döda mätare

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Henke_GT85
GT-fanatiker
Inlägg: 195
Blev medlem: lör apr 28, 2007 00:52
Ort: Bor

döda mätare

Inlägg av Henke_GT85 »

hmm ja jag har ett litet jobbigt problem.. kylartemp mätaren och bränslemätaren har slutat funka, och felet sitter inte i någon säkring eller någon kontakt som inte sitter i. jag och min far klurade ett tag på det och fick det inte att funka, det har varit lite småglapp i de mätarna innan.. men då har de funkat lite fram och tillbaka, men nu är de helt döda.

Bild
Senast redigerad av 1 Henke_GT85, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

På min skakiga passat så hade jag problem med mätarna. Det var lödningarna som var kassa till kontakten till instrumentet. Problemet brukar vara att lödningarna spricker p.g.a. vibrationer. Speciellt på en Dieselpassat men det var tydligen vanligt på VAG-bilar. Granska dom noga med lupp och se om du hittar sprickor i dom. Löd om dom i så fall.

Bruzze
Användarvisningsbild
Henke_GT85
GT-fanatiker
Inlägg: 195
Blev medlem: lör apr 28, 2007 00:52
Ort: Bor

Inlägg av Henke_GT85 »

ja jag får ta och göra det.. så himla trångt och bökigt att få bort dom kontakterna bara hehe :?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

har du testat att ta loss kontakten på bensintanken och stoppa i koppar eller stål tråd i kontakten(där sladdarna sitter) och vrida på tändningen. om det är som det ska vara ska bensin mätaren gå i topp då. hade samma problem me bensin mätaren i min audi 90 då det va givarn i tanken som hade gått sönder. ett litet tips
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Eftersom båda mätarna är döda skulle jag inte satsa min pengar på tankgivaren för i så fall måsta även tempgivaren vara kass... Jag tror defenitivt att det är ett enkelt fel när man väl hittar det! He he

Bruzze
Användarvisningsbild
Henke_GT85
GT-fanatiker
Inlägg: 195
Blev medlem: lör apr 28, 2007 00:52
Ort: Bor

Inlägg av Henke_GT85 »

nej precis. så det måste vara något med nått kretskort eller liknande i instrumenteringen kanske.. men eftersom det bara är de två och inte alla mätare så kan det ju inte vara säkringarna heller.
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Gt Mackan »

Det är ínte konstigt att de mätarna har slutat funka. Om du kollar bakom instrumentet så är det ett skatbo med egna kopplingar och lösningar för att få elen att funka som den skall, sen är även kretskortet sönder på ett par ställen på instrumentet, så det är bara att löda om eller byta instrument. Vill inte verka negativ men det är en del jobb att få ordning på elen på den bilen, det var ju delvis därför jag gjorde mig av med den för ett år sen,. :( :( :(. Killen som köpte den skulle ha den för att plocka delar på men verkar ha sålt den vidare. Prova om du kan löda om de kretsar som är sönder det kan ju vara värt ett försök..
Användarvisningsbild
Henke_GT85
GT-fanatiker
Inlägg: 195
Blev medlem: lör apr 28, 2007 00:52
Ort: Bor

Inlägg av Henke_GT85 »

ja jag får minsann försöka.. ja var lite tveksam på den snubben med när jag köpte den.. han verkar vara en sån som döljde en del med bilen.. men de funkade ju då.. får ta och plocka isär instrument panelen och kolla på allt där
Skriv svar