startar inte,

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

startar inte,

Inlägg av GT-87 »

ibland händer det ingenting när jag vrider på start nyckeln.
den går de två först hacken men när när startmotorn ska gå runt händer ingenting inte ens ett klick eller surr. finns det någon som haft liknande problem? finns det nån startspärr vid överhettning eller liknande?
bubba1980
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 16, 2005 18:15

Inlägg av bubba1980 »

Låter som kolen i startmotorn, kanske skitig invändigt så det inte blir kontakt prova å knacka på startmotorn då den ä så å prova igen!!
Annars vete fan vad det kan vara..
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det borde väl ha klickat om det var kolen.

Kan det inte vara tändningslåset? Jag vet inte var startrelät sitter, men det skulle väl kunna vara det också...
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

jag har frågat på flera ställen om startrelä. det verkar inte finnas alls.
finns det på alla bilar?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Elschemat i Haynesboken är inte det lättaste att tyda, men det sitter nog inget relä mellan tändningen och solenoiden på startmotorn (kan ha fel så någon annan får gärna svara) :roll:

Borde gå att mäta spänningen och se så att det kommer matning fram till starmotorn som det ska. Det känns som något glapp i tändningslåset...

Kolen kan det som bubba skrev vara, men då har jag för mig att det ska klicka i startmotorn, men jag kan ha fel även där *oops*
bubba1980
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: ons mar 16, 2005 18:15

Inlägg av bubba1980 »

Om det inte ens klickar i startmotorn å ström finns fram dit kan det vara själva solenoiden som ä väck..
Visserligen så kan det även vara tändningslåset men mer troligt att det är start motorn ..
Går ju göra skruvmejsel provet om man vågar vill säga!!
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok
Inlägg: 115
Blev medlem: sön mar 06, 2005 19:48
Ort: k

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

det låter som solinojden i detta fall.. ta bara å skruva ner start motorn och puta och slipa lite så ska du någ få se att det blir under värk *hehe*
casio80
Inlägg: 9
Blev medlem: fre jun 03, 2005 22:53

Inlägg av casio80 »

kan va ström kabeln som glappar elles så har kabeln i kabelskon brustit hadde samma fel på en audi 100
GT 84
<:gt 2.2l:>lillen
GT-tok
Inlägg: 115
Blev medlem: sön mar 06, 2005 19:48
Ort: k

Inlägg av <:gt 2.2l:>lillen »

det är nog solinojden som har dött.. hade samma problem på min gammla sketna passat helt plötsligt så va han dör inte ett klick från han... då har linigen i sollen brunint.. går ej att laga , går att köpa ny men är lättas att hitta en beg start motor, en solle kostar runt 500 600 hundra
Användarvisningsbild
Dompers
GT-fanatiker
Inlägg: 618
Blev medlem: tor feb 09, 2006 17:41
Ort: Degedala!
Kontakt:

Startmotor....

Inlägg av Dompers »

Har samma problem med min startmotor för tillfället, har 2 st olika batterier
som jag provat men icke.... jag antar att jag måste plocka bort "starten" och sedan plocka ner den i "mollekylos".

2006-04-03: plockade bort startmotorn idag och plockade isär den, ut trillade diverse plastbitar från "planetväxeln", hmmm..
Nåja, fick man svar på varför den kanske inte gick så bra :roll:
[____]==OOOO==[____]

*Filosofen*
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

nu har det hänt igen. det är bara när bilen är riktigt varm så att fläckten har gått. men sen funkar det hur bra som helst igen efter en stund. startar alltid när den är kall och problemet inträffar väldigt sällan. men jag ska prova med skruvmejsl tricket nästa gång.
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
Wicke
GT-fanatiker
Inlägg: 166
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:18
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Wicke »

Kan vara så löjligt enkelt som att det är dålig kontakt på batteripolerna, har varit ute för det många gånger, men det har du kanske testat.
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

har den avställd på vintern så det bode inte vara så. har det med värmen att göra om det är dålig kontakt i polerna?
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
Wicke
GT-fanatiker
Inlägg: 166
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:18
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Wicke »

Har nog inget med det att göra, men kolla och gör rent.
Pakko
GT-intresserad
Inlägg: 16
Blev medlem: ons sep 26, 2007 16:33

Inlägg av Pakko »

Hej!

Har kanske samma problem som ovanstående skrivare.
Men istället för att skruva lös tändningslåset tänkte jag att man skulle koppla lös kontakten bakom tändningslåset och testa att bygla nån kabel i kontaktstycket, som att tjuvkoppla. För då får man ju reda på om det är tändningslåset som tjorvar, eller om det är kabelbrott någonstans längre fram. För startmotorn funkar, den har jag testat.

Men vilka kablar ska man koppla ihop?? Den stora röda och nån annan eller?

Mvh/ Pakko
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jag är lite osäker på hur trångt det är runt startmotorn men en säker test av den brukar vara att lägga + på stiftet på solenoiden.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

Pakko skrev:Hej!

Har kanske samma problem som ovanstående skrivare.
Men istället för att skruva lös tändningslåset tänkte jag att man skulle koppla lös kontakten bakom tändningslåset och testa att bygla nån kabel i kontaktstycket, som att tjuvkoppla. För då får man ju reda på om det är tändningslåset som tjorvar, eller om det är kabelbrott någonstans längre fram. För startmotorn funkar, den har jag testat.

Men vilka kablar ska man koppla ihop?? Den stora röda och nån annan eller?

Mvh/ Pakko
ja du ska ju koppla först kabeln för tändning(röd) mot jord(brun eller svart) och tvinna ihop dom, sen tar du kabeln för startmotorn (tjock röd)och trycker emot den mot dom du tvinnat ihop, går startmotorn, ja då är de fel på tändningslåset. så är det på 80'n iaf... och nej, jag är inte biltjuv :P
Pakko
GT-intresserad
Inlägg: 16
Blev medlem: ons sep 26, 2007 16:33

Inlägg av Pakko »

okey tack så mkt då ska ja ut och testa. Återkommer med resultatet senare.
Pakko
GT-intresserad
Inlägg: 16
Blev medlem: ons sep 26, 2007 16:33

Inlägg av Pakko »

haha fifan va ja e bra! =) eller nä, kanske inte...
Klippte av några kabelstumpar och tryckte in i kontaktstycket och då hoppade den igång... alltså ligger felet i tändningslåset
Pakko
GT-intresserad
Inlägg: 16
Blev medlem: ons sep 26, 2007 16:33

Inlägg av Pakko »

hmm.... vad kan då vara felet med själva tändningslåset? Kanske lika bra att köpa ett nytt/beggat??
Skriv svar