Elfel, tomgångsmotor samt ljusreglage

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Elfel, tomgångsmotor samt ljusreglage

Inlägg av gt_87 »

har 2 elfel kvar i den svarta som jag ej lyckats lösa.

1: tomgångsmotorn startar ej.
slår man på tändningen klickar det bara till i den. har testat att lånat motorn från den röda och det ger inget resultat.Även satt i motorn från den svarta till den röda och där funkar motorn så själva motorn funkar. provat att lånat relät som står vdo på från den röda till den svarta och tvärtom utan resultat.
har även jämförmätt med den röda men tycker att alla spänningar finns där i den svarta som det finns i den röda.
kollat med om det är kabelbrott fram till tomgångsmotorn och det var det inte.
byte till och med hela säkrings centralen utan någon skillnad.
någon som har någon idè?

problem 2

har man tändning på och ställer strömställaren i läge 1 och slår på dimmljusen fram och bak fungerar allt. men ställer man den till läge 2 slocknar dimmljuset fram och bak.
testat att bytt strömställaren till lyset utan resultat.

mvh micke

//Bytte till en tydligare rubrik /Edis
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

ang tomgångsmotorn så kan du ju kolla så microbrytarna på spjällhuset fungerar som de ska

// mvh janne sundin
Användarvisningsbild
Cerwinski
GT-fanatiker
Inlägg: 395
Blev medlem: ons jan 02, 2008 23:40

Inlägg av Cerwinski »

Problem 2 är väl alldeles i sin ordning då du försöker slå på en olaglig kombination av lysen?

Dimljus tillsammans med P-ljus = OK (vid sådana förhållanden)
Dimljus tillsammans med halvljus = Olagligt

Är bilen svensksåld så är det alltså inte en bug, det är en option!
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Kolla också tempgivaren vid kylslangsanslutning till toppen. Jag tror att den ska ha med regleringen att göra. Den här har du kanske läst: http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1315

Vad gäller dimljusen är det helt i sin ordning. Jag har dock kopplat om mina på något sätt som jag inte riktigt kommer ihåg. Dimljusknappen väljer om jag vill ha automatiskt dim- eller halvljus. Dimljusen går också alltid när jag tänder helljuset.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

Vart sitter microbrytarna där då?

ok måste vara omkopplat på mina andra 3 gt bilar då.
för dimmljusen funkar även i läge 2 på dom andra 3.
ett problem löst skönt.

vilken av givarna? finns väl 2 där?

mvh micke
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

brytaren för tomgång sitter på undersidan av spjällhuset om jag inte missminner mig

//mvh janne sundin
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

ok ska kolla det sen när man kommer hem. är det så att dom blir oxid på eller vad brukar det bli för fel?

mvh micke
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

gt_87 skrev:ok ska kolla det sen när man kommer hem. är det så att dom blir oxid på eller vad brukar det bli för fel?

mvh micke
Att de inte sitter i rätt läge är nog vanligast:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1414
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Tomgångsbrytaren kan du kolla med en multis.

Det ska vara den övre givaren. Jag ska kolla för jag har några bilder ur en bok med felsökning som jag kan skicka. Jag ska ta ett race med min när jag får hem den för den får för sig att puttra på 400 varv ibland. Med andra ord är min tomgångsstatus nu fungerar ej.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

nu har jag kollat kontakterna nere vid oljetrycks kontakten. dom va oxid på.
slipade dem rent.
kollade givaren vid vattnet på toppen. såg bra ut.
hade loss spjällhuset och mäte med multimeter där.
finns 3 stift ohm meter man dom 2 ytre stiften utfrån spjällhuset är det kontakt eller 0,4 ohm. öppnar man spjällhuset bryts kontakten. men blir kontakt med mittstiftet och det 3:de stiftet som sitter närmast spjällhuset. trots alla dessa försök är tomgången den samma.
ligger runt 400 varv låter ma bilen vara så stannar den av sej själft tillslut. ::
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

har kollat lite ikväll och upptäckte att det sitter en givare på gaveln av motorn mot batteriet.

En kontakt som är brun med en grön och en röd kabel den gröna var av och meter man den så går den upp till en av kablarna som går in till den blå kontakten på insuget kallstarten tror jag.

Har även hittat att kablarna som går till fördelaren ( 3 kablar) kontakten sitter brevid födelarlocket.
Där har 2 kablar varit av så där har dom skarvat och det var ganska mycket oxid där.
vet ej om dessa saker kan ha med tomgånsproblemet att göra.
skall få hem löd skarvar imorgon så ska testa att lappa ihop allt.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Är det termotidgivaren som du menar?
Som sitter i toppen nära batteriet?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

ja tror det. den sitter på gaveln på toppen nära batteriet
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Kanon! Jag är mycket spänd på att höra resultatet. Har som sagt samma fel på min. Problemet med att det bara är fel ibland... Jag har inte hittat några trasiga kabler. Har du det så är det ju kanon! Det kan ju mycket väl vara det som strular. Min "Skorven" har också felaktig reglering. Den har uppställd grundtomgång istället Det är ju samma system som styr tomgång, kallstart och motorbroms om jag fattat det rätt.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Termotidgivaren är en dyr rackare.
Jag tror att den mäter temperaturen på kylarvattnet och skickar sedan signal till kallstart angående om motorn är kall eller varm.
Jag är osäker på om den skickar signal även till tomgångsstabilisatorn.
Någon annan som vet mer om detta kanske?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

har nu lappat ihop kablarna som varit dåliga. använde mej av skarvhylsor med en lödtenn ring i. värmer man dom funkar hylsan som krympslang och lödtennet smälter.
riktigt smart.
funkar bäst med varmlufts pistol. jag använde mej av lödstationen funkar det med.

hylsan
Bild

2 kablar och hylsan på plats (ej värmd)


Bild

kablarna till fördelaren fixade
Bild

trots alla dessa operationer så fungerar ej tomgångsmotorn ännu :evil: .

Någon som vet hur hög spänning tomgångs motorn ska ha?
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Du får nog tyvärr försöka leta efter fler kapade kablar först.

Vad säger den tidigare ägaren om att kablarna är kapade?
Det borde ju finnas en anledning till att de är kapade.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

gt_87 skrev:Någon som vet hur hög spänning tomgångs motorn ska ha?
Jag drog slusatsen: 0-12V beroende på hur mycket den ska öppna. Starta bilen och ge den 12V så ska motorn varva upp.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

nu fungerar tomgångsmotorn!! underbart.. var avbrott i sladden som går till givaren som sitter vid toppen där vattnet går till kylaren. men nu vandrar tomgången upp och ner istället. vet inte heller om allt är rätt justerat på motorn heller kan vara det som spökar kanske
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Skönt att höra. Jag var och starta upp min idag och som vanligt så funkade inte tomgången. Jag kollade och ryckte i alla kablar och inget var av. Till slut så hoppade den igång. Det får nog bli en rejäl översyn när jag hämtar hem den. Det ska ju bli en del skruvande i vår. Det är lite jobbigt att man måste starta om varje gång för att se om det funkar. Vart var ditt kabelbrott?

När jag startar min så går tomgången upp till ca 1300 för att sen sjunka till ca 1100 och sen till 800. Alla givare och sånt som är kopplat till regleringen behövs ju inte till att få tomgången på 800. Det räcker ju med att kolla varvet och justera tomgångsmotorn upp eller ner. Nu styr ju det reläet mer saker så som kallstart och motorbroms. Till det behövs ju lite mera prylar och om någon del fallerar verkar hela alltet lägga av. Därför kan en tempgivare vara det som gör att det inte funkar tyvärr.
Skriv svar