Något suger krämen ur batteriet.
Något suger krämen ur batteriet.
Antingen håller batteriet på att tröttna på livet eller så är det något i bilen som suger krämen ur batteriet. Har laddat upp det två gånger nu på två veckor.
En sak som är ganska misstänkt är att regnummerbelysningen strular. Den ena sidan är lite glapp och den andra belysningen blir ganska varm efter ett tag. Kan det vara så att problemet ligger här? Kan en avstängd regnummerbelysning dra ur batteriet på en veckas stående bil genom någon slags kortslutning?
Eller vad är era teorier?
En sak som är ganska misstänkt är att regnummerbelysningen strular. Den ena sidan är lite glapp och den andra belysningen blir ganska varm efter ett tag. Kan det vara så att problemet ligger här? Kan en avstängd regnummerbelysning dra ur batteriet på en veckas stående bil genom någon slags kortslutning?
Eller vad är era teorier?
Re: Något suger krämen ur batteriet.
Nej en avstängd kan inte göra det. Har du en multimeter med Ampéremätning så kan du kolla hur mycket batteriet drar i viloläge. Drar den för mycket så är det bara att rycka säkringar för att se vart det sjunker. Det kan vara så att batteriet slut för då självurladdar dom ganska fort.Jojjan skrev:Kan en avstängd regnummerbelysning dra ur batteriet på en veckas stående bil genom någon slags kortslutning?
Eller vad är era teorier?
Bilen startade utan problem idag och jag har gjort rent kontakterna på skyltbelysningen. (ingen "överhettning" nu)
Skyltbelysningen på GT:n är ju inte precis Audis bästa uppfinning.
Är det någon som har ett bra förslag på hur man tar bort själva lampsockeln från kontakterna utan att dra sönder kablarna?
Jag har ett litet glapp i höger skyltlampa som jag måste fixa.
Är det bara att mäta med multimeter från + till - på batteriet för att få veta viloläget?
Skyltbelysningen på GT:n är ju inte precis Audis bästa uppfinning.
Är det någon som har ett bra förslag på hur man tar bort själva lampsockeln från kontakterna utan att dra sönder kablarna?
Jag har ett litet glapp i höger skyltlampa som jag måste fixa.
Är det bara att mäta med multimeter från + till - på batteriet för att få veta viloläget?
NEJ FÖR FASIKENJojjan skrev:Är det bara att mäta med multimeter från + till - på batteriet för att få veta viloläget?
Då eldar du upp ditt instrument!!
Du får lossa en pol och mäta i serie, så blir det bättre (dvs lossa minuspolen och sätt instrumentets pluskabel på denna, sätt sedan instrumentets minuskabel på minus på batteriet). Se dock till så att det inte går för höga strömmar, för då kommer du med stor sannolikhet att knäcka säkringen i instrumentet.
Nej. Amperemätaren är en kortsluten krets i multimetern. Om du mäter så så bränner du i bästa fall bara säkringen i multisen. Du ska koppla sladdarna till jord och ADC-uttaget på multin. Den bör vara sån att den klarar 10A. Sen lossar du + på batteriet och kopplar in den imellan så att den hamnar i serie med resten av bilen. Låt tändningen vara av och inga lampor eller stereo igång så ser du viloströmmen. Testa att t.ex. öppna en dörr så ser du hur strömmen ökar.