stort elfel kallstarts ventil

Här ventilerar vi elfrågor och elbekymmer
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

stort elfel kallstarts ventil

Inlägg av GTCOUPE »

hej :) jag har nu hittat ett fel som gäller kallstarts ventilen . nyckeln har ju tre olika lägen som du kan vrida den i . när jag mäter på kallstarts kontakten så får jag bara ström till den när startmotorn går allså under det tredje läget (start läget) och när bilen gått igång och man har släpt nyckeln så att startmotorn inte går längre då stängs direkt kallstarten av och bilen dör

så allså går enbart kallstartsventilen under start läget men när man släpt nyckeln så stängs den av:(

någon som har en aning ?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har för mig att jag har sett trender på hur länge och vid vilka temperaturer den ska vara igång. Den ska nog inte pytsa in soppa om blocket är ljummet.

Ska se om jag kommer ihåg att leta bland mina böcker, för det går säkert att hitta något där.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

OK, då ska vi se om jag fattar det rätt.

För det första måste motorn vara under 30 grader för att den överhuvudtaget ska gå.

Hur länge den ska vara öppen och när den ska starta beror på tempen på motorn. Jag har tyvärr inte hittat rätt trend för våra motorer, men i något exempel för WE-motorn så ska den vid 20 grader pytsa in soppa mellan sekund 1 upp till 3.7 sekunder när man startar bilen. Är det 0 grader så ska den öppna mellan 2.8 och 7.5 sekunder på ett ungefär. Är det minus 20 grader ska den vara öppen mellan 4.8 och 11 sekunder.

Verkar med andra ord som att din styrning förmodligen fungerar. *yes*

Du kan ju alltid lossa den spridaren och se om det verkligen kommer soppa också.
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Håll den i en burk för det kommer en ganska rejäl dusch! JAg tycker det låter som om den inte får bränsle till dom andra spridarna. Kan det vara nått med luftmassemätaren? Eller tändningslåset så att bränslepumpen inte går i "3"-läget utan bara i startläge?

Bara att leta och testa and you will find the way to wisdom!
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

okej:) jo då det är såhär att bränsle pumpen fungerar utan problem och alla spridare får soppa som dom ska även kallstarten och motor fungerar felfritt när den är varm :) men det är såhär . under tredje läget (startläget) då när enbart startmotorn går då så sprutar kallstarts ventilen massa med soppa in i motorn men när motorn har precis startat och jag släpper tilbaka nyckeln så att bara startmotorn slutar att snurra då stängs kallstarten direkt av ./ det är det som är felet . allså enbart när startmotrn går så går kallstartsventilen så när man släpper nycken så stannar starmotorn och då även kallstarten men motorn går i ungefär 6 sekunder efter det sedan dör den på grund av att extra bränslet som kallstarten ger har tagit slut . men om jag gr så att jag kopplar kallstarten direkt på ett batterie sså att den hela tiden är öppen under dom första 20 sekundrarna när motorn går och sedan stänger av kallstarten då går bilen felfritt det är just dom första sekundrarna som motorn måste ha extra soppa för att gå men när den har blivigt lite varm då går den fint :) förstår ni vad jag menar?
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

du kan ju göra en "fuling" och koppla kallstartsventilen på en strömbrytare som du stänger av manuellt inifrån bilen. visst, inte snyggt men det skulle ju ha funkat.

men annars så vet jag inte vad som är fel. kallstartsventilen borde ju vara kopplad till någon givare som känner av tempen på motorn och troligtvis något relä eller liknande. har du kontrollerat alla kablar, givare och liknande?
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

:) jadå jag har sökt reda på vilka kablar som går vart tittat så dom är hela sedan tittat så alla relän är hela och tittat på strömens väg til kallstarten det en jag inte har tittat på är mtor temp givaren men har tyckt att efter som den fungerade när jag ställde bilen så borde den fungera nu med men ska säkerhets titta på den :)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

I instruktionsfilmen jag länkade till häromdagen så nämner han att kallstartsventilen endast ska gå när startmotorn går, så det är OK!

Jag kan verkligen rekommendera att kika på filmen, den var helt suverän!
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3831
GTCOUPE
GT-fanatiker
Inlägg: 170
Blev medlem: tor sep 11, 2008 20:22

Inlägg av GTCOUPE »

är det någon som kan gå till sin gt och mäta på kallstarten och se hur den går om den enbart går när startmotorn går eller om den går går lite längre tid . ??
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Har du verkligen läst vad jag har skrivit om tiderna och har du sett på filmen?

Kikar du på filmen ser du att det är fler prylar som påverkar bränslet beroende på temperatur m.m.
Skriv svar