Problem med fläkten

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Problem med fläkten

Inlägg av Gt Mackan »

Kom ner i mitt garage ikväll och där står elfläkten som kyler motorn och går helt plötsligt. Tog bort batterikabeln och satte tillbaka den igen. Då blev det tyst. Men så fort jag startar bilen nu så går fläkten igång med en gång. Nått snille som vet vad det kan va för fel. VORE VERKLIGEN TACKSAM FÖR SVAR
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Tempgivaren som sitter i nederkanten på kylaren?
När den pajar så har jag för mig att den fastnar i "öppet läge" d.v.s. att fläkten går hela tiden.
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Gt Mackan »

Har nu granskat problemet, lite nogrannare. Hade av batteri polen i natt, tänkte att jag skulle köra en sväng och se hur det betedde sig. Startar bilen allt som vanligt. Åker en sväng inget konstigt stannar tankar gjorde ärenden osv allt funkade. Åkte hem ställde bilen i garaget, fläkten gick efter någon minut en stund stannnade. Tänkte å fan nu är allt ok igen helt plötsligt. Efter ett par timmar går jag ner i garaget ingen fläkt som går. Men sen efter drygt tre timmar hör jag att den gått igång igen och går. Får dra ur batteri poolen igen och är tillbaka på ruta ett. Provade att starta bilen utan sladden till tempgivaren i och det verkade funka. Så nu undrar jag om det kan va den eller något relä som hänger sig.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jag tror att det sitter ett relä. Relä är en färskvara. När fläkten går av sig själv nästa gång så prova att dunka till på reläboxen. Stannar fläkten då så klibbar ditt relä. Nått jag inte fattar är att fläkten hoppar igång av sig själv efter flera timmar. Det tyder mera på att det är givaren som fått spelet eller nått annat som ger spänning till fläkt eller relä om det finns ett.
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Gt Mackan »

Ok, tack för tipset. En liten fråga är ju var det reläet sitter som styr fläkten. Om det sitter i säkringsboxen eller nån annan stans. Tycker sj att det är mkt märkligt att all funkar när man använder bilen
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Ja det kan tyckas märkligt men om jag inte har helt fel så har fläkten olika inkopplingstemperaturer beroende på om bilen är igång eller ej. Eller så stängs den av när man drar på tändningen. Det har jag märkt om jag drar på tändningen när fläkten är på för då stannar den. Det schemat jag har här är helsnurrigt och verkar inte stämma. Ibland ska bara linjerna korsa varandra men av misstag så förbinds dom. På ett annat så är det klockrent. Fläkten går på relä 2 som drar när termokontakten ansluter.

Relä nummer 2 i reläboxen i motorutrymmet kan du kolla på. Knacka till på det med en mejsel när fläkten okynneskör.
Skriv svar