bigdaddy
GT-intresserad
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 08, 2004 08:25
Ort: V

Reflexramp?

Inlägg av bigdaddy »

Tjenahejsan

Ett tips jag fick var Autosol.....gnida gnida gnida;-)...men det funkade inge vidare, så jag tog fram stora plånboken och köpte en ny på V.A.G...kostade drygt 1700 spänn:-(...men den blev som ny!

mvh/Micke
Kenta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jan 06, 2005 23:16
Ort: Gotland

Inlägg av Kenta »

Okej, men det kanske funkar om man tar rubbing och kör med maskin?
ska experimentera lite......
Men en ny kostar 1700:-
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

Gör abslolut inte det!!!!! :shock: det blir jätte repigt!!!! ta istället våtslip (2000-5000) å slipa mä sen tar du och klarlackar rampen...det bästa sättet jag har testat! *yes*
Kenta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jan 06, 2005 23:16
Ort: Gotland

Inlägg av Kenta »

Tackar och bockar för tipset! *yes*
Karlsson
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:17
Ort: S

Inlägg av Karlsson »

håller fullständigt med black_driver. det gäller bara att våtslipa noga o ordentligt, det blir som ett sorts skum när du våtslipar. jag säger det slipa slipa slipa sen på med 2-3 lager klarlack. akta så de inte börjar rinna bara
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Håller med Karlsson och black_driver! Det går hur bra som helst att våtslipa. Min ramp var verkligen inte vacker. Så jag köpte 2 olika våtslippapper och en liten burk med klarlack. Sammanlagt kostade det kanske 80:-, och då lackade jag bara en gång med klarlack så det finns mycket klarlack kvar om jag vill lacka mer. La upp bilder på före/efter ifall det är någon som vill se skillnaden.

http://www.photodex.com
Gå in på online sharing, sedan browse member. Skriv in heimdall där. Man måste vara medlem men det är gratis och går snabbt att fixa.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Hur gör man?

Inlägg av Dr_pepper »

Hallå!

Det där med att våtslipa verkar ju riktigt bra, har själv bara klarlackat men det blir snabbt matt igen.. Nu undrar jag hur man våtslipar på ett bra sätt. Använder man maskin? Hur tillsätter man vatten?

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Det är mycket enklare än man tror :)

Jag hade två olika sorters slippapper, ett 400 och ett 600. Jag började med att tvätta av rampen med en tvättsvamp och vatten. Sedan blötte jag slippapperet och började slipa. Det ska bli som ett vitt skum när du slipar, använder du för mycket vatten funkar det inte så bra. Efter att jag hade slipat ett tag blötte jag slippapperet och tvättade av rampen med svampen för att få bort slipdammet, det blir mycket damm när den har torkat. Men det tvättar man enkelt bort med bara vatten. Jag slipade för hand. Min var så pass matt att jag delade upp den i sektioner istället för att slipa hela på en gång. Började med 400 och finslipade sedan med 600 papperet.

Lycka till!
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

så det räcker med såpass grovt papper som 600? jag har slipat mina bakljus med 1200 tror ni att jag kann lacka direkt på det för jag hittar inte finare nånstans?
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Har du slipat med ett 1200 våtslippapper ska du kunna lacka. Mina papper hade beteckningen P400 och P600.
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok
Inlägg: 115
Blev medlem: sön mar 06, 2005 19:48
Ort: k

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

jag har hittat 2000 våt slip papper
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Jag hittade "vanligt" 1500 slippapper hemma, men det kanske man inte skall prova med.. Är det själva grejen att det skall vara VÅTSLIP PAPPER??

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Jag skulle tro att om du använder ett vanligt slippapper så kommer rampen att bli repig. Det blir den inte om man använder våtslippapper.
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

färg affärer brukar ha finare våtslippapper.. det som ja hade fixxade jag hos en bil rekondare ett P2000 och ett P4000 det är igentligen en svamp som man våtslipar med.... testade polera med poler maskin på ett snuskigt volvo baklyse å det funkade men det gäller att vaxa baklyset åxå när man är igång på bilen..
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

reflexrampen..

Inlägg av SibbSon »

E det ngn mer än jag som gjort om reflexrampen till bromsljus? =)
skulle vilja se ngn annan oxxå som gjort detta!
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Tjena SibbSon!!Hur gjorde du när du fixade bromsljus i coupe rampen??och vart fick du tag på lamphållare som passar??är lite intresserad av att veta för jag funderar på att göra så på min gt med:)


/Audimannen2
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

hehe..

Inlägg av SibbSon »

tjabba !

jadu, de va ingen lätt historia, jag separerade reflexrampen från bakluckan, sen så tog det ett J-kla bra tag innan jag fick loss bakstycket från utansidan på rampen/reflexdelen, den sitter festlimmad till tusan, men me lite försiktigt våld så lyckades jag..
sen så gröpte jag loss "innehållet" på rampen så att ljuset skulle kunna "röra sig fritt" i hela rampen.
sen köpte jag 2 bromsljussatser som man oftast monterar i bakluckan på Coupèn & tog bort att fästen så bara själva ljusraddan va kvar, sen limmade jag fast den i bakstycket på rampen, & kopplade dem till båda bak-bromsljusen..

sen vart det HUR grymt som hellst =D

ett råd, polera upp rampen samtidigt & lacka den med biltema lack ;)
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

tjabba !

jadu, de va ingen lätt historia, jag separerade reflexrampen från bakluckan, sen så tog det ett J-kla bra tag innan jag fick loss bakstycket från utansidan på rampen/reflexdelen, den sitter festlimmad till tusan, men me lite försiktigt våld så lyckades jag..
sen så gröpte jag loss "innehållet" på rampen så att ljuset skulle kunna "röra sig fritt" i hela rampen.
sen köpte jag 2 bromsljussatser som man oftast monterar i bakluckan på Coupèn & tog bort att fästen så bara själva ljusraddan va kvar, sen limmade jag fast den i bakstycket på rampen, & kopplade dem till båda bak-bromsljusen..

sen vart det HUR grymt som hellst =D

ett råd, polera upp rampen samtidigt & lacka den med biltema lack

Har du några bilder på resultatet? Är väldigt nyfiken.. :)

Fredrik
GT coupé -85
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Coupe' Ramp

Inlägg av Audimannen2 »

Jag är också lite intresserad av att se hur det ser ut *yes*
Skriv svar