stort elfel kallstarts ventil
stort elfel kallstarts ventil
hej jag har nu hittat ett fel som gäller kallstarts ventilen . nyckeln har ju tre olika lägen som du kan vrida den i . när jag mäter på kallstarts kontakten så får jag bara ström till den när startmotorn går allså under det tredje läget (start läget) och när bilen gått igång och man har släpt nyckeln så att startmotorn inte går längre då stängs direkt kallstarten av och bilen dör
så allså går enbart kallstartsventilen under start läget men när man släpt nyckeln så stängs den av:(
någon som har en aning ?
så allså går enbart kallstartsventilen under start läget men när man släpt nyckeln så stängs den av:(
någon som har en aning ?
OK, då ska vi se om jag fattar det rätt.
För det första måste motorn vara under 30 grader för att den överhuvudtaget ska gå.
Hur länge den ska vara öppen och när den ska starta beror på tempen på motorn. Jag har tyvärr inte hittat rätt trend för våra motorer, men i något exempel för WE-motorn så ska den vid 20 grader pytsa in soppa mellan sekund 1 upp till 3.7 sekunder när man startar bilen. Är det 0 grader så ska den öppna mellan 2.8 och 7.5 sekunder på ett ungefär. Är det minus 20 grader ska den vara öppen mellan 4.8 och 11 sekunder.
Verkar med andra ord som att din styrning förmodligen fungerar.
Du kan ju alltid lossa den spridaren och se om det verkligen kommer soppa också.
För det första måste motorn vara under 30 grader för att den överhuvudtaget ska gå.
Hur länge den ska vara öppen och när den ska starta beror på tempen på motorn. Jag har tyvärr inte hittat rätt trend för våra motorer, men i något exempel för WE-motorn så ska den vid 20 grader pytsa in soppa mellan sekund 1 upp till 3.7 sekunder när man startar bilen. Är det 0 grader så ska den öppna mellan 2.8 och 7.5 sekunder på ett ungefär. Är det minus 20 grader ska den vara öppen mellan 4.8 och 11 sekunder.
Verkar med andra ord som att din styrning förmodligen fungerar.
Du kan ju alltid lossa den spridaren och se om det verkligen kommer soppa också.
Håll den i en burk för det kommer en ganska rejäl dusch! JAg tycker det låter som om den inte får bränsle till dom andra spridarna. Kan det vara nått med luftmassemätaren? Eller tändningslåset så att bränslepumpen inte går i "3"-läget utan bara i startläge?
Bara att leta och testa and you will find the way to wisdom!
Bara att leta och testa and you will find the way to wisdom!
okej:) jo då det är såhär att bränsle pumpen fungerar utan problem och alla spridare får soppa som dom ska även kallstarten och motor fungerar felfritt när den är varm men det är såhär . under tredje läget (startläget) då när enbart startmotorn går då så sprutar kallstarts ventilen massa med soppa in i motorn men när motorn har precis startat och jag släpper tilbaka nyckeln så att bara startmotorn slutar att snurra då stängs kallstarten direkt av ./ det är det som är felet . allså enbart när startmotrn går så går kallstartsventilen så när man släpper nycken så stannar starmotorn och då även kallstarten men motorn går i ungefär 6 sekunder efter det sedan dör den på grund av att extra bränslet som kallstarten ger har tagit slut . men om jag gr så att jag kopplar kallstarten direkt på ett batterie sså att den hela tiden är öppen under dom första 20 sekundrarna när motorn går och sedan stänger av kallstarten då går bilen felfritt det är just dom första sekundrarna som motorn måste ha extra soppa för att gå men när den har blivigt lite varm då går den fint förstår ni vad jag menar?
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
du kan ju göra en "fuling" och koppla kallstartsventilen på en strömbrytare som du stänger av manuellt inifrån bilen. visst, inte snyggt men det skulle ju ha funkat.
men annars så vet jag inte vad som är fel. kallstartsventilen borde ju vara kopplad till någon givare som känner av tempen på motorn och troligtvis något relä eller liknande. har du kontrollerat alla kablar, givare och liknande?
men annars så vet jag inte vad som är fel. kallstartsventilen borde ju vara kopplad till någon givare som känner av tempen på motorn och troligtvis något relä eller liknande. har du kontrollerat alla kablar, givare och liknande?
jadå jag har sökt reda på vilka kablar som går vart tittat så dom är hela sedan tittat så alla relän är hela och tittat på strömens väg til kallstarten det en jag inte har tittat på är mtor temp givaren men har tyckt att efter som den fungerade när jag ställde bilen så borde den fungera nu med men ska säkerhets titta på den
I instruktionsfilmen jag länkade till häromdagen så nämner han att kallstartsventilen endast ska gå när startmotorn går, så det är OK!
Jag kan verkligen rekommendera att kika på filmen, den var helt suverän!
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3831
Jag kan verkligen rekommendera att kika på filmen, den var helt suverän!
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=3831