Strul med "gashäng" efter bytet av diverse slangar

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Strul med "gashäng" efter bytet av diverse slangar

Inlägg av Edis »

Monterade ju de nya slangarna och mina lackade kåpor m.m. och det blev kanon, det kommer snart bilder i projekttråden. Under tiden kan Ni fundera på mitt lilla bekymmer som jag råkade ut för...

Allting fungerade kalasbra och bilen gick kanon på tomgång men ju varmare bilen blev desto segare blev bilen på att återgå till tomgångsläget när man gasade... Provkörde en sväng och den stod nästan still på samma varvtal när jag släppte gasen och tryckte in kopplingen... Ex.vis vid 3000 varv...Typiskt nu när det är fräsha prylar på plats :: Eftersom det hade varit sunkiga slangar så började jag kika på om jag hade missat något, men allt såg bra ut. Kollade efter vakuumläckage men hittade inget... Lossade tomgångsventilen och då gick den ner lågt i varvtal, men då blev den lite rappare på att återgå till tomgångsvarvtalet, men inte riktigt bra ändå. Kopplade en annan tomgångsventil och fick samma fenomen... :roll:

Fan, tänkte jag ungefär, fast lite värre kanske :oops: :lol:

Efter lite klurande och mer felsökning så lyckades jag hitta felet!! Återkommer med lösningen, Ni kan ju klura lite på det en stund.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Aha en cliff hanger!

Kontakten till brytaren under gasspjället kanske? Bilen vet inte att den har nollgas och därför så stryper den inte bränsletillförseln varvid den inte sjunker så snabbt som den ska....

Eller kontakten till tempgivaren vid kylarslangen. Den som gick sönder för mig på träffen. Eftersom det är värmeberoende.

Kom igen nu!! Berätta!
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Helt perfekt Tony! *yes*

Har faktiskt tänkt på att det inte har klickat när man rör på gasreglaget på min bil tidigare och det slog mig att felet måste ligga där! Mycket riktigt, och det var så enkelt som att tomgångsbrytaren under gasspjället inte satt riktigt injusterad! Efter injustering så gick den som en dröm! Jag tror inte att detta har fungerat på min överhuvudtaget när jag har ägt den, det har varit slangläckage och förmodligen en halvseg tomgångsmotor som har gjort att den har gått som den har gjort.

Här är en bild:
Bild
Lossade dessa Torx-skruvar (T20) och höll den på rätt plats och drog åt de igen. Min lilla skruvdragare var guld värd i detta läget, för det är inte helt smidigt att komma in där... :roll:
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Yes! Kul att få ha rätt någon gång också! Jag är ju sambo sen många år...
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Ursäkta att jag inte fattar nånting, men jag känner igen felet och gissar på att jag behöver kika på samma sak i min bil. Hur justerar du den?

Skön inställning Bruzze! :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Om du vrider på gasreglaget (utan att ha bilen igång) så ska du höra hur en brytare klickar till när gasen stannar i "viloläget", hör du inget, så leta upp brytaren på undersidan av insuget och känn efter om du kan komma åt den och trycka in brytaren så den klickar. Jag lossade bara hållaren till brytaren som du ser på bilden, sedan tryckte jag den emot gasspjället och drog åt skruvarna igen.

Det är lite trångt, men det går att komma åt den.

Jag vet inte vilka motorer mer än HY:n som har detta, vet dock att det finns några olika lösningar på placeringen av brytaren.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Tack, det ska jag göra direkt när jag vaknar imorgon!
Skriv svar