Batteri generator startmotor kopplas?

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Batteri generator startmotor kopplas?

Inlägg av sleeper »

Euhm, jo.. alltså hur ska jag koppla dessa tre? =)

Bakgrund, jag har kapat batterihyllan och stoppat ner batteriet i skuffen.
Dragit ny fin pluskabel fram till torpedväggen, jordat batteriet men sendå?
Tyvärr märkt kablarna riktigt dåligt..

Har en grov lös kabel som det står "startmotor" på i ena änden och ingenting i den andra (till batteri +?)

Har en grov kabel som är ansluten till generatorn som det inte står någonting i andra änden men det är en vinklad kabelsko som skulle passa fint på startamotorn men..?

Har 3 olika kopplingsscheman men tyvärr inget för en GT och alla 3 visar olika metoder.. Om det inte var förvirrat innan så blev det ännu mer förvirrat nu känner jag. hjälp! :)
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Re: Batteri generator startmotor kopplas?

Inlägg av zlobo »

sleeper skrev:Euhm, jo.. alltså hur ska jag koppla dessa tre? =)

Bakgrund, jag har kapat batterihyllan och stoppat ner batteriet i skuffen.
Dragit ny fin pluskabel fram till torpedväggen, jordat batteriet men sendå?
Tyvärr märkt kablarna riktigt dåligt..

Har en grov lös kabel som det står "startmotor" på i ena änden och ingenting i den andra (till batteri +?)
Japp den skall till batteriet.
sleeper skrev:Har en grov kabel som är ansluten till generatorn som det inte står någonting i andra änden men det är en vinklad kabelsko som skulle passa fint på startamotorn men..?
den skall till start motorn eller batteriet.

sleeper skrev:Har 3 olika kopplingsscheman men tyvärr inget för en GT och alla 3 visar olika metoder.. Om det inte var förvirrat innan så blev det ännu mer förvirrat nu känner jag. hjälp! :)
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

Då är frågan startmotorn eller batteriet..? Kopplar jag till startmotorn så hamnar den på samma anslutning som kabeln som kommer från batteriet så med andra ord borde det inte spela någon roll, eller har jag missat något?
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

spelar helt enkelt ingen roll
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

så enkelt var det! :) tack!
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

np
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

Lånar tråden lite och frågar er grabar som säkert har lite bättre koll än mig.. :lol:

Jag fick för mig i förrgår att göra precis samma sak som dig sleeper, nämligen flytta batteriet till skuffen.. :roll:
Tänkte koppla befintliga kablar i motorrummet till en (eller rättare sagt två) säkringshållare o sen nya kablar därifrån till batteriet. Vet ni eller tror ni att det borde räcka med 30 mm2 kabel där? Mer? Mindre?

När vi ändå är igång med frågor kan jag lika gärna passa på att fråga var du/ni placerat batteriet? Lite tips är alltid välkomna.. *yes*
Gissar på att helt sluten batterilåda är ett måste, troligtvis blir det biltemas iaf sålänge.
Några andra saker som kan vara bra att tänka på?
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Kitty skrev:Lånar tråden lite och frågar er grabar som säkert har lite bättre koll än mig.. :lol:

Jag fick för mig i förrgår att göra precis samma sak som dig sleeper, nämligen flytta batteriet till skuffen.. :roll:
Tänkte koppla befintliga kablar i motorrummet till en (eller rättare sagt två) säkringshållare o sen nya kablar därifrån till batteriet. Vet ni eller tror ni att det borde räcka med 30 mm2 kabel där? Mer? Mindre?

När vi ändå är igång med frågor kan jag lika gärna passa på att fråga var du/ni placerat batteriet? Lite tips är alltid välkomna.. *yes*
Gissar på att helt sluten batterilåda är ett måste, troligtvis blir det biltemas iaf sålänge.
Några andra saker som kan vara bra att tänka på?
Tjena Kitty,

30mm2 räcker, många brukar använda biltemas kabel. Själv tog ja en kabel från bmw E36.
ja har inte placerat ut batteriet än men ja har tänkt ha den höger bak där den inte är ivägen för ngt. Helt sluten är nog o rekomendera, biltemas funkar nog fint. Sebara till o göra ett fäste så batteriet sitter fast redigt.
*yes*

Ps, du ligger efter i vår battel Ds. *yea*
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Kitty
GT-tok
Inlägg: 149
Blev medlem: ons nov 19, 2008 01:18
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Inlägg av Kitty »

zlobo skrev:Tjena Kitty,

30mm2 räcker, många brukar använda biltemas kabel. Själv tog ja en kabel från bmw E36.
ja har inte placerat ut batteriet än men ja har tänkt ha den höger bak där den inte är ivägen för ngt. Helt sluten är nog o rekomendera, biltemas funkar nog fint. Sebara till o göra ett fäste så batteriet sitter fast redigt.
*yes*

Ps, du ligger efter i vår battel Ds. *yea*
Tack för svaret Slobo! :)

Biltemas tänkte jag faktiskt på, bra pris där o den duger säkert. Ville bara vara säker på att 30mm2 skulle räcka till.
Sluten batterilåda lär nog krävas av besiktningsgubbarna misstänker jag, just för att tanken sitter där bak.. Dessutom vill man nog själv kanske vara på den säkra sidan.. :: 8)

PS, Update ikväll, så jag är ikapp *yes*
Skriv svar