Här kommer en liten elfråga att fundera på...

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Här kommer en liten elfråga att fundera på...

Inlägg av bruzze »

Jag skulle koppla in extraljus på en mitsubishi galant jag hade. När jag hade kopplat klart så visade det sig att det inte funkade något vidare. Jag hade kopplat som man normalt gör, d.v.s. reläet mellan helljuskabeln och jord. Så här blev det.

- Motor startad, automatiskt halvljus på: extraljusen av.
- Lysknappen på, halvljus på: extraljusen lyser. :shock:
- Lysknappen på, helljus på: extraljusen av :?

Det visade sig när jag mätte på helljuslampan att när automatiskt halvljus var på så hade helljuset 0V på båda polerna. Men när jag drog på ljusknappen så så steg det till 12 V på båda polerna på helljuslampan. Lampan lös inte men extraljusrelät drog när det fick 12 V. Varför dom kopplat så vet jag inte men det har kanske nått med det automatiska halvvjuset att göra. När jag sedan slog på helljuset så sjönk helljuskabeln till 0V. helljuslampan fick 12V från den kabel som på normala bilar är jord och den andra polen jordades. Lampan lös men mitt relä drog inte då det fick jord på båda stiften. Om jag bara hade flyttat jordkabeln till +12V så hade extraljusen lyst när bilen var av så det var inget alternativ.

Här är en tabell på hur det såg ut
H4-lampans kablar hade alltså:
- När bilen var avstängd
Halvljuskabel 0V
"Jord"-kabel 0V
Helljuskabel 0V
Extraljusen var då AV.

- När automatiskt halvljus var på
Halvljuskabel 12V
"Jord"-kabel 0V
Helljuskabel 0V
Extraljusen var då AV.

- När lysknappen var på och halvljus var på
Halvljuskabel 0V
"Jord"-kabel 12V
Helljuskabel 12V
Extraljusen var då PÅ. Dom skulle vart AV.

- När lysknappen var på och helljus var på
Halvljuskabel 12V
"Jord"-kabel 12V
Helljuskabel 0V
Extraljusen var då AV. Dom skulle vart PÅ.

Jag löste det till slut. Någon som kan gissa hur?
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

hade du satt något fel?
Tagit fel på helljuskabeln?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Nej allt satt som det ska. Problemet var elsystemets konstruktion. Jag mätte upp kablarna och reultatet ser du ovan.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

hm okej.. jadu då vet ja itne.. kan inte riktigt sätta mig in i situationen
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

jag försökte läsa allt, men kom halvvägs innan jag gav upp, snurrigt :oops: :roll:
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Vad tror du jag tycket när jag kopplade in det och så fort jag slog på halvljuset så lös extraljusen?!? :?
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

hehehe.. men om allt satt som de ska, då måste det ju varit fel på relät?
eller ljusknappen?
var de nå tjall me kabeln till helljusbrytaren?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Nja rätt och rätt. På normala bilar hade det varit rätt men inte på mitsubishi för där krävdes lite andra kopplingar. Så relät var rätt. Lysena funkade som dom skulle. Problemet var ju att i normala fall har ju alltid en lampa ena kabel fast till jord. Men inte i Mitsubishis fall. Med ljuset avstängt så var det 0V på båda polerna till helljuslampan. När jag slog på lyset på halvljus så steg spänningen till 12V på båda polerna på helljuslampan. Lampan lös inte helt som det skulle. Relät därimot som satt till ena polen fick 12V på ena polen och var jordad i andra polen så det drog och extraljusen tändes.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

jaha okejj, så du satte alltså jorden på relät på samma ställe då? alltså inte i karossen..
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hmmm, kopplade plus till relät på jordkabeln och minus på relät till helljuskabeln?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

dagg skrev:jaha okejj, så du satte alltså jorden på relät på samma ställe då? alltså inte i karossen..
Edis skrev:Hmmm, kopplade plus till relät på jordkabeln och minus på relät till helljuskabeln?
Just det. Eftersom jag ville att extraljusen skulle lysa när helljuslampan på så var jag tvungen att koppla reläet parallellt med lampan. Alltså inte relätets jord till chassit utan till lampans andra kabel. Den som är gemensam med hel och halvtråden i H4-lampan. Då kvittade det om det var 0 & 0V eller 12 & 12V. Reläet drog bara om det är 0 & 12V och då oavsett vilket håll det var för reläer är ju bipolära.
Skriv svar