Styrenhet till sidospeglar.

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Styrenhet till sidospeglar.

Inlägg av Simpa »

Köpte en ny styrenhet till sidospeglarna, men det händer ingenting när jag trycker och har mig.
När jag styr speglarna upp, då klickar det till. Annars händer det ingenting.

Finns det en säkring till den? Vad kan det bero på? Hjälp...
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

var det själva den som sitter i handtaget? den brukar man kunna få ta i sär och göra ren och jag brukar ta 1200 våtslip o slipa kretskortet så man får bort oxid som brukar ge kontakt problem. om inte det hjälper kan det vara fel i spegeln. mvh micke
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

ja, den som sitter i handtaget. Kontaken är hur fin som helst, den är ju helt ny. Ingen av speglarna går att styra. Om det inte finns nån säkring eller liknande till dem så måste det ju vara lilla motorn bakom spegelglaset. Hur tar man bort glaset utan att ha sönder det?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker

Inlägg av gt_87 »

aha oki. du har ett hål på under sidan av back spegeln (ner mot marken) där finns ett litet hål tar du en lampa så ser du ett "kuggljul" där som man ska vrida på funkar perfekt med en vanlig smal skruv mejsel. så ska hela glaset hoppa loss. mvh micke
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Tittat efter kabelbrott mellan dörr och kaross bakom gummit?
Kablarna brukar gå av med tiden
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

tack tack, ska kolla båda. Alltså inga säkringar, inga relän eller sånt?
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Har fortfarande inte hittat felet. Tog bort glaset och allt såg bra ut bakom. Men motorn klickar bara till när jag trycker, det händer ingenting. Vore väl skumt om båda motorerna var trasiga. Och kablaget såg oxå bra ut. Och eftersom motorn reagerar så kan det väl inte vara elen? Nån som har nån idé om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare

Inlägg av Gt Mackan »

kolla,så inte det går tungt kan kan ju va därför som inte speglarna rör sig, koppla bort motorerna och kolla med ström från tex ett bilbatteri går, dom då är det inte dom det är fel på, smörja även allt som går att smörja
Senast redigerad av 1 Gt Mackan, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Svårt fel verkar det vara...

Vet att BÅDA mina speglar klickar när jag bara styr ena spegeln. Verkar iallafall som att ström skickas men det verkar inte behöva betyda motorn körs.

Mina speglar slutade också fungera, då hade jag bara vänt kontakten fel väg. Men då hände absolut ingenting.

Mina gissningar nu kan vara att speglarna kanske går tungt och måste motioneras, spänningfall, eller mindre troligt att kontrollen för att styra speglarna inte fungerar som den ska.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Titta inte på kablarna - mät dem! Ganska vanligt med kablar som nästan är av så att de faktiskt har kontakt men tillräckligt stort spänningsfall för att inte leverera tillräckligt med ström. Och det syns inte om man tittar på utsidan... ::

mvh

/Christian
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Bra tips! Det ska jag göra.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Nu har det mäts som en galning. All ström är som den ska, jag har tagit bort speglarna och kollat att motorerna driver som de ska hemma på diskbänken med 12V. Då kan man styra dem med olika kombinationer på hur man skickar strömmen. Det finns 6 kablar som går till strömbrytaren. Dvs 128 kombinationer (eller nåt) på hur den kan skicka strömmen på olika sätt.
Motorn, som består av 2 delar är EN motor, med "klicket" som man hör, då byter den kugghjul. Kontaktdonen som man kopplar in speglarnas kablar i skickar ström som den ska.
MEN, de funkar fortfarande inte! :evil:
Strömbrytaren/styrenheten är helt ny från audi, idag va jag där och sa att den va trasig, och ska få en ny. Det måste styrenheten, finns väl inga fler alternativ?
Säkringen på 10 är bra, tillochmed mätt den.

