skulle behöva lite hjälp från nån som kan elen i en gt
var och körde igår när plötsligt hel och halvlyset försvann.
insåg sen att även vindrutetorkarna (bak och fram) och kupéfläkten inte heller fungerade.
Ingen säkring hade gått.
Hittade en brun rund kontakt med två kablar som hade brunnit så jag tog bort kontakten och satte dit nya grejer istället.
Då börjar automatiskt halvljus fungera.
(Fungerade inte före så tror inte det hade någon betydelse för vad som hände)
I och med att jag lagade det så blev det lite skillnad så jag ska försöka förklara hur det är när man startar bilen nu.
När bilen är av går det att ljustuta med heljuset.
När man startar och har på läge 0 på lysknappen så kan man ljustuta men vindrutetorkarna och kupéfläkten är död.
När man startar och har på läge 1 är det exakt likadant
När man har på läge två fungerar det bara att ljustuta alltså det "fastnar" inte i helljus läge som den ska. Och nu fungerar även helljusspaken som en av och på knapp för fläkten och torkarna. För när man ljustutar en gång fungerar både fläkt och torkare. Men då om man ljustutar en gång till fungerar ingenting igen
Hoppas ni fattar vad jag menar och kan ha en idé om vad som har hänt.
Börjar tappa tålamodet snart
Väldigt skumt elfel, behöver hjälp.
Låter som ett helskumt jordfel.
Jag hade nog inte vågat köra så mycket med den innan felet är hittat.
Kolla hur kablaget och kontakten ser ut bakom vridkontakten för ljusen (den med läge 0-1-2). Eftersom konstruktionen är "lite" korkad, finns ju inga relän för helljusen och vid lite dålig kontakt eller om någon har monterat in starkare lampor kan man få stora bekymmer. Strömmen går ju även via ljuskontakten...
Jag har inga bra tips, kanske finns någon annan som har det, men jag hade lossat ramen och "taket" över instrumentpanelen och kikat hur det står till med kablage och annat där.
Edit:
Har du sett detta inlägget som fanns i raden nedanför i denna delen av forumet
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3383
Jag hade nog inte vågat köra så mycket med den innan felet är hittat.
Kolla hur kablaget och kontakten ser ut bakom vridkontakten för ljusen (den med läge 0-1-2). Eftersom konstruktionen är "lite" korkad, finns ju inga relän för helljusen och vid lite dålig kontakt eller om någon har monterat in starkare lampor kan man få stora bekymmer. Strömmen går ju även via ljuskontakten...
Jag har inga bra tips, kanske finns någon annan som har det, men jag hade lossat ramen och "taket" över instrumentpanelen och kikat hur det står till med kablage och annat där.
Edit:
Har du sett detta inlägget som fanns i raden nedanför i denna delen av forumet
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3383
Har kollat de mesta kablars i bilen och kan inte se att det brunit någonstans, har även tagit lös vridkontakten och försökt få isär den utan framgång. så om någon vet hur man får isär denna outgrundliga konstruktion så kan ni gärna få berätta.Edis skrev:Låter som ett helskumt jordfel.
Jag hade nog inte vågat köra så mycket med den innan felet är hittat.
Kolla hur kablaget och kontakten ser ut bakom vridkontakten för ljusen (den med läge 0-1-2). Eftersom konstruktionen är "lite" korkad, finns ju inga relän för helljusen och vid lite dålig kontakt eller om någon har monterat in starkare lampor kan man få stora bekymmer. Strömmen går ju även via ljuskontakten...
Jag har inga bra tips, kanske finns någon annan som har det, men jag hade lossat ramen och "taket" över instrumentpanelen och kikat hur det står till med kablage och annat där.
Edit:
Har du sett detta inlägget som fanns i raden nedanför i denna delen av forumet
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3383
Satt även 95W lampor vilket har bytts omgående.
imorgon ska jag ta isär helljuspaken och kolla om det har hänt något där.
en annan fråga, vilken funktion har reläet som kallas "relief relay". Det verkar ha något samband med alltihop för det klikar i det när man ljustutar.
tog loss sparkcentralen idag och kollade kontakten till helljusspaken.
Det såg ut som det har gått varmt där. två grövre kablar var svart och kabelskorna hade ergat. kapade bort de som var dåligt och bytte till fräscha kabelskor.
följde sen kablarna in i kabelstammen och upp till säkringslådan och allt såg fräscht ut.
Tog även isär själva plast kåpan över knappen som helljusspaken trycker in och det såg bra ut.
startade sedan bilen och allt var likadant
Så nu är det nog dags att börja byta komponenter. Lutar åt att det är lysknappen (0-1-2) nu.
Så är det någon som har en lysknapp (0-1-2) över som ni vet funkar så är jag väldigt intresserad av en.
Det såg ut som det har gått varmt där. två grövre kablar var svart och kabelskorna hade ergat. kapade bort de som var dåligt och bytte till fräscha kabelskor.
följde sen kablarna in i kabelstammen och upp till säkringslådan och allt såg fräscht ut.
Tog även isär själva plast kåpan över knappen som helljusspaken trycker in och det såg bra ut.
startade sedan bilen och allt var likadant
Så nu är det nog dags att börja byta komponenter. Lutar åt att det är lysknappen (0-1-2) nu.
Så är det någon som har en lysknapp (0-1-2) över som ni vet funkar så är jag väldigt intresserad av en.