Rotor och fördelare???

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

Rotor och fördelare???

Inlägg av Emil90q20v »

Hejsan!

Fasen vad man blev chockad när jag kollade pris på Audi ang fördelarlock samt rotor ..
Mitt lock ser annat än fint ut , men Audi skulle ha typ 400:- för locket - rabatt och typ 350:- för rotorn - rabatt...

Usch...

Det är en HY motor , vilka passar inte ??

Och vilken kvalisort kör ni andra med??

Tänkte ta och byta då kanske den tänder bättre på 1ans cyl...

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Det lät väldigt dyrt.

Det är väl BERU som gör grejerna.
Har för mig att rotorn finns i minst två olika modeller, varav en rundare modell med varvstopp.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Flyttade tråden till en annan del av forumet.

Dessa priser var det när jag köpte delar sist:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=488
Har blivit lite dyrare nu då...

Rotorn är väldigt dyr eftersom den har inbyggt övervarvningsskydd, tror att det finns en billigare utan det. Jag köpte en ny piratrotor på Tradera för typ 50 spänn för att ha i reserv, men jag har inte testat den, den har inget varvskydd på sig iallafall.

Jag kör med dyra originalprylar, det är ju inte så ofta man behöver byta dem. Har inte testat piratdelar...
Användarvisningsbild
Emil90q20v
GT-fanatiker
Inlägg: 337
Blev medlem: tor jun 28, 2007 22:33
Ort: Halmstad

är nog så..

Inlägg av Emil90q20v »

Kollade på De stora kedjornas sidor...
Det borde vara den med varvstopp som var så dyr..

Får köpa en utan och ett lock ..

Återkommer i ämnet..

Mvh Emil
90 quattro -85
90 quattro 20v -89
gt 5E -84
Gt -87
80 5e -83
coupe quattro 20v -90
Coupe quattro 20v -91
Audi 90 20v -89
Audi 80 2.8 -92
Audi A6 avant Tdi S-line 05
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Kollade priserna på Mekonomen till min 85:a.

Rotor nr 1 -86 = 69kr
Rotor nr 2 87- = 91kr
Sedan ska det finnas en till med varvstoppet. Har testat den men eftersom jag inte varvar över det normala så behövs den inte. Den är dyr dessutom.

Fördelarlock = 251kr.

Jag tror att även Mekonomen kör med originaldelarna.
Har bara sett BERU grejer till denna bil.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Oj det var dyrt, jag kör med Biltemas. Funkar hur bra som helst. Har inte dratt bilen till varv stopp så vet inte om den har det men tror ej det för det priset.

EDIT. Kom på ett jag köpte min fördelare på Mekonomen och rotorn på biltema. Biltema hade inte fördelarlock.
Senast redigerad av 1 Dajjmen, redigerad totalt 0 gånger.
Bild
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Rotorn med varvtalsstoppet är rund.
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

jag köpte mitt på mekonomen också, inga bekymmer med dom :)
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Mekonomen har Beru grejjer och det är väll samma som audi har fast mekonomen är mycket billigare, så det är klart det bästa för pengarna ;)
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

Jojjan skrev:Kollade priserna på Mekonomen till min 85:a.

Rotor nr 1 -86 = 69kr
Rotor nr 2 87- = 91kr
Sedan ska det finnas en till med varvstoppet. Har testat den men eftersom jag inte varvar över det normala så behövs den inte. Den är dyr dessutom.

Fördelarlock = 251kr.

Jag tror att även Mekonomen kör med originaldelarna.
Har bara sett BERU grejer till denna bil.
När jag kollade på meko till min -85 så fanns bara den med varvstopp och den kostade 275:- :roll: du vet inte vilket art.nr det var på den billiga?
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Wallin skrev:
Jojjan skrev:Kollade priserna på Mekonomen till min 85:a.

Rotor nr 1 -86 = 69kr
Rotor nr 2 87- = 91kr
Sedan ska det finnas en till med varvstoppet. Har testat den men eftersom jag inte varvar över det normala så behövs den inte. Den är dyr dessutom.

Fördelarlock = 251kr.

Jag tror att även Mekonomen kör med originaldelarna.
Har bara sett BERU grejer till denna bil.
När jag kollade på meko till min -85 så fanns bara den med varvstopp och den kostade 275:- :roll: du vet inte vilket art.nr det var på den billiga?
Jodå jag kollade igen.

Detta stog när jag slog på min GT Quattro -85. (HY-motor)

Rotor -1986 18-EVL085 69kr
Rotor 1987- 18-EVL134 91kr
Fördelarlock 18-VK354 251kr

Kollar jag däremot på min GT-84 så är priset på rotorn (den runda modellen med varvstoppet) 275kr. De billigare rotorerna är inte med till denna motor (KL) på Mekonomens hemsida i allafall.
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Inlägg av Fegis »

Inte för detta kanske tillför något men när jag var på Mekonomen och skulle köpa rotor, så hade dom 2 olika, fast dom var olika stora :S så det slutade med att jag gick hem tomhänt
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

när jag slår på min GT -85 får jag upp 2 en för -86 som kostar 275:- och en 87- som kostar 69:-

verkar skumt, måste ju finnas en vanlig även till 85orna! ::
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Det bästa är väl kanske att ta med den gamla rotorn och jämföra med de rotorer som de har i lager. Borde väl vara Bosch eller Beru som tillverkar dessa.

Risken är väl kanske att de billigare rotorerna är på väg ur sortimentet.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

http://www.vwmagazijn.nl/N_frame.html?h ... t_1319.php

en sån rotor sitter i min (ser inte riktigt likadan ut som den på bilden, men har samma ref.nr.), plockade lös den o slog numret på google, märkte då också att min är ganska bränd :: blir att köpa en ny hursomhelst, den är för dålig för att putsas tillochmed!
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

såg även det nu att den ska vara till 4cyl motorer :? kan två olika ha samma ref nr? verkar skumt!
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

http://www.sdekatalog.se/Autodelar/frmA ... kvg=100148

nämen sehär, den är likadan! *yes* 14:- kostar den också!

www.autodelar.net
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Är man väldigt osäker så är det ju bara att slå en pling till Bosch. Jag ringde dit en gång när jag fick för mig att renovera bränslehuvudet på GT:n. Mycket trevligt folk där då.
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

Men sehär, här har ni en bild på min rotor och en på mekonomens 87- rotor, nån fler än jag som ser en slående likhet mellan dessa?

Bild
Min rotor.

Bild
Mekos rotor.

ska ta med min rotor på meko och se om det är rätt *yes*
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

Det var rätt, bara så ni vet! :)
Skriv svar