Finns det inget relä?!
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Nu har jag fått en ny strömbrytare/kontrollenhet till speglarna, bytt men fortfarande ingenting! Speglarna är hela och testade, alla kablar som sitter i speglarna är mätta och funkar.
Fattar inte!
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av styggan »

skum grej! mina funkar inte heller.. =/
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Funkar fortfarande inte, fattar ingenting... Jag har gett upp. om nån kommer med ngt bra tips så kanske jag pallar ge mig på det igen sen...
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker

Inlägg av bruzze »

Lite Brainstorming...

Har du kollat jordningen? Vet ej vart speglarna är jordade. Om det är i dörren:Mät med en multimeter spänningen mellan mellan dörr och kaross. Det ska vara 0V och när du kör speglarna ska det fortfarande vara 0V. Testa då att jorda dörren. Om det är inne i bilen kolla kabeln.

Leta reda på plussen till styrenheten och mät spänningen mellan den och karossen. Ska va 12V. När du kör speglarna så ska det fortfarande vara 12V. Om det sjunker till 0 eller något under 10V så har du felet i matningen och då får du felsöka det. Testa att koppla en kabel från batteriet och "tjyvkoppla" matningen. Om det funkar då så är felet bekräftat.

Koppla in en kabel till motorns matning och mät på kabeln vad du har för spänning till motorn. Är den 12V (eller -12V) när du kör spegeln så är det OK. Är det mindre så har du ett spänningsfall någonstans på vägen. Följ kabel till kontrollen och mät där också när du kör för att se om du har samma fel där. Om det sjunker även där så är felet tidigare. Eftersom det inte funkar någongång alls utom när du byter håll så misstänker jag jordningen. Fast i och för sig så vänder väl motorn håll och då skiftar ju minuspolen. Jordningen sitter då i kontrollboxen. mät mellan den och karossen. Det ska vara 0V jämt

Lite spånande från en som har en konstig fetish att ge sig på såna här problem :D . Jag har två kepsar i min GT. En som det står GT Bisicles(stavning... nä) på och en som det står "The Cable Guy!" på! he he
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Ska skriva ut din text och ge till min bror som har bättre koll på el. Men jag har för mig att vi mätt som galningar, och kontrollerat jorden och testkört de utanför bilen. Tack igen. :)
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Mina har inte fungerat ordentligt sedan jag köpte bilen, så efter att ha läst den här tråden så tänkte jag att jag måste kolla upp det här. Det klickade i båda mina speglar när man körde med spaken, men inget hände... Låter rätt likt dina bekymmer också.

Tänkte att jag börjar med det som är lättast att komma åt, brytaren... Pillade isär den och kom fram till att det är ett stycke mekanik och enkel elteknik. Gör inte som jag och slit isär den i garaget. Se till att hållas över ett bord, den är nämligen full av fjädrar och kulor :roll:

Så här ser det ut, de två delarna till höger är förrädiska, speciellt den fyrkantiga... De små kulorna (är som pyttesmå hantlar) är lätta att tappa bort, för att inte tala om fjädrarna under dem :oops: :lol:
Bild

Kontakten
Bild

Jag rengjorde allt och pillade ihop det igen och numera har jag fullt fungerande sidospeglar :D
Bild
Ska försöka få tag i något bra "elektronikfett" för det dröjer kanske inte länge innan de strular igen. Men nu vet jag var felet är isåfall!

Förresten, det går alltid att justera speglarna, även utan tändningen igång. Är det så för Er också?
Audimannen2
GT-fanatiker

Inlägg av Audimannen2 »

Japp så är det för mig också, dom funkar alltid, utan tänning å allt, så du behöver inte oroa dig för nåt :D

//Audimannen2
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker

Inlägg av Simpa »

Mitt krux är att jag köpt en ny enhet och den funkar inte heller. Då kan det ju inte vara så enkelt som på din. Ps. jag har oxå pillat isär en sån...ingen hit när allt far och flyger över hela rummet. Små grejer det där... ds.
Skriv svar