Tjuvström
Tjuvström
Hej. Det är så att mitt gamla batteri tog slut så jag köpte ett nytt 45 A. Men nu är det typ slut igen och jag har bara haft batteriet i några veckor. Om man ska felsöka om den drar tjuvström, hur går jag till väga då?
//Dajjmen
//Dajjmen
Kanon!
Lossa då minuspolen och mät i serie (multimeterns pluskabel på den lossade kabelskon och den andra kabeln på batteriets minuspol) och se om det går någon ström där. Ha dock inga vanliga förbrukare igång, för skulle det dra för mycket ström i detta läget så lyckas du med stor "chans" att elda upp mätinstrumentet. Är du inte van vid mätning så ta det extra försiktigt för du måste ställa in multimetern rätt.
Hursomhelst så skall det nu bara dra några mA, klockan drar lite ström. Har du dörrarna öppna så drar innerbelysningen en massa ström också, så stäng allt sådant. Om det visar sig att det drar 0.5A så blir ditt batteri HELT tomt på 90 timmar för att ta ett exempel, så drar det i närheten av de summorna eller mer så är det dags för nästa steg.
Mät fortfarande, ryck därefter säkring för säkring (sätt tillbaka de vartefter också) tills du hittar någon som påverkar strömförbrukningen så att den nästan går ner på noll. Då har du åtminstone kunnat få lite info om boven och kan felsöka vidare ytterligare, men det kan vi kanske ta senare. Ut och mät
Saker som brukar kunna vara bovar:
Innerbelysningen i skuffen eller i handskfacket lyser hela tiden.
Stereon knasar sig.
Larmet (om det finns något)
Lossa då minuspolen och mät i serie (multimeterns pluskabel på den lossade kabelskon och den andra kabeln på batteriets minuspol) och se om det går någon ström där. Ha dock inga vanliga förbrukare igång, för skulle det dra för mycket ström i detta läget så lyckas du med stor "chans" att elda upp mätinstrumentet. Är du inte van vid mätning så ta det extra försiktigt för du måste ställa in multimetern rätt.
Hursomhelst så skall det nu bara dra några mA, klockan drar lite ström. Har du dörrarna öppna så drar innerbelysningen en massa ström också, så stäng allt sådant. Om det visar sig att det drar 0.5A så blir ditt batteri HELT tomt på 90 timmar för att ta ett exempel, så drar det i närheten av de summorna eller mer så är det dags för nästa steg.
Mät fortfarande, ryck därefter säkring för säkring (sätt tillbaka de vartefter också) tills du hittar någon som påverkar strömförbrukningen så att den nästan går ner på noll. Då har du åtminstone kunnat få lite info om boven och kan felsöka vidare ytterligare, men det kan vi kanske ta senare. Ut och mät
Saker som brukar kunna vara bovar:
Innerbelysningen i skuffen eller i handskfacket lyser hela tiden.
Stereon knasar sig.
Larmet (om det finns något)
Tack detta hjälpte mig med.. Tantens Golf gti drar med ström någon stans ifrån.. Så nu vet jag med hur jag kan kolla vad det e som drar ström..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Mätte du hur många ampere batteriet har?!? Det går inte!!! Ditt instrument kommer att bli ett minne blott, vilket kanske har inträffat nu... Har du tur gick nog bara säkringen...Dajjmen skrev:Tack, ska ut och kolla detta imon. Dock testa jag mäta hur många ampere batteriet hade, men fick inte fram nått. Varför finn det 3 utag på multimeter?? är det när man ska mäta olika saker eller är det när man har en säkring i multimeter och en utan säkring?
//Dajjmen
Mät som jag skrev! Inget annat!
De vanliga anslutningarna är om man mäter spänning och annat bjäfs som motstånd m.m., den separata med ett A är för strömmätning.
haha oj, ne det gick inte, men testade instrumentet efter och då funka allt. så det ska nog vara lungt. ska ut och mäta imon.Edis skrev:Mätte du hur många ampere batteriet har?!? Det går inte!!! Ditt instrument kommer att bli ett minne blott, vilket kanske har inträffat nu... Har du tur gick nog bara säkringen...Dajjmen skrev:Tack, ska ut och kolla detta imon. Dock testa jag mäta hur många ampere batteriet hade, men fick inte fram nått. Varför finn det 3 utag på multimeter?? är det när man ska mäta olika saker eller är det när man har en säkring i multimeter och en utan säkring?
//Dajjmen
Mät som jag skrev! Inget annat!
De vanliga anslutningarna är om man mäter spänning och annat bjäfs som motstånd m.m., den separata med ett A är för strömmätning.
Jag använde den tekniken Edis berättade om på morsans passat för ett tag sen. Skillnaden var att jag drog reläer. Jag misstänkte att ett relä hade hängt sig. Problemet här var att det bara hände ibland. Jag hade bilen och vid ett tillfälle när jag hittade den utan ström i batteriet så jackade jag dit multisen på Ampéremätning. Den ska som sagt vara i serie med batteriet. Sen tjyvkopplade jag det tomma batteriet och såg att bilen drog 8A. Tändningen av och allt annat avstängt. Jag började rycka reläer och när jag tog tag i ett av dom så klickade det till och strömen sjönk till 5mA. Det var till förvärmningen till förgasaren och relät hängde sig ibland. En elektrisk värmare är egentligen ett lågohmigt motstånd som blir varmt när det rusar ström igenom. Jag plockade sönder relät och såg att det blivit en lite spets på kontaktytan av gnistbildningen. Den spetsen blev så varm att relät ibland brände fast. Sedan jag slipat ner spesen så kontaktorn blev plan så har hon inte haft ett enda urladdat batteri.
Lite grundläggande elkunskap.
Spänning mäter du parallellt med förbrukaren. Har du flera förbrukare i serie så fördelas batterispänningen på dessa. Är dom lika stora så får dom lika mycket spänning. Annars blir spänningsfallet störst över den med lägst resistans. Sätter du förbrukarna parallellt så får dom samma spänning (som alla lampor och prylar i en bil).
Resistans mäter du parallellt med en förbrukare. Den ska vara spänningslös och bortkopplad. Har du två lika stora resistanser i serie så fördubblas resistansen. Sätter du dom parallellt så halveras resistansen.
Ström mäter du i serie med batteri och förbrukare. Har du flera parallella förbrukare på ett batteri så drar var och en den ström som är en följd av batterispänning och dess resistans. Alla förbrukares resistans adderas till den totala.
En multimeters strömfunktion är bara en bygling genom en säkring. Om du sätter in den i en strömslinga bestående av ett batteri och en eller flera förbrukare så går den totala strömmen genom instrumentet. Instrumentet har nära 0 ohm i resistans. Det går inte att mäta direkt på ett batteri då i bästa fall bara säkringen går. Du provar i så fall batteriets ström genom en kortslutning. Ganska många ampere!
Ohms lag
U=IxR Spänning = Ström x Resistans
P=UxI Effekt = Spänning x Ström
Vi kan då räkna fram att en 100W extraljuslampa borde dra:
100W/14V = 7,14A
Resistansen på denna borde vara:
14V / 7,14A = ca 2ohm
Om du har tunna kablar och kasst relä och dålig jord som kanske i bästa fall bara har 0,5 ohms resistans så kommer kretsens resistans att bli:
0,5ohm + 2 ohm = 2,5 ohm
Strömmen i kretsen blir då:
14V / 2,5ohm = 5,6A
I kablarna och relät kommer det att försvinna:
5,6A x 0,5ohm =2,8V
Kvar till lampan blir då:
14V - 2,8V = 11,2V
Eftersom lampan hade ca 2ohms resistans så kommer den dra strömmen som vi sa när vi räknade ut kretsens ström:
11,2V / 2ohm = 5,8A
Lampan lyser då med effekten:
11,2V x 5,8A = 64,96Watt
M.a.o. det är bra att ha bra kablar, relän och jordning.
Lite grundläggande elkunskap.
Spänning mäter du parallellt med förbrukaren. Har du flera förbrukare i serie så fördelas batterispänningen på dessa. Är dom lika stora så får dom lika mycket spänning. Annars blir spänningsfallet störst över den med lägst resistans. Sätter du förbrukarna parallellt så får dom samma spänning (som alla lampor och prylar i en bil).
Resistans mäter du parallellt med en förbrukare. Den ska vara spänningslös och bortkopplad. Har du två lika stora resistanser i serie så fördubblas resistansen. Sätter du dom parallellt så halveras resistansen.
Ström mäter du i serie med batteri och förbrukare. Har du flera parallella förbrukare på ett batteri så drar var och en den ström som är en följd av batterispänning och dess resistans. Alla förbrukares resistans adderas till den totala.
En multimeters strömfunktion är bara en bygling genom en säkring. Om du sätter in den i en strömslinga bestående av ett batteri och en eller flera förbrukare så går den totala strömmen genom instrumentet. Instrumentet har nära 0 ohm i resistans. Det går inte att mäta direkt på ett batteri då i bästa fall bara säkringen går. Du provar i så fall batteriets ström genom en kortslutning. Ganska många ampere!
Ohms lag
U=IxR Spänning = Ström x Resistans
P=UxI Effekt = Spänning x Ström
Vi kan då räkna fram att en 100W extraljuslampa borde dra:
100W/14V = 7,14A
Resistansen på denna borde vara:
14V / 7,14A = ca 2ohm
Om du har tunna kablar och kasst relä och dålig jord som kanske i bästa fall bara har 0,5 ohms resistans så kommer kretsens resistans att bli:
0,5ohm + 2 ohm = 2,5 ohm
Strömmen i kretsen blir då:
14V / 2,5ohm = 5,6A
I kablarna och relät kommer det att försvinna:
5,6A x 0,5ohm =2,8V
Kvar till lampan blir då:
14V - 2,8V = 11,2V
Eftersom lampan hade ca 2ohms resistans så kommer den dra strömmen som vi sa när vi räknade ut kretsens ström:
11,2V / 2ohm = 5,8A
Lampan lyser då med effekten:
11,2V x 5,8A = 64,96Watt
M.a.o. det är bra att ha bra kablar, relän och jordning.
Det sista var ju rena Grekiskan för mig.. Men det bllir säkert bra..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Ja du verkar inte helt dum när det gällde sånt..
Men jag har funderat på o köpa en mulitmeter. Men jag vet inte om jag bara ska köpa en från biltema eller jag ska vänta ett tag o köpa en "riktig" när jag har mer pengar o rör mig med..
Men jag har funderat på o köpa en mulitmeter. Men jag vet inte om jag bara ska köpa en från biltema eller jag ska vänta ett tag o köpa en "riktig" när jag har mer pengar o rör mig med..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
För hemmabruk räcker biltemas gott. En enklare riktig Fluke kostar 2 - 3 tusen medans biltemas kostar upp till 500. Vilken vill du helst bränna???
Biltema har en som kan mäta varvtal, kamvinkel, temperatur m.m. för drygt 500 inklusive givare. Den verkar helt OK. 15-276 heter den.
Eftersom jag har hand om ca 1000 mätinstrument via jobbet så klarar jag mig men om jag skulle behöva köpa en för eget hobbybruk så skulle det bli biltemas.
Biltema har en som kan mäta varvtal, kamvinkel, temperatur m.m. för drygt 500 inklusive givare. Den verkar helt OK. 15-276 heter den.
Eftersom jag har hand om ca 1000 mätinstrument via jobbet så klarar jag mig men om jag skulle behöva köpa en för eget hobbybruk så skulle det bli biltemas.
ja då då får jag köra dit o fixa en sån.. Börjat bygga ljud så jag vill veta vilken OHM jag kopplar det i så jag inte bränner steget.. sen får jag ju kolla över hennes bil varför den drar ström..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
NipO:
Jag har kollat det, kan inte hitta nått som står och lyser.
Jag känner mig som världens sämsta mutimeter användare
Hur ska jag ställa in denna multimeter för att mäta i serrie mellan minus på batteriet och kabelskon??
EDIT: Jag testa nyss flytta den röda kablen till det övre hålet sen mätta på den röda 10A Likström, och då fick jag först fram 0.05 A sen gock det ner till 0,02 - 0,01 sen testa jag dra alla säkringar men det blev ingen skillnad. är det tänkt att när man mäter mellan minus och kabelskon att det ska vara 0,00??
//Dajjmen
Jag har kollat det, kan inte hitta nått som står och lyser.
Jag känner mig som världens sämsta mutimeter användare
Hur ska jag ställa in denna multimeter för att mäta i serrie mellan minus på batteriet och kabelskon??
EDIT: Jag testa nyss flytta den röda kablen till det övre hålet sen mätta på den röda 10A Likström, och då fick jag först fram 0.05 A sen gock det ner till 0,02 - 0,01 sen testa jag dra alla säkringar men det blev ingen skillnad. är det tänkt att när man mäter mellan minus och kabelskon att det ska vara 0,00??
//Dajjmen
Senast redigerad av 1 Dajjmen, redigerad totalt 0 gånger.
Okej.. jadu.. jag är ingen multimeter människa jag heller vill jag lova...
men prova ta bort säkring efter säkring. koppla in multimetern istället för säkringen. då ser du om det är något som tar ström. tror den då ska stå på 20V på den vänstra övre skalan där om jag inte minns helt fel..
Fel av mig, det ska vara på Ampere.. för det måste ju vara motståndet du ska mäta... ställ den på någon av dom 2 översta på Ampere skalan . den med det stora "A" på. det visste du säkerligen men ändå. ta så du får så få decimaler som möjligt, tycker jag personligen är bättre.
men prova ta bort säkring efter säkring. koppla in multimetern istället för säkringen. då ser du om det är något som tar ström. tror den då ska stå på 20V på den vänstra övre skalan där om jag inte minns helt fel..
Fel av mig, det ska vara på Ampere.. för det måste ju vara motståndet du ska mäta... ställ den på någon av dom 2 översta på Ampere skalan . den med det stora "A" på. det visste du säkerligen men ändå. ta så du får så få decimaler som möjligt, tycker jag personligen är bättre.
Audi GT Quattro -85
Börja med att ställa den på 10A och koppla in på den övre. Om du har problem med att den drar ur ett batteri unde en natt så borde den dra 0,5A och uppåt. Du kan du använda den skalan. Om du sedan ska mäta lägre ampérestyrkor så ställer du den på 200mA och kopplar in på den mellersta hålet.
Jag tror att det kan vara så i ditt fall att det ibland blir fel t.ex. för att ett relä hänger sig. Om den drar 0,01 så är det ingen större fara. Med lite chansning kan du testa att slå på tändningen och sedan stänga av den direkt. Då ska det bli hög ström och sedan ska det sjunka till 0 igen. FÖRSÖK INTE STARTA BILEN! Observera att d riskerar att bränna säkringen i instrumentet om du gör så som jag beskriver och jag tar inget ansvar för om du gör det. Jag gjorde så med morsans bil och det gick 8 ampere när jag drog igång tändningen. Sen när jag stängde av så drog den ca 0,01 tills en gång när den fortsatte att dra 8A. Då hittade jag felet.
Var försiktig när du mäter.
Jag tror att det kan vara så i ditt fall att det ibland blir fel t.ex. för att ett relä hänger sig. Om den drar 0,01 så är det ingen större fara. Med lite chansning kan du testa att slå på tändningen och sedan stänga av den direkt. Då ska det bli hög ström och sedan ska det sjunka till 0 igen. FÖRSÖK INTE STARTA BILEN! Observera att d riskerar att bränna säkringen i instrumentet om du gör så som jag beskriver och jag tar inget ansvar för om du gör det. Jag gjorde så med morsans bil och det gick 8 ampere när jag drog igång tändningen. Sen när jag stängde av så drog den ca 0,01 tills en gång när den fortsatte att dra 8A. Då hittade jag felet.
Var försiktig när du mäter.
Jobba inte du på en El-firma..Dajjmen skrev:
Jag känner mig som världens sämsta mutimeter användare
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922