tre sladdar en fråga:P

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

tre sladdar en fråga:P

Inlägg av GTCOUPE »

nu har jag nästan fått ihopp all el på bilen nu är det bara dessa tre sladdar kvar någon som har en aning om dessa tre sladdar?



Bild[/img]
Nergal
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jul 24, 2009 12:23

Inlägg av Nergal »

Ser ut som tändspole/fördelar sladdar men det var länge sen jag var under huven på min gamla GT.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

mjo, det ser ut som tändspole-kontakterna. men var kommer dom ifrån? var under huven sitter dessa?

fast jag tror att det ska vara mer än en sladd till tändspolen i den där stora plastkontakten..? så är det iaf på min.
Nergal
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jul 24, 2009 12:23

Inlägg av Nergal »

Bara att döma av bilden så ser det ut som de sticker upp ur batteri hållaren.
Jag tror inte det måste vara fler sladdar i den stora kontakten.. Men kan ha fel.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag kollade på min 86:a och på den gick det två gröna kablar till minus (och en röd med gula fläckar) och till plus på spolen gick det två (eller om det var tre) svarta sladdar.

Hittade även en brun kabel med en sådan kabelsko som på din bild som satt jordad i sidan på batterilådan.
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

phille_hbg skrev:mjo, det ser ut som tändspole-kontakterna. men var kommer dom ifrån? var under huven sitter dessa?

fast jag tror att det ska vara mer än en sladd till tändspolen i den där stora plastkontakten..? så är det iaf på min.
jo det sitter en tre polig kontakt på tändmodulen om är den du menar :)
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

anslöt alla sladdar nu och mätt och tittat fick ju ingen gnista men tror spolen är gången vet ej för under startläge har jag enbart 9,6 volt :P och o då mätte jag tändsladden mellan spolen och fördelaren hmm tror inte det ska vara så riktigt har för mej att det ska vara lite mer volt där i XD:P:P:P
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

GTCOUPE skrev:anslöt alla sladdar nu och mätt och tittat fick ju ingen gnista men tror spolen är gången vet ej för under startläge har jag enbart 9,6 volt :P och o då mätte jag tändsladden mellan spolen och fördelaren hmm tror inte det ska vara så riktigt har för mej att det ska vara lite mer volt där i XD:P:P:P
Det kan vara lite lurigt att mäta spänning under belastning, speciellt om man har en spole i närheten och framförallt om du mäter samtidigt som du kör startmotorn.
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

hmm vet inte riktigt hur jag ka kunna förklara felet mer en att alla sladdar är på spolen och jorning och alla sladdar är på på fördelaren men ingen gnista:(
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Men fungerar startmotorn som den ska nu då?

Det är bra om du fyller på dina olika trådar med info efter att problemen är lösta.
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

sorry :oops: glömde av mej lite där jadå startmotrn fungerar jätte bra:) nur är det enbart tändningen kvar:)
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

startmotorn var fel jordad efter lite jobb så fungerade den :)
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

så löste allting :) med tädningen o allt det var ett kabelbrott på jord kabeln från tändnings modulen:) vilken tid det tog att hitta det :P blev så sur på att så till sist så tog jag bort hela kabelstammen till tändningmodulen och satte mej och mätte igenom och till sist hittade jag felet:)
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

Härligt *yes*
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

var sitter era tändmoduler på era GT's?

har aldrig behövt tänka på min tändmodul men kan ju vara kul att veta placeringen på den :)
Nergal
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: fre jul 24, 2009 12:23

Inlägg av Nergal »

Bakom handskfacket har jag för mig den satt på min GT -84 med KL motorn.
Skriv svar