Hjälp med elbackspeglar.

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Hjälp med elbackspeglar.

Inlägg av Dajjmen »

Tjabba.

Var nyss och köpte elbackspeglar till Gtn. Men hade lite bråttom så jag fick kapa tre kablar som jag inte kom åt under instrumentbrädan. Kollade så gått jag kunde vart dom gick och vad jag förstår så är det följande:

Vit = Plus
Brun = Jord (för den satt fast i karossen)

Men så var det en kabel till som gick in bakom instrumenbrädan, och det var Röd/Blå. Är det någon som har en aning om vad den kan gå till?. Annars är alla sladdar kompletta.

Kan lägga uppm bilder om det skulle underlätta.

//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Röd/Blå ska vara matningen från säkringarna och brun är jord. Har kikat på några årsmodellers elscheman och det verkar som om de vita kablarna är till eluppvärmningen i speglarna. De går mellan speglarna (höger och vänster) och kommer ursprungligen från knappen till bakrutevärmaren.

Kopplar du bara in konstant matning på de vita kablarna så kommer du att ha de hetaste speglarna i stan :lol:
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:Röd/Blå ska vara matningen från säkringarna och brun är jord. Har kikat på några årsmodellers elscheman och det verkar som om de vita kablarna är till eluppvärmningen i speglarna. De går mellan speglarna (höger och vänster) och kommer ursprungligen från knappen till bakrutevärmaren.

Kopplar du bara in konstant matning på de vita kablarna så kommer du att ha de hetaste speglarna i stan :lol:
okej tackar. men hur ska jag gör med den röd/blåe?? kan jag skita i den eller hur kan jag koppla in den. Kommer den ursprungligen från + sen går till en säkring sen vidare till speglarna?
Bild
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Hitta en matning som är säkrad och häng på den där. T.ex. tändningen. Om du hänger den på en större säkring så får du sätta en extrasäkring på 8A(tror jag).
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

bruzze skrev:Hitta en matning som är säkrad och häng på den där. T.ex. tändningen. Om du hänger den på en större säkring så får du sätta en extrasäkring på 8A(tror jag).
Har den på tändningen samma för, dvs blå/röd?
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Som jag skrev så är det på den blå-röda kabeln du ska ha konstant 12V, den vita är ju för värmen som ska gå samtidigt som bakrutevärmaren.

Styrningen av speglarna är original alltid spänningssatta via någon säkring, men det är ju helt klart vettigare att ha de via tändningen.
Skriv svar