Elfel, tomgångsmotor samt ljusreglage
Elfel, tomgångsmotor samt ljusreglage
har 2 elfel kvar i den svarta som jag ej lyckats lösa.
1: tomgångsmotorn startar ej.
slår man på tändningen klickar det bara till i den. har testat att lånat motorn från den röda och det ger inget resultat.Även satt i motorn från den svarta till den röda och där funkar motorn så själva motorn funkar. provat att lånat relät som står vdo på från den röda till den svarta och tvärtom utan resultat.
har även jämförmätt med den röda men tycker att alla spänningar finns där i den svarta som det finns i den röda.
kollat med om det är kabelbrott fram till tomgångsmotorn och det var det inte.
byte till och med hela säkrings centralen utan någon skillnad.
någon som har någon idè?
problem 2
har man tändning på och ställer strömställaren i läge 1 och slår på dimmljusen fram och bak fungerar allt. men ställer man den till läge 2 slocknar dimmljuset fram och bak.
testat att bytt strömställaren till lyset utan resultat.
mvh micke
//Bytte till en tydligare rubrik /Edis
1: tomgångsmotorn startar ej.
slår man på tändningen klickar det bara till i den. har testat att lånat motorn från den röda och det ger inget resultat.Även satt i motorn från den svarta till den röda och där funkar motorn så själva motorn funkar. provat att lånat relät som står vdo på från den röda till den svarta och tvärtom utan resultat.
har även jämförmätt med den röda men tycker att alla spänningar finns där i den svarta som det finns i den röda.
kollat med om det är kabelbrott fram till tomgångsmotorn och det var det inte.
byte till och med hela säkrings centralen utan någon skillnad.
någon som har någon idè?
problem 2
har man tändning på och ställer strömställaren i läge 1 och slår på dimmljusen fram och bak fungerar allt. men ställer man den till läge 2 slocknar dimmljuset fram och bak.
testat att bytt strömställaren till lyset utan resultat.
mvh micke
//Bytte till en tydligare rubrik /Edis
- coupesudden
- GT-fanatiker
- Inlägg: 255
- Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
- Ort: sunne
Kolla också tempgivaren vid kylslangsanslutning till toppen. Jag tror att den ska ha med regleringen att göra. Den här har du kanske läst: http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1315
Vad gäller dimljusen är det helt i sin ordning. Jag har dock kopplat om mina på något sätt som jag inte riktigt kommer ihåg. Dimljusknappen väljer om jag vill ha automatiskt dim- eller halvljus. Dimljusen går också alltid när jag tänder helljuset.
Vad gäller dimljusen är det helt i sin ordning. Jag har dock kopplat om mina på något sätt som jag inte riktigt kommer ihåg. Dimljusknappen väljer om jag vill ha automatiskt dim- eller halvljus. Dimljusen går också alltid när jag tänder helljuset.
- coupesudden
- GT-fanatiker
- Inlägg: 255
- Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
- Ort: sunne
Att de inte sitter i rätt läge är nog vanligast:gt_87 skrev:ok ska kolla det sen när man kommer hem. är det så att dom blir oxid på eller vad brukar det bli för fel?
mvh micke
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1414
Tomgångsbrytaren kan du kolla med en multis.
Det ska vara den övre givaren. Jag ska kolla för jag har några bilder ur en bok med felsökning som jag kan skicka. Jag ska ta ett race med min när jag får hem den för den får för sig att puttra på 400 varv ibland. Med andra ord är min tomgångsstatus nu fungerar ej.
Det ska vara den övre givaren. Jag ska kolla för jag har några bilder ur en bok med felsökning som jag kan skicka. Jag ska ta ett race med min när jag får hem den för den får för sig att puttra på 400 varv ibland. Med andra ord är min tomgångsstatus nu fungerar ej.
nu har jag kollat kontakterna nere vid oljetrycks kontakten. dom va oxid på.
slipade dem rent.
kollade givaren vid vattnet på toppen. såg bra ut.
hade loss spjällhuset och mäte med multimeter där.
finns 3 stift ohm meter man dom 2 ytre stiften utfrån spjällhuset är det kontakt eller 0,4 ohm. öppnar man spjällhuset bryts kontakten. men blir kontakt med mittstiftet och det 3:de stiftet som sitter närmast spjällhuset. trots alla dessa försök är tomgången den samma.
ligger runt 400 varv låter ma bilen vara så stannar den av sej själft tillslut.
slipade dem rent.
kollade givaren vid vattnet på toppen. såg bra ut.
hade loss spjällhuset och mäte med multimeter där.
finns 3 stift ohm meter man dom 2 ytre stiften utfrån spjällhuset är det kontakt eller 0,4 ohm. öppnar man spjällhuset bryts kontakten. men blir kontakt med mittstiftet och det 3:de stiftet som sitter närmast spjällhuset. trots alla dessa försök är tomgången den samma.
ligger runt 400 varv låter ma bilen vara så stannar den av sej själft tillslut.
har kollat lite ikväll och upptäckte att det sitter en givare på gaveln av motorn mot batteriet.
En kontakt som är brun med en grön och en röd kabel den gröna var av och meter man den så går den upp till en av kablarna som går in till den blå kontakten på insuget kallstarten tror jag.
Har även hittat att kablarna som går till fördelaren ( 3 kablar) kontakten sitter brevid födelarlocket.
Där har 2 kablar varit av så där har dom skarvat och det var ganska mycket oxid där.
vet ej om dessa saker kan ha med tomgånsproblemet att göra.
skall få hem löd skarvar imorgon så ska testa att lappa ihop allt.
En kontakt som är brun med en grön och en röd kabel den gröna var av och meter man den så går den upp till en av kablarna som går in till den blå kontakten på insuget kallstarten tror jag.
Har även hittat att kablarna som går till fördelaren ( 3 kablar) kontakten sitter brevid födelarlocket.
Där har 2 kablar varit av så där har dom skarvat och det var ganska mycket oxid där.
vet ej om dessa saker kan ha med tomgånsproblemet att göra.
skall få hem löd skarvar imorgon så ska testa att lappa ihop allt.
Kanon! Jag är mycket spänd på att höra resultatet. Har som sagt samma fel på min. Problemet med att det bara är fel ibland... Jag har inte hittat några trasiga kabler. Har du det så är det ju kanon! Det kan ju mycket väl vara det som strular. Min "Skorven" har också felaktig reglering. Den har uppställd grundtomgång istället Det är ju samma system som styr tomgång, kallstart och motorbroms om jag fattat det rätt.
har nu lappat ihop kablarna som varit dåliga. använde mej av skarvhylsor med en lödtenn ring i. värmer man dom funkar hylsan som krympslang och lödtennet smälter.
riktigt smart.
funkar bäst med varmlufts pistol. jag använde mej av lödstationen funkar det med.
hylsan
2 kablar och hylsan på plats (ej värmd)
kablarna till fördelaren fixade
trots alla dessa operationer så fungerar ej tomgångsmotorn ännu .
Någon som vet hur hög spänning tomgångs motorn ska ha?
riktigt smart.
funkar bäst med varmlufts pistol. jag använde mej av lödstationen funkar det med.
hylsan
2 kablar och hylsan på plats (ej värmd)
kablarna till fördelaren fixade
trots alla dessa operationer så fungerar ej tomgångsmotorn ännu .
Någon som vet hur hög spänning tomgångs motorn ska ha?
Skönt att höra. Jag var och starta upp min idag och som vanligt så funkade inte tomgången. Jag kollade och ryckte i alla kablar och inget var av. Till slut så hoppade den igång. Det får nog bli en rejäl översyn när jag hämtar hem den. Det ska ju bli en del skruvande i vår. Det är lite jobbigt att man måste starta om varje gång för att se om det funkar. Vart var ditt kabelbrott?
När jag startar min så går tomgången upp till ca 1300 för att sen sjunka till ca 1100 och sen till 800. Alla givare och sånt som är kopplat till regleringen behövs ju inte till att få tomgången på 800. Det räcker ju med att kolla varvet och justera tomgångsmotorn upp eller ner. Nu styr ju det reläet mer saker så som kallstart och motorbroms. Till det behövs ju lite mera prylar och om någon del fallerar verkar hela alltet lägga av. Därför kan en tempgivare vara det som gör att det inte funkar tyvärr.
När jag startar min så går tomgången upp till ca 1300 för att sen sjunka till ca 1100 och sen till 800. Alla givare och sånt som är kopplat till regleringen behövs ju inte till att få tomgången på 800. Det räcker ju med att kolla varvet och justera tomgångsmotorn upp eller ner. Nu styr ju det reläet mer saker så som kallstart och motorbroms. Till det behövs ju lite mera prylar och om någon del fallerar verkar hela alltet lägga av. Därför kan en tempgivare vara det som gör att det inte funkar tyvärr.