Sida 1 av 1

Elfel totalt

Postat: fre nov 23, 2007 17:38
av tantanracing
Hej. Jag äger en -85:a som har lite fel. Den förra ägaren hade haft inbrott i bilen och därför kopplat en strömbrytare till bensinpumpen. men inte bara det. han har helt enkelt dragit en kabel direkt från batteriet till kontakter och vidare till soppapumpen. Och tyvärr så går inte det igeno på besiktningen här. Så nu undrar jag om någon vet hur det ska vara kopplat. T.ex. Från Batteri till Säkring vidare till reläet och sedan till soppapumpen, eller finns det någon som vet hur det ska vara. eller om någon vet vart man kan få tag på El schema för det här.

Re: Elfel totalt

Postat: fre nov 23, 2007 18:00
av dagg
tantanracing skrev:Hej. Jag äger en -85:a som har lite fel. Den förra ägaren hade haft inbrott i bilen och därför kopplat en strömbrytare till bensinpumpen. men inte bara det. han har helt enkelt dragit en kabel direkt från batteriet till kontakter och vidare till soppapumpen. Och tyvärr så går inte det igeno på besiktningen här. Så nu undrar jag om någon vet hur det ska vara kopplat. T.ex. Från Batteri till Säkring vidare till reläet och sedan till soppapumpen, eller finns det någon som vet hur det ska vara. eller om någon vet vart man kan få tag på El schema för det här.
Batteri-säkring- relä-pump.. de lät vettigt. men är inte alls säker hur de ska vara
inte till så mkt hjälp kanske, men så hade jag kopplat i din sits iaf

Postat: fre nov 23, 2007 18:30
av Edis
Vad hände under inbrottet som gjorde att han var tvungen att göra så? Sabbat tändningslås? Avklippta kablar?

Postat: fre nov 23, 2007 20:48
av tantanracing
Nej, han var bara rädd att bilen skulle bli stulen nästa gång. men då vore det väl bättre att sätta stömbrytaren direkt på samma kabel och gömma den ist. alla tips är ju ett steg i rätt riktning. så tackar

Postat: fre nov 23, 2007 20:50
av Edis
Sitter relät till bränslepumpen kvar?

Det kanske räcker att sätta dit relät och se till så att rätt kablar är anslutna till soppapumpen?

Postat: fre nov 23, 2007 21:28
av Jimmen
Skumt, varför går det inte igenom besiktningen?
Har haft så på 2 av mina GT's och det har inte vart nåra problem på bilprovningen, inte ens när jag påminde inspektörn om att han var tvungen att slå på soppapumpen innan batteriet var helt slut...

De e rally med soppapump på vippa, så sa förra ägaren till ena min gt hehe...

Postat: fre nov 23, 2007 21:50
av tantanracing
ja relät sitter kvar, men det sitter inga kablar på reläet. och sen så sitter ret bara en kontakt på undersidan av plattan där relät sitter. men mellan relät och plattan sitter det en koppar platta formad som en sjua som gör att alla kontakter får kontakt om ni förstår vad jag menar. så jag utgår ifrån att kablarna från säkringen till relät går innuti plattan? eller är jag helt ute och cyklar???

Postat: mån nov 26, 2007 21:52
av tantanracing
nu tror jag att jag äntligen har kommit på rätt lösning. hittade en sida på engelska som förklarade det hela. Eftersom det bara sitter ett stift under plattan till relät så vart jag förvirrad. men enligt instruktionerna så ska det bara sitta ett stift där, och därifrån ska det gå en kabel till tändspolens negativa terminal, vilket gör att relät endast får kontakt när motorn driver runt eller går. detta är bara för att man ville göra bilarna säkrare ifall man krockar. så om motorn inte går runt läcker inget bränsle ut ifall en spricka uppstår. Sedan om någon vill ha så får jag hem elschema på alla årsmodeller snart. det första som kommer är till 85:an.

Postat: mån nov 26, 2007 22:20
av dagg
jag är intresserad av elscheman :) helst till 83:an!
Kul att du löste det!

Postat: mån nov 26, 2007 22:46
av tantanracing
visst de kan jag fixa. är det över någon särskild komponent eller över hela bilen du vill ha?

Postat: mån nov 26, 2007 22:49
av Edis
Jag vill inte att forumet används som någon "spridare" av kopieringsskyddat material, så är det sådant det gäller så ber jag Er att inte föra sådana diskussioner här, även om det sker i all välmening.

Postat: mån nov 26, 2007 22:53
av tantanracing
Nej det är absolut inte skyddat material. alltihopa kommer från generalagenten i Stockholm.

Postat: mån nov 26, 2007 23:02
av Edis
tantanracing skrev:Nej det är absolut inte skyddat material. alltihopa kommer från generalagenten i Stockholm.
OK, men varför skulle inte det vara kopieringsskyddat?!?

Har du köpt det, eller fått det?

Postat: mån nov 26, 2007 23:16
av tantanracing
Fått.

Postat: mån nov 26, 2007 23:41
av Edis
Av någon på Audi? Som dessutom anser att det är grönt att sprida det vidare helt öppet utan godkännade från de på Audi?

Riktigt så brukar det inte fungera om jag säger så... :roll:

Postat: tis dec 13, 2011 11:37
av rallyjanne
tantanracing skrev:nu tror jag att jag äntligen har kommit på rätt lösning. hittade en sida på engelska som förklarade det hela. Eftersom det bara sitter ett stift under plattan till relät så vart jag förvirrad. men enligt instruktionerna så ska det bara sitta ett stift där, och därifrån ska det gå en kabel till tändspolens negativa terminal, vilket gör att relät endast får kontakt när motorn driver runt eller går. detta är bara för att man ville göra bilarna säkrare ifall man krockar. så om motorn inte går runt läcker inget bränsle ut ifall en spricka uppstår. Sedan om någon vill ha så får jag hem elschema på alla årsmodeller snart. det första som kommer är till 85:an.
hejsan!
jo det är så att jag också har en gt 85:a bytt motor men några kablar har tydligen kommit fel iochmed den har stått för länge och så vill jag ha igång den,så snälla skulle du vilja skicka elschemat över hela bilen?
så vorre jag ytterst tacksam.
mvh jan
min mail adress: 54hansen@telia.com