Sida 1 av 1
tre sladdar en fråga:P
Postat: lör aug 08, 2009 11:02
av GTCOUPE
nu har jag nästan fått ihopp all el på bilen nu är det bara dessa tre sladdar kvar någon som har en aning om dessa tre sladdar?

[/img]
Postat: lör aug 08, 2009 12:09
av Nergal
Ser ut som tändspole/fördelar sladdar men det var länge sen jag var under huven på min gamla GT.
Postat: sön aug 09, 2009 15:18
av phille_hbg
mjo, det ser ut som tändspole-kontakterna. men var kommer dom ifrån? var under huven sitter dessa?
fast jag tror att det ska vara mer än en sladd till tändspolen i den där stora plastkontakten..? så är det iaf på min.
Postat: sön aug 09, 2009 15:26
av Nergal
Bara att döma av bilden så ser det ut som de sticker upp ur batteri hållaren.
Jag tror inte det måste vara fler sladdar i den stora kontakten.. Men kan ha fel.
Postat: sön aug 09, 2009 20:24
av Edis
Jag kollade på min 86:a och på den gick det två gröna kablar till minus (och en röd med gula fläckar) och till plus på spolen gick det två (eller om det var tre) svarta sladdar.
Hittade även en brun kabel med en sådan kabelsko som på din bild som satt jordad i sidan på batterilådan.
Postat: sön aug 09, 2009 21:01
av GTCOUPE
phille_hbg skrev:mjo, det ser ut som tändspole-kontakterna. men var kommer dom ifrån? var under huven sitter dessa?
fast jag tror att det ska vara mer än en sladd till tändspolen i den där stora plastkontakten..? så är det iaf på min.
jo det sitter en tre polig kontakt på tändmodulen om är den du menar

Postat: sön aug 09, 2009 21:05
av GTCOUPE
anslöt alla sladdar nu och mätt och tittat fick ju ingen gnista men tror spolen är gången vet ej för under startläge har jag enbart 9,6 volt :P och o då mätte jag tändsladden mellan spolen och fördelaren hmm tror inte det ska vara så riktigt har för mej att det ska vara lite mer volt där i XD:P:P:P
Postat: sön aug 09, 2009 21:12
av Edis
GTCOUPE skrev:anslöt alla sladdar nu och mätt och tittat fick ju ingen gnista men tror spolen är gången vet ej för under startläge har jag enbart 9,6 volt :P och o då mätte jag tändsladden mellan spolen och fördelaren hmm tror inte det ska vara så riktigt har för mej att det ska vara lite mer volt där i XD:P:P:P
Det kan vara lite lurigt att mäta spänning under belastning, speciellt om man har en spole i närheten och framförallt om du mäter samtidigt som du kör startmotorn.
Postat: sön aug 09, 2009 21:29
av GTCOUPE
hmm vet inte riktigt hur jag ka kunna förklara felet mer en att alla sladdar är på spolen och jorning och alla sladdar är på på fördelaren men ingen gnista:(
Postat: sön aug 09, 2009 21:38
av Edis
Men fungerar startmotorn som den ska nu då?
Det är bra om du fyller på dina olika trådar med info efter att problemen är lösta.
Postat: sön aug 09, 2009 22:17
av GTCOUPE
sorry

glömde av mej lite där jadå startmotrn fungerar jätte bra:) nur är det enbart tändningen kvar:)
Postat: sön aug 09, 2009 22:19
av GTCOUPE
startmotorn var fel jordad efter lite jobb så fungerade den

Postat: mån aug 10, 2009 23:50
av GTCOUPE
så löste allting

med tädningen o allt det var ett kabelbrott på jord kabeln från tändnings modulen:) vilken tid det tog att hitta det :P blev så sur på att så till sist så tog jag bort hela kabelstammen till tändningmodulen och satte mej och mätte igenom och till sist hittade jag felet:)
Postat: tis aug 11, 2009 00:07
av Wallin
Härligt

Postat: ons aug 12, 2009 04:46
av phille_hbg
var sitter era tändmoduler på era GT's?
har aldrig behövt tänka på min tändmodul men kan ju vara kul att veta placeringen på den

Postat: ons aug 12, 2009 06:08
av Nergal
Bakom handskfacket har jag för mig den satt på min GT -84 med KL motorn.