Konstigt ljud i bilen?

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
Användarvisningsbild
Maahrcus
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 12, 2009 10:37
Ort: Ljusdal

Konstigt ljud i bilen?

Inlägg av Maahrcus »

Hej! vet inte riktigt vilken tråd jag ska fråga detta så jag chansar.
De tjuter konstigt i bilen när man kör den och när den står på tomgången. De låter nästan som om de kommer från soppapumpen.
Nån som vet va de kan vara? De är en 86a Gt.
Är tacksam för all hjälp!
Mvh / Marcus
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Re: Konstigt ljud i bilen?

Inlägg av phille_hbg »

Maahrcus skrev:Hej! vet inte riktigt vilken tråd jag ska fråga detta så jag chansar.
De tjuter konstigt i bilen när man kör den och när den står på tomgången. De låter nästan som om de kommer från soppapumpen.
Nån som vet va de kan vara? De är en 86a Gt.
Är tacksam för all hjälp!
Mvh / Marcus
mer eller mindre alla gamla audis tjuter ifrån soppapumpen. låt bilen stå på tomgång och lokalisera ljudet. soppapumpen sitter ju strax bakom/under baksätet vid tanken.

normalt sett så är det inget jobbigt ljud (inte för mig iaf), men en soppapump som håller på att ge sig kan däremot låta väldigt mycket och konstigt. är det bara ett "visst tjut" som den ger ifrån sig (låter ungefär som vilken pump som helst) så är det normalt. rasslar det, tjuter riktigt mycket, gnisslar eller liknande missljud så bör du kolla upp det.
om pumpen håller på att ge sig så brukar man märka det genom att bilen kanske inte går att varva ut helt och hållet, att den är tröttare, mm, mm.

du kan ju mäta soppatrycket ifrån soppapumpen ifall du är tveksam till hur pumpen mår.


MVH Phille
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Håller med Phille till fullo, det är mer eller mindre regel att de surrar. Min GT surrar lite och min uris surrar lite mer.
Användarvisningsbild
Maahrcus
GT-intresserad
Inlägg: 15
Blev medlem: ons aug 12, 2009 10:37
Ort: Ljusdal

Inlägg av Maahrcus »

Edis skrev:Håller med Phille till fullo, det är mer eller mindre regel att de surrar. Min GT surrar lite och min uris surrar lite mer.
Okej! alltså är de inget att oroa sig för?
Ska pilla med bilen i helgen, ska kolla upp soppapumpen på en gång då plus att de blir kamrems byte, byta vatten pump, full service, byta dämpare och fjädrar. *yes*
Tack för all hjälp!
Mvh / Marcus
Skriv svar