Något suger krämen ur batteriet.

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Något suger krämen ur batteriet.

Inlägg av Jojjan »

Antingen håller batteriet på att tröttna på livet eller så är det något i bilen som suger krämen ur batteriet. Har laddat upp det två gånger nu på två veckor.
En sak som är ganska misstänkt är att regnummerbelysningen strular. Den ena sidan är lite glapp och den andra belysningen blir ganska varm efter ett tag. Kan det vara så att problemet ligger här? Kan en avstängd regnummerbelysning dra ur batteriet på en veckas stående bil genom någon slags kortslutning?
Eller vad är era teorier?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Re: Något suger krämen ur batteriet.

Inlägg av bruzze »

Jojjan skrev:Kan en avstängd regnummerbelysning dra ur batteriet på en veckas stående bil genom någon slags kortslutning?
Eller vad är era teorier?
Nej en avstängd kan inte göra det. Har du en multimeter med Ampéremätning så kan du kolla hur mycket batteriet drar i viloläge. Drar den för mycket så är det bara att rycka säkringar för att se vart det sjunker. Det kan vara så att batteriet slut för då självurladdar dom ganska fort.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Jo en misstanke är ju att batteriet är på väg att dö.
Hur mycket drar batteriet i viloläge normalt?
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Vet inte på rak arm men jag har för mig att det rör sig om runt 50mA i viloläge.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Bilen startade utan problem idag och jag har gjort rent kontakterna på skyltbelysningen. (ingen "överhettning" nu)
Skyltbelysningen på GT:n är ju inte precis Audis bästa uppfinning.

Är det någon som har ett bra förslag på hur man tar bort själva lampsockeln från kontakterna utan att dra sönder kablarna?
Jag har ett litet glapp i höger skyltlampa som jag måste fixa.

Är det bara att mäta med multimeter från + till - på batteriet för att få veta viloläget?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jojjan skrev:Är det bara att mäta med multimeter från + till - på batteriet för att få veta viloläget?
NEJ FÖR FASIKEN :shock:
Då eldar du upp ditt instrument!!

Du får lossa en pol och mäta i serie, så blir det bättre (dvs lossa minuspolen och sätt instrumentets pluskabel på denna, sätt sedan instrumentets minuskabel på minus på batteriet). Se dock till så att det inte går för höga strömmar, för då kommer du med stor sannolikhet att knäcka säkringen i instrumentet.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Nej. Amperemätaren är en kortsluten krets i multimetern. Om du mäter så så bränner du i bästa fall bara säkringen i multisen. Du ska koppla sladdarna till jord och ADC-uttaget på multin. Den bör vara sån att den klarar 10A. Sen lossar du + på batteriet och kopplar in den imellan så att den hamnar i serie med resten av bilen. Låt tändningen vara av och inga lampor eller stereo igång så ser du viloströmmen. Testa att t.ex. öppna en dörr så ser du hur strömmen ökar.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Tur att jag frågade innan :wink:
Nej det här med el är jag inte så bra på så jag hade planerat att be min bror om hjälp.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

du har inte kollat om det kan vara skuffbelysningen som lyser hela tiden? hade det problemet med en av mina bilar/micke
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Jag tror inte att min GT har en skyffbelysning.
Jag ska kolla, men om det finns så har den aldrig fungerat så länge jag har haft bilen.
Skriv svar