Elfel totalt

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
tantanracing
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 13:51
Ort: Glava

Elfel totalt

Inlägg av tantanracing »

Hej. Jag äger en -85:a som har lite fel. Den förra ägaren hade haft inbrott i bilen och därför kopplat en strömbrytare till bensinpumpen. men inte bara det. han har helt enkelt dragit en kabel direkt från batteriet till kontakter och vidare till soppapumpen. Och tyvärr så går inte det igeno på besiktningen här. Så nu undrar jag om någon vet hur det ska vara kopplat. T.ex. Från Batteri till Säkring vidare till reläet och sedan till soppapumpen, eller finns det någon som vet hur det ska vara. eller om någon vet vart man kan få tag på El schema för det här.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Re: Elfel totalt

Inlägg av dagg »

tantanracing skrev:Hej. Jag äger en -85:a som har lite fel. Den förra ägaren hade haft inbrott i bilen och därför kopplat en strömbrytare till bensinpumpen. men inte bara det. han har helt enkelt dragit en kabel direkt från batteriet till kontakter och vidare till soppapumpen. Och tyvärr så går inte det igeno på besiktningen här. Så nu undrar jag om någon vet hur det ska vara kopplat. T.ex. Från Batteri till Säkring vidare till reläet och sedan till soppapumpen, eller finns det någon som vet hur det ska vara. eller om någon vet vart man kan få tag på El schema för det här.
Batteri-säkring- relä-pump.. de lät vettigt. men är inte alls säker hur de ska vara
inte till så mkt hjälp kanske, men så hade jag kopplat i din sits iaf
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Vad hände under inbrottet som gjorde att han var tvungen att göra så? Sabbat tändningslås? Avklippta kablar?
tantanracing
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 13:51
Ort: Glava

Inlägg av tantanracing »

Nej, han var bara rädd att bilen skulle bli stulen nästa gång. men då vore det väl bättre att sätta stömbrytaren direkt på samma kabel och gömma den ist. alla tips är ju ett steg i rätt riktning. så tackar
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Sitter relät till bränslepumpen kvar?

Det kanske räcker att sätta dit relät och se till så att rätt kablar är anslutna till soppapumpen?
Användarvisningsbild
Jimmen
GT-fanatiker
Inlägg: 361
Blev medlem: sön okt 30, 2005 13:41
Ort: Vicktory Lake

Inlägg av Jimmen »

Skumt, varför går det inte igenom besiktningen?
Har haft så på 2 av mina GT's och det har inte vart nåra problem på bilprovningen, inte ens när jag påminde inspektörn om att han var tvungen att slå på soppapumpen innan batteriet var helt slut...

De e rally med soppapump på vippa, så sa förra ägaren till ena min gt hehe...
tantanracing
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 13:51
Ort: Glava

Inlägg av tantanracing »

ja relät sitter kvar, men det sitter inga kablar på reläet. och sen så sitter ret bara en kontakt på undersidan av plattan där relät sitter. men mellan relät och plattan sitter det en koppar platta formad som en sjua som gör att alla kontakter får kontakt om ni förstår vad jag menar. så jag utgår ifrån att kablarna från säkringen till relät går innuti plattan? eller är jag helt ute och cyklar???
tantanracing
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 13:51
Ort: Glava

Inlägg av tantanracing »

nu tror jag att jag äntligen har kommit på rätt lösning. hittade en sida på engelska som förklarade det hela. Eftersom det bara sitter ett stift under plattan till relät så vart jag förvirrad. men enligt instruktionerna så ska det bara sitta ett stift där, och därifrån ska det gå en kabel till tändspolens negativa terminal, vilket gör att relät endast får kontakt när motorn driver runt eller går. detta är bara för att man ville göra bilarna säkrare ifall man krockar. så om motorn inte går runt läcker inget bränsle ut ifall en spricka uppstår. Sedan om någon vill ha så får jag hem elschema på alla årsmodeller snart. det första som kommer är till 85:an.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

jag är intresserad av elscheman :) helst till 83:an!
Kul att du löste det!
tantanracing
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 13:51
Ort: Glava

Inlägg av tantanracing »

visst de kan jag fixa. är det över någon särskild komponent eller över hela bilen du vill ha?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag vill inte att forumet används som någon "spridare" av kopieringsskyddat material, så är det sådant det gäller så ber jag Er att inte föra sådana diskussioner här, även om det sker i all välmening.
tantanracing
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 13:51
Ort: Glava

Inlägg av tantanracing »

Nej det är absolut inte skyddat material. alltihopa kommer från generalagenten i Stockholm.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

tantanracing skrev:Nej det är absolut inte skyddat material. alltihopa kommer från generalagenten i Stockholm.
OK, men varför skulle inte det vara kopieringsskyddat?!?

Har du köpt det, eller fått det?
tantanracing
Inlägg: 7
Blev medlem: ons nov 07, 2007 13:51
Ort: Glava

Inlägg av tantanracing »

Fått.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Av någon på Audi? Som dessutom anser att det är grönt att sprida det vidare helt öppet utan godkännade från de på Audi?

Riktigt så brukar det inte fungera om jag säger så... :roll:
Användarvisningsbild
rallyjanne
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: fre nov 19, 2004 10:22

Inlägg av rallyjanne »

tantanracing skrev:nu tror jag att jag äntligen har kommit på rätt lösning. hittade en sida på engelska som förklarade det hela. Eftersom det bara sitter ett stift under plattan till relät så vart jag förvirrad. men enligt instruktionerna så ska det bara sitta ett stift där, och därifrån ska det gå en kabel till tändspolens negativa terminal, vilket gör att relät endast får kontakt när motorn driver runt eller går. detta är bara för att man ville göra bilarna säkrare ifall man krockar. så om motorn inte går runt läcker inget bränsle ut ifall en spricka uppstår. Sedan om någon vill ha så får jag hem elschema på alla årsmodeller snart. det första som kommer är till 85:an.
hejsan!
jo det är så att jag också har en gt 85:a bytt motor men några kablar har tydligen kommit fel iochmed den har stått för länge och så vill jag ha igång den,så snälla skulle du vilja skicka elschemat över hela bilen?
så vorre jag ytterst tacksam.
mvh jan
min mail adress: 54hansen@telia.com
Skriv svar