Sida 1 av 1

pulserande batteri lampa

Postat: tor nov 20, 2008 19:10
av Gizmo
Mossan har en Audi 80 (87-91) Den har en pulserande batterilampa i instrumentpanelen. Den tänds o släcks inte utan den pulerar sakta.
Det började efter att jag körde igenom en vatten pöl.

Vet inte om det kan vara kolen som kan börja ta slut. Men tänkte mäta om den laddar.
Man ska ha bilen igång o dra av - polen o mäta mellan - polen o - kablen. Eller???

Postat: tor nov 20, 2008 19:27
av Edis
NEJ, lossa INTE kabeln under drift, eller få för Er att mäta strömmen i serie. Försöker du starta bilen genom instrumentet så blir det en hög smält plast... Typ :lol:

Mät spänningen över batteriet. En frisk generator ska ge över 13.5V när den laddar. Generatorn laddar ju inte hela tiden, utan slår av och till en hel del så spänningen ska variera en del. Mät även spänningen när bilen är avstängd, då bör det ligga på över 12V iallafall.

Det är inte så att generatorremmen slirade efter att den blev blöt? Kan ju även ha kommit in vatten i generatorn som inte var så lämpligt kanske.

Vet inte hur det ser ut på dessa generatorer, men ofta kan man byta kolen vilket borde vara dags för på en bil som har så många år på nacken. Det är ju mekaniska delar som slits och man måste byta de ibland.

Postat: tor nov 20, 2008 19:36
av Gizmo
Så man ska sätta instrumentet över polerna.???

Jag har ju ändå kört en bit med den utan att den dog. så den måste ju ladda litta ändå.
Kanske kan vara tort till i morgon.. få kolla mer då.

Postat: tor nov 20, 2008 19:55
av Edis
Japp, spänning mäter man genom att sätta instrumentet på Volt (likspänning, inte växelspänning) och den röda kabeln på pluspolen och den svarta på minuspolen, du ska INTE välja att mäta ström (A) för då går det rejält åt pipan.

Jag har ett gyllene råd när det gäller mätinstrument annars, och det är att man ska undvika att använda ett sådant om man är det minsta osäker. Då är det bättre att få hjälp av någon att mäta istället. *yes*

Postat: tor nov 20, 2008 19:57
av Gizmo
jepp med då vet jag. Därför jag fråga här inne med.. Men OM det skulle paja så var det typ 150 kr på Feltema..

Postat: fre nov 21, 2008 19:07
av Gizmo
Körde en runda idag o handla saker. O precis när jag kom hem dog bilen. Allt var dött, så jag kolla batteriet o där var 6V. Fått byttat kol i generatorn. Sen kom en polare o hjälpte mig o Starta den. Stod med startkablar ett tag o sen när jag tog av dem så var den igång i ca 30 sec. Starta den igen o tog bort kablarna o den dog direkt.
Kan det hjälpa o bytta batteri?? Om det nu har blivit dåligt när det har börjat snöa o blivit kallt.

Eller vade kan det vara.????

Postat: fre nov 21, 2008 21:44
av Edis
Jo, det kan definitivt vara batteriet, testa att låna ett annat och se om bilen fungerar då.

Ju kallare det är ute, desto sämre fungerar ett dåligt batteri skulle man kunna säga. Har det varit lite dåligt tidigare, dåligt laddat osv, så kan de knäckas eller frysa sönder. Har du kollat om det är batterivatten i alla celler?

Fast är det bara 6V så skulle jag gissa på att det är HELT slut...

Postat: lör nov 22, 2008 20:33
av Gizmo
Det var visst inte batteriet.. Var o köpte ett nytt batteri o satte i det o starta bilen. Kolla om den ladda o den låg på 11,7 o gick neråt sen efter ett tag så börja den blinka igen. Så jag stängde av den igen.
Så jag får väl bytta rem imorgon med. Se om det kan vara den.

Men jag tänkte extra jorda med start kablar. Sen den store bulten på generatorn e väl kopplad till batteriets +. Så kan man sätta en kabel från den till + på batteriet?? Kanske e en dålig kabel någon stans...

Postat: lör nov 22, 2008 21:40
av Edis
Snurrar generatorn kan det inte vara remmen. Verkar ju inte som den laddar överhuvudtaget... När Ni bytte kolen, bytte man bara dem eller laddningsrelät också?
Hur såg kolen ut?

Eftersom bilen startar så verkar ju motorn vara jordad, men visst, kolla över kablaget, var dock försiktig om du ska dra kablar i motorrummet till pluspolen på batteriet... Enklare svets kan man knappt bygga :roll: :lol:

Jag hade inte bytt en massa olika delar utan mer logisk felsökning, det kan lätt bli mycket dyrare än om man hade kört till en verkstad direkt.

Postat: lör nov 22, 2008 21:55
av Gizmo
Jag köpte en (Laddningsregulator för Bosch system 14V Huco). på mekonomen.
Den gammle såg riktit dålig ut.
Jo jag tycker med att den ska vara jordad. Men det kan väl inte skada o göra så. Händer det ngt medd laddningen när man satt fast kablarna så kan man börja kolla på kablaget